Verslag dag #1 – de presentaties

Hier een kort verslag van de presentaties die ik heb bijgewoond op de eerste dag van de AAEEBL conferentie.

  • Presentatie 1 – Enhancing Student Engagement: Integrating ePortfolio in a Nursing Capstone Course (G. Colalillo, CUNY)
    Goede presentatie over de implementatie van ePortfolio op een Verpleegkunde- opleiding in New York; helaas voor de spreker met maar twee (!) bezoekers (inclusief mijzelf). In deze presentatie werd duidelijk dat men in New York ook tegen dezelfde problematiek aanloopt: hoe krijg je studenten en docenten gemotiveerd? Wat te doen met studieloopbaanbegeleiding in het dpf? Belangrijkste punten die ik uit het verhaal heb gehaald:
    – Betrek studenten bij de implementatie van ePortfolio. Wat zijn hun verwachtingen?
    – Denk goed na over het veranderkundige aspect
    – In dit voorbeeld is het dpf ook vooral een showcase- portfolio; in een minder gunstig economisch klimaat gebruiken studenten het dpf vooral om zich te onderscheiden bij toekomstige werkgevers. Interessante invalshoek die in ons dpf nog onderbelicht is.
    – Reflecteren is een belangrijk onderdeel van het dpf, maar hoe doe je dat? In het geval van CUNY werd een ‘journalling’ achtig sjabloon gebruikt om studenten ervaringen te laten vastleggen.
  • Presentatie 2: Your Digital Self: Web 2.0 as Personal Learning Environment and ePortfolio (Barrett, electronicportfolios.org)
    Barrett profileert zich als ‘The Grandmother of ePortfolio’ dus daar moest ik natuurlijk even bij zijn.De presentatie ging over hoe je verschillende web 2.0 tools kunt inzetten om de verschillende functies van een eportfolio te ondersteunen. Zo kun je studenten feedback laten geven in Google Docs en kun je studenten laten reflecteren met behulp van Twitter. Wel inspirerend maar weinig over hoe je zoiets implementeert en hoe je docenten laat werken al deze verschillende omgevingen. Dingen om over na te denken:
    – Barrett ziet Twitter als de ultieme leeromgeving, omdat je je gedachten kunt delen en kunt doorklikken naar verschillende gedeelde bronnen.
    – Volgens Barrett zijn de huidige ePortfoliosystemen nog heel erg ‘web 1.0’, omdat een duidelijke ‘pedagogy of interaction’ ontbreekt. Web 2.0 tools voegen deze interactie wel toe.
    – Een ander mooi citaat van Barrett: ‘We need less telling and more talking in our ePortfolios’.
  • Opening Session en Keynote
    Inhoudelijk weinig nieuws in deze twee sessies. Het enige dat interessant is om te delen is een citaat van Randy Bass: “students have to slow down to think – eportfolios can help make that happen”.
  • Presentatie 3: ePortfolio Practice in Higher Education – the UK Experience (Ward, UK)
    In the UK zijn ze al een tijdje bezig met het implementeren van een levenslang portfolio voor Personal Development Planning, die ook niet specifiek aan een hogeschool of universiteit is gekoppeld. Op zich een interessant verhaal, ware het niet dat Rob Ward de beroepstaak ‘Presenteren’ duidelijk nog niet heeft behaald. Ben hier snel afgehaakt (en met mij vele anderen vrees ik).
  • Presentatie 4: eFolio Thinking: Engaging Students in Learning and Assessment (Zaldivar, Virginia Tech)
    Uitstekende presentatie van Virginia Tech, die liet zien dat de implementatie van ePortfolio vooral dient te beginnen met een goede onderwijskundige visie. Hun ePortfolio zit vol met tools die studenten kunnen gebruiken in hun persoonlijke ontwikkeling. Zij zetten vooral ‘student leadership’ in om studenten mooie portfolio’s te laten maken. Grappig detail: de ELO die Virginia Tech gebruikt heet Scholar, en ook daar is het dpf onlangs een geintegreerd onderdeel van geworden.

Zie mijn Twitter feed (twitter.com/frankthuss) voor links naar presentaties en voorbeelden