Verbreed het onderwijsaanbod met microcredentials

In gesprek met Harald de Vries, projectmanager en aanjager van microcredentials binnen de HAN. 

Microcredentials vormen een steeds belangrijker onderdeel van ons onderwijsaanbod. Deze digitale certificaten valideren de leeruitkomsten van korte leermodules, waarmee professionals specifieke kennis en vaardigheden kunnen ontwikkelen voor hun carrière. Ze sluiten perfect aan bij de behoefte vanuit het werkveld om werknemers bij te scholen en bij de groeiende vraag naar flexibel en gepersonaliseerd onderwijs, vooral nu Leven Lang Ontwikkelen (LLO) steeds meer de norm wordt. In een tijd waarin studentenaantallen afnemen en de arbeidsmarkt snel verandert, bieden microcredentials een innovatieve manier voor onderwijsinstellingen, werknemers en werkgevers om in te spelen op deze veranderingen.

Microcredentials functioneren als een keurmerk waarvan de kwaliteit is gewaarborgd door landelijke afspraken tussen mbo’s, hogescholen en universiteiten. Deze afspraken, onder regie van Npuls, gelden voor onderdelen van bachelor-, master- en associate degree-programma’s. Dit maakt de microcredentials herkenbaar en erkend. Bovendien zijn ze makkelijk te verifiëren door werkgevers en kunnen professionals ze eenvoudig toevoegen aan LinkedIn.

Harald vertelt meer over de implementatie, uitdagingen en kansen van dit innovatieve certificeringssysteem.

[Foto: Harald de Vries, projectmanager Microcredentials en adviseur in onderwijsinnovatie bij de HAN.]

 

Implementatie van gecertificeerde leermodules in de HAN

Je bent adviseur in onderwijsinnovatie, en sinds mei 2023 projectmanager Microcredentials bij de HAN. Hoe ben je aan dit project begonnen?

“Ik ben ingestapt om de pilot over te nemen en tot een goed einde te brengen. Mijn werkervaring bij commerciële opleiders en certificeringsinstituten maakte dit destijds een logische stap voor mij. Ook voelde het als een mooie kans om mijn expertise in te zetten om iets waardevols te realiseren voor het onderwijs van de HAN. Samen met het team hebben we de pilot inmiddels afgerond en hebben we ervoor gezorgd dat belangrijke doelstellingen zijn bereikt. Nu is het project overgezet naar de staande organisatie en bouwen we samen verder onder de regie van Npuls.”

 

“Microcredentials bieden een enorme kans voor de HAN, vooral met het oog op Leven Lang Ontwikkelen en het dalende aantal studenten.” 

 

Zag je toen je startte al in dat microcredentials steeds belangrijker zouden worden?

“Absoluut. Microcredentials bieden een enorme kans voor de HAN, vooral met het oog op Leven Lang Ontwikkelen en het dalende aantal studenten. Het stelt ons in staat om ons meer te richten op professionals en hiermee ons onderwijsaanbod te diversifiëren. Natuurlijk zijn microcredentials een middel, maar er komt wel veel bij kijken. Want het gaat niet alleen om de certificaten op zich, maar vooral om hoe je het onderwijs aanbiedt aan deze nieuwe doelgroep van professionals.”

 

Hoe wordt het concept van microcredentials binnen de HAN geïmplementeerd?

“Het opzetten van microcredentials als digitale badge is relatief eenvoudig, dankzij SURF’s platform EduBadges. Hiermee kunnen hogescholen, universiteiten en mbo-instellingen badges aanmaken, presenteren en uitgeven. Een professional kan met behulp van diens EduID de microcredential op dit platform opslaan in een soort digitale rugzak. Dit is handig ingericht en niet ingewikkeld. De uitdaging zit vooral in het begrijpen van en het inspelen op de vraag vanuit de arbeidsmarkt, en het inrichten, organiseren en plannen van het onderwijs.”

 

“Werkgevers zoeken professionals met actuele kennis en vaardigheden van erkende kwaliteit. Hier zijn microcredentials uitermate geschikt voor.”

 

Hoe gaat de HAN om met die uitdaging?

“De Academie Gezondheid en Vitaliteit is een mooi voorbeeld: zij zijn zeer betrokken bij de vraag vanuit de arbeidsmarkt en sterk in contractonderwijs, wat goed aansluit bij microcredentials. Zij hebben nu ook de mogelijkheden van microcredentials ontdekt en hebben dit toegepast in een aantal onderdelen van hun masters.  We zijn nu aan het onderzoeken hoe we microcredentials ook voor post-hbo modules beschikbaar kunnen gaan maken. Als dat lukt, zou het een mooie stap voorwaarts zijn.”

 

Hoe belangrijk is de betrokkenheid bij de arbeidsmarkt om dit succesvol te maken?

“Het is precies waar voor academies de grootste uitdaging én winst ligt. Ze moeten kunnen inspelen op de behoeften van de arbeidsmarkt. En dat is geen kwestie van bachelors of masters opknippen – daarmee sluit je vaak niet voldoende aan bij wat het werkveld echt nodig heeft. En die aansluiting is juist essentieel.”

 

 

[Afbeelding links: Het Npuls-magazine ‘Een leven lang ontwikkelen met microcredentials’. Afbeelding rechts: Voorbeeld van een microcredential in de digitale catalogus van EduBadges.]

 

Het werkveld en de veranderingen voor het onderwijs

Wat voor behoeften heeft het werkveld in het algemeen?

“Werkgevers zoeken professionals met actuele kennis en vaardigheden van erkende kwaliteit. Hier zijn microcredentials uitermate geschikt voor. Mede omdat een microcredential niet zomaar een cursus is, maar echt van niveau en waarde is, omdat het uit het reguliere onderwijs komt. Hiermee wordt het mogelijk om korte, relevante modules aan te bieden en te certificeren – die direct toepasbaar zijn in het werkveld. Zo kunnen professionals snel nieuwe vaardigheden ontwikkelen en toepassen in hun werk.”

 

Hoe komt een academie achter de specifieke behoeften van het werkveld? 

“Academie Engineering en Automotive is bijvoorbeeld net begonnen met het inzetten van accountmanagers die nauw contact onderhouden met werkgevers uit de regio. Hierdoor kunnen zij hun onderwijs beter afstemmen op de marktvraag. Het is een waardevolle zet om die aansluiting te waarborgen, en cruciaal om deze nieuwe doelgroep, van professionals, goed te bedienen. De organisatie is daar nu nog niet helemaal op ingericht.”

 

“Werkenden hebben heel andere behoeften dan studenten: ze hebben een carrière, gezin, en minder vakantiedagen. Daar dienen we rekening mee te houden.”

 

Is het verschil tussen de behoeften van reguliere studenten en lerende professionals dan zo groot?

“Zeker. De HAN is nu nog vooral gericht op die reguliere studenten. Maar werkenden hebben heel andere behoeften dan zij: ze hebben een carrière, gezin, en vaak veel minder vakantiedagen. Daar dienen we rekening mee te houden, bijvoorbeeld door middel van flexibele lestijden en -dagen, vereenvoudigde inschrijvingen, blended leren, en in-house trainingen voor bedrijven die teams willen bijscholen. Dit alles vergt een andere aanpak in logistiek en planning.”

 

En die andere aanpak geldt dan ook voor de docenten. Hoe kunnen zij de professional bedienen?

“Docenten moeten niet alleen flexibel zijn in hun werktijden, maar ook heel dicht bij de praktijk staan. Het is belangrijk dat zij de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied kennen en opdrachten geven die direct toepasbaar zijn in het werk van de professional. Dit zou kunnen betekenen dat we nog meer zullen gaan samenwerken met professionals uit het bedrijfsleven, die naast hun werk gaan lesgeven.”

 

“Als studenten eenmaal gewend zijn om te leren via microcredentials, dan blijven ze dat waarschijnlijk doen.”

 

Oplossing voor tekortsectoren en flexibeler studieaanbod

Hoe kan de HAN microcredentials in de toekomst breder inzetten?

“Als we nauwer samenwerken met bedrijven en tekortsectoren, waar de vraag naar bijscholing groot is, kunnen we diverse programma’s aanbieden: voor snelle omscholing, maar ook voor het ontwikkelen van generieke vaardigheden, zoals leiderschap en projectmanagement. Op de lange termijn kunnen microcredentials ook flexibiliteit bieden aan reguliere studenten. Als zij modules kunnen stapelen en meenemen naar andere instellingen, die dit onderling erkennen, ontstaat er een systeem dat perfect aansluit bij flexibilisering van het onderwijs. Als studenten eenmaal gewend zijn om te leren via microcredentials, dan blijven ze dat waarschijnlijk doen.”

 

Meer weten over de kansen van Microcredentials?

Benieuwd hoe microcredentials jouw loopbaan kunnen versterken of hoe jouw academie hiervan kan profiteren? Ontdek meer via Npuls of bezoek voor alle details over de implementatie binnen de HAN de Insitepagina Microcredentials als (digitale) erkenning voor onderwijseenheden (han.nl) (inloggen met HAN-account).