Trends in open educational resources (OER)

Op de onderwijsdagen (dag 2) heb ik de presentatie over open educational resources bijgewoond. De presentatie werd gegeven door Ria Jacobi (hva) en Robert Schuwer (ou). De SIG OER werkt aan een trendrapportage. Geeft antwoord op vragen: wat speelt er op het gebied van OER in NL

Wat zijn OER?
Open leermaterialen online beschikbaar voor (her)gebruik. open is meer dan ‘gratis’: toegankelijkheid.

Welke trends zijn er?
Opkomende trend is Bv. MOOC (open course zoals bij stanford). Zie ook www.downes.ca/presentation/197. Doet me denken aan het verhaal dat Wim Veen tegenwoordig verteld: dat je medestudenten zoekt bij het onderwerp dat jij interessant vindt. MOOC is een EVENT en de cursus is OPEN. Uit publiek wordt aangegeven dat bv de cursus introduction to AI, heel gestructureerd en klassiek is en hier geen sprake is van cross education.

Wat valt ons op?
Velen geloven erin, veel projecten, maar nog steeds een zoektocht (wat is het doel, wat is het nut, is het een hype). Twee lijnen:

  • formeel (vanuit instituten gedacht, publiceren van je onderwijsmateriaal, wezenlijk verandert er niet veel, ingewikkelde auteursrechten)
  • Informeel (cross education (MOOC is voorbeeld), cocreatie en interactie met experts, studenten
  • Maar ook nieuwe manieren van structureren zoals scoop.it (is everyone a publisher?)
    Zien ook dat studenten zelf OER gaan produceren.

    Wat kunnen we ermee in educatie?
    OpenU is een voorbeeld waarin OER een functie heeft. In de middag geeft Wilfred Rubens een lezing hierover. Binnen OU wordt hier nu mee geëxperimenteerd o.a. Bij informatica.
    Het integreren van OER in je curriculum, maakt het curriculum flexibeler.

    Open study
    Voorbeeld van open courseware is open study bij o.a. NYU. Er zijn meerdere tools, bv. ook storify.

    Blijft de ELO bestaan?
    Net als bij de presentatie van Jacco Jasperse wordt hier ook aangegeven dat de geïntegreerde ELO met de introductie van OER mogelijk ophoudt te bestaan.
    Ook de introductie van LLL geeft aanleiding tot een discussie over auteursrechten. Als het onderwijs verandert, vraagt dit ook aan andere benadering van copyrights.

    Kennisvalorisatie vs openbaar beschikbaar stellen
    Vanuit de zaal wordt opgemerkt dat er vanuit het ministerie ingezet wordt op bekostiging via kennisvalorisatie, wat ingaat tegen het openbaar beschikbaar stellen van materialen.

    Toekomstige strategie
    Fred Mulder betoogt dat er behoefte is aan een nationale strategie: het toegankelijk maken van onderwijsmateriaal trekt doelmatigheid en kwaliteit mee.

    Het trendrapportage is nog niet klaar, maar als je Ria Jacobi mailt ontvang je het zodra het klaar is. Vanuit de HAN is Ellen Kuipers betrokken bij de SIG OER.

    Reacties

    1. 09 november 2011 door Martijn

      Fijn dat je over de sessie blogt! Wel een paar kleine dingen:

      -open study is eerder een open educational service. Het is een open discussieforum waar iedereen ter wereld elkaar kan helpen met vragen (en vragen kan stellen) over open educational resources. Opencourseware is een bron waarop men bijv. Kan reageren.

      – de elo: ik denk niet dat de elo zal verdwijnen. Open educational resources & opencourseware blijven niet meer (per se) binnen de elo, maar ik denk dat de elo wel een heel belangrijke plek is om het leerproces veilig te faciliteren.

      – kennisvalorisatie: afhankelijk van je businessmodel hoeven open educational resources geen bedreiging te zijn. Onderwijs is meer dan alleen het onderwijsmateriaal! Surf academy organiseert hier binnenkort een bijeenkomst over.

    2. 11 november 2011 door Esther van Popta

      Beste Martijn,
      Dank voor je aanvullende opmerkingen.

      Ad. open study
      De tekst in de blog was hierop wat te kort door de bocht.Blijkbaar had ik het verkeerd opgevangen obv de presentatie 😉

      Ad. de ELO
      We weten natuurlijk niet ‘waar het eindigen zal’, maar ik ben wel nieuwsgierig naar je toevoeging ‘het leerproces veilig te faciliteren’. Wat bedoel je hier met veilig en hoe zie je dat dan mbt de OER?

      Ad. kennisvalorisatie
      Ik ben met je eens dat dit afhankelijk is van je business model, maar ik merk ook dat er op dit punt ook vanuit de wetenschap aarzelingen zijn om materiaal online beschikbaar te stellen. Welke bijeenkomst bedoel je?

    3. 11 november 2011 door Martijn

      Hoi Esther,

      Wb de bijeenkomst:
      SURF Academy organiseert op vrijdag 25 november een (gratis) bijeenkomst over Business modellen: http://www.surf-academy.nl/programma/event/?id=408

      Wb de ELO:
      De ELO biedt een met wachtwoord afgesloten leeromgeving, waarin de student ‘veilig’ kan leren en fouten kan maken. Alles wat hij/zij doet in de leeromgeving blijft in principe binnen de leeromgeving en voorbehouden aan de student zelf, de docent, medestudenten en anderen die ingeschreven zijn op het vak.

      Je ziet voor informeel leren steeds meer diensten opkomen die ‘open leeromgevingen’ bieden. Ik denk dat het belangrijk is dat het leerproces voor het formele leren in elk geval afgesloten zou moeten kunnen plaatsvinden. Een student die leert presenteren moet binnen de leeromgeving feedback kunnen krijgen op zijn prestatie. Als hij/zij een hele slechte presentatie neerzet, is dat waardevol, maar hoeft dat niet de wereld in. Het kan hem helpen in zijn leerproces, maar kan hem ook achtervolgen als hij jaren later gaat sollciteren en zijn slechte prestatie op het web te vinden is.

      Het is een interessante discussie. Voor het open leren (waarin het leerproces niet afgeschermd plaatsvindt) valt ook iets te zeggen. Maar ik denk dat dat meer opgaat voor het informele leren (op eigen initiatief) dan het formele leren (ingeschreven bij een instelling). De student heeft dan mijns inziens meer eigen verantwoordelijkheid dan wanneer hij/zij ingeschreven is bij een instelling (formeel leren). Ik vind dat de instelling dan in elk geval die afgeschermde omgeving moet bieden en de student en het leerproces zou moeten beschermen. Maar ook hier zijn alternatieven en andere argumenten voor te bedenken.

      De leeromgeving biedt verder hele goede tools om het leerproces te ondersteunen (die overigens ook voor het ‘open leren’ kunnen worden ingezet).

    4. […] Schuwer, OU) over de trends in Open Educational Resources. Een samenvatting is te vinden op de blog van de Han (Ester Popta) . Leuk om dit terug te lezen via de ogen van iemand anders. Of die van Peter Dekker. Dus nog even […]