Twitter in je onderwijs – een Good Practice

Dinsdag 26 april was er een tweede Yammerlunch over sociale media in het onderwijs, georganiseerd door Justine van den Berg.  Er was een presentatie van  Robert Holwerda en Arthur Bennis, docenten aan de ICA. Voor de minor scripting hebben deze docenten gekozen om Twitter in te zetten voor tussenreflectie van de studenten.

Hieronder vindt je het verslag van deze bijeenkomst gemaakt door Hilde van Dijk, af en toe wat ingekort of juist uitgebreid door mij.

De minor die speciaal bedoeld is om studenten van de communicatiekant van ICA te leren programmeren, bleek een goede basis voor de bijzondere aanpak die zij hebben gekozen:

  • Robert nam 32 YouTube filmpjes op met lesmateriaal (beschikbaar voor iedereen). Zo kunnen de studenten de programmeer instructies zo vaak bekijken als ze nodig hebben.  Hij heeft hiermee de kennisoverdracht de les uitgehaald en gebruikt contacttijd voor echt contact.
  •  Het huiswerk van de studenten plaatste zij op de weblog ThumblR, o.v.v. een tag (trefwoord) O.b.v. tags kan de student zijn huiswerk vergelijken met dat van andere studenten.
  •  In de lessen werd het huiswerk besproken en vergeleken. Veel interactie dus tussen docent en studenten en leren van elkaar
  •  Robert en Arthur kozen voor minireflecties tijdens de minor, ipv een reflectieverslag aan het eind. Daarom kregen de studenten de opdracht: als je met je werk bezig bent, stuur elk half uur een tweet over wat je aan het doen bent. Reflectie achteraf levert vaak niet veel op voor een student, behalve het verplichte verslag. Nu kan je tussentijds al bijsturen.
  • Omdat ze zoveel inzicht kregen in hun studenten was toetsing aan het einde van de minor niet meer nodig. De huiswerkopdrachten en de reflecties samen gaven genoeg inzicht in wat studenten leerden.

 

 Twitter past bij het werken van de 21e eeuw. Dat alles inzichtelijk werd, vonden de studenten niet erg. Robert en Arthur hebben duidelijk gecommuniceerd dat het niet ging om controle uit te voeren, maar om een beeld te krijgen waar de studenten tegenaan liepen. Robert: ,,Als docent is het inzicht in de gedachte van de student goud waard. Waar worstelen ze nou echt mee? In 15 jaar ervaring met programmeer lessen, heb ik nog nooit zo goed inzicht gehad.”

 Resultaat:

De studenten werken harder, tot aan het eind van de minor een opkomst van bijna 100%, en Twitter zorgt
voor groepsdynamiek ‘ik ben niet de enige die hiermee worstelt.’ Studenten kennen elkaar slecht, en toch ben je niet alleen als je je huiswerk maakt. ,,Dit was een ontdekking voor ons want was niet het uitgangspunt.”

Het verandert de dynamiek tussen docent en student. Vooral op gebied van vertrouwen zowel van docent naar student als van student naar docent. ,,Dat gaat zover dat wij als docent geen behoefte meer voelden om te toetsen omdat we zoveel vertrouwen hadden dat elke student het maximale uit de lessen had gehaald.”

 Getrokken lessen

  • De 1e groep had een student die aanjager was waardoor anderen makkelijk konden aansluiten om mee te doen. De 2e groep had deze aanjager niet. Het aantal en de kwaliteit van de tweets was daardoor ook zeer verschillend. Een soort ´community manager´ is dus wenselijk. Wellicht kan een student-assistent ingezet worden om de tweet stroom op gang te houden.
  • Ervaren twitteraars sturen niet per definitie de beste tweets. Het is voor sommige leerlingen lastig om kwaliteit in de tweets te krijgen. Dit verbetert wel binnen twee weken met de juiste sturing. Twitter is niet een medium dat standaard gebruikt wordt voor diepgang, dus dat gaat niet van zelf goed.
  • ,,Een tip die we studenten geven is om een speciaal twitteraccount aan te maken voor deze minor, zodat school en privé niet door elkaar loopt.”
  • ,,Wij lezen niet alle tweets, we scannen. We pretenderen ook niet naar de studenten dat we alles van iedereen lezen. Het gaat vooral om het beeld dat de twitterstroom geeft.”
  • Een derde van de studenten twitterde voor ze met deze minor begonnen. Het bleek geen drempel voor de niet-twitteraars om dit in te zetten, ondanks dat ze dit nog niet eerder hadden gedaan.
  • Deze methode werkt, omdat twitter nu goed aansluit bij de student. Over een paar jaar zal dit waarschijnlijk weer een ander middel zijn.
  • Twitter op deze manier inzetten zou ook goed kunnen werken voor stages en afstuderen, als je studenten maar weinig zit. Zo krijg je toch inzicht in wat ze doen. Holwerda wil dit gaan uitproberen ipv de tweewekelijkse voortganggesprekken.

 

Ik vind dit een mooi voorbeeld omdat het gebruik van twitter aanzet tot meer reflectie.  Deze werkvorm maakt de studenten actiever door twitter, vaak wordt twitter toch meer ingezet als een manier om informatie te zenden naar studenten. Bijkomend voordeel is dat het het leerproces van de studenten transparant maakt voor elkaar en voor de docent. Dit voorbeeld is volgens mij breed inzetbaar, niet alleen bij ICA.  Ben benieuwd of dit voorbeeld een vervolg gaat krijgen.