Van MOOC naar ROOC?

Van 19-26 oktober is een groep bestuurders van hogescholen en universiteiten, het ministerie van OCW en de VSNU naar de Verenigde Staten op studiereis geweest die SURF organiseert rondom het thema open education. Via SURFspace is verslag gedaan van deze reis. Vandaag las ik het verslag van dag 6 en 7 en daarin las ik over het zogenaamde Open SUNY initiatief van de State University of New York.
Een belangrijk doel voor de komende jaren is meer studenten op te leiden in de regio New York, waar 6.9 miljoen ‘underserved adults’ wonen: 55% van de beroepsbevolking heeft geen diploma. SUNY richt zich met haar open en online onderwijs expliciet niet op een wereldwijde doelgroep, maar op een regionale doelgroep en hun eigen studenten.
Met name dit laatste is een interessant perspectief voor nederlandse hogescholen. Als ik kijk naar de HAN dan is de ambitie om verder te ontwikkelen tot een university of applied sciences: een instelling voor modern hoger beroepsonderwijs, met opleidingen die verweven zijn met:
- Praktijkgericht onderzoek
- Internationaal georiënteerd zijn
- Kennis leveren die van nut is voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van de regio
En waar MOOC’s van origine de idee hebben een wereldwijd publiek aan te spreken denk ik dat we als HAN het concept van MOOC’s moeten gebruiken voor onze regionale oriëntatie. Dit wordt bevestigd door onze eerdere contacten met de East Carolina University (ECU): Wat kan de HAN leren van ECU mbt online education?. Ook bij ECU bleek de grootste doelgroep van het online onderwijs te bestaan uit studenten uit de eigen regio en dan met name de groep werkend lerenden, die het online onderwijs gemakkelijker in kunnen passen in hun leven. Daarom introduceer ik bij deze een nieuw fenomeen: ROOC – Regional Open and Online Courses. Een bijkomend voordeel van de regionale benadering is de ruimte die het biedt voor het integreren van authentieke opdrachten en vraagstukken uit het werkveld in de courses, wat de online course op meerdere manieren verrijkt en een rechtstreekse verbinding met de bedrijven en instellingen uit de regio mogelijk maakt. Wanneer zullen we beginnen?
Hoi Esther,
Interessante blog. Online onderwijs in combinatie met een regionale focus biedt naar mijn mening ook kansen. Ik zie zeker ook kansen in de verbinding met het regionale werkveld.
Al is mijn verwachting niet dat het onderwijs volledig online zal worden (zoals MOOCs). Het zal veel meer naar blended vormen gaan (met bijeenkomsten dus), omdat contact wezenlijk is voor de beroepen waarvoor we opleiden. Iedere cursus zal altijd iets van bijeenkomsten in zich hebben.
Je hebt daar verschillende modellen in. Zie bijvoorbeeld: http://www.christenseninstitute.org/blended-learning-model-definitions/
Groet,
Niels
Interessant om na te denken hoe je het concept MOOC dichterbij kunt brengen voor een hogeschool. Echter het voorstel zoals geschreven past daar niet veel beter ‘blended learning’ bij in plaats van online-education?
Hallo Inge en Niels,
Ook mijn voorkeur gaat uit naar blended learning. Er zijn naar mijn idee echter een aantal redenen om ook iets met ROOC/MOOC’s te doen:
1. het kan zijn dat het opzetten van een ROOC/MOOC een tastbare manier is om online education in de organisatie te realiseren. Net als Ipads dat zijn voor de inzet van ICT in het basisonderwijs. Beslissers hebben dit soort tastbare zaken nodig om keuzes te kunnen maken
2. ik zie de introductie van een ROOC/MOOC ook als een manier om de mogelijkheden van online leren te leren kennen en te onderzoeken. Bij ECU (zie artikel) heeft de keuze voor online education ertoe geleid dat docenten de mogelijkheden en onmogelijkheden leerden kennen, waarna ze zelf in staat waren om de keuze voor blended learning te maken, met daarin dus doordachte keuze voor welke delen online en welke face to face worden aangeboden. De toevoeging van het werkveld geeft dit nog een extra dimensie.
Groet,
Esther