SURF OWD10 – weblectures plus en waar is dpf/elo gebleven?

ik heb twee goede dagen op de SURF Onderwijsdagen gehad afgelopen dinsdag en woensdag (9 en 10 november). In het algemeen viel me op dat weinig aandacht was voor een aantal onderwerpen die bij ons binnen de HAN veel aandacht krijgen, namelijk de ELO, Sharepoint en DPF.  Ook de aandacht voor digitale toetsing, een ander belangrijk onderwerp binnen de HAN, was zeer beperkt. Wat kreeg dan wel veel aandacht: 

  • video maar dan vooral in geavanceerde toepassingen: 4k HD, verrijkte weblectures, video op je mobiel
  • mobile learning en dan vooral de ipad
  • flexibilisering/maatwerk  
  • sociale media
  • competenties van docenten en studenten om met ICT in het onderwijs om te kunnen gaan

 

Ik heb me vooral gefocussed op sessies over video en heb hier een aantal interessante toepassingen gezien: 

verrijkte weblectures van de VU 

Bij de VU maken ze al enkele jaren opnamen van colleges met mediasite. Nu ontstond de volgende vraag: Docenten stoppen vaak veel tijd  in het vinden van literatuur maar de studenten gebruiken het niet. Kunnen we dat niet toegankelijker maken? Hieruit zijn de verrijkte weblectures gekomen waarbij het vidoemateriaal en de literatuur tegelijkertijd in dezelfde omgeving toegankelijk zijn. Studenten kunnen er nu heel makkelijk naar toe en gebruiken de literatuur daarom beter.  De weblectures zijn ondertiteld. Dit is handig voor verschillende redenen: 

  •  voor mensen met een beperking waarvoor de ondertitelingen werden gemaakt
  • ook anderen bleken er baat bij te hebben zoals mensen voor wie nederlands niet hun eerste taal is
  • door de ondertiteling is het videomateriaal doorzoekbaar en kan je meteen naar het juiste fragment gaan

 Vanaf december is er via SURF een tool beschikbaar voor docenten om  zelf hun weblectures verrijken. Door te kiezen voor een samenwerking met de informatiespecialisten kan je echt verrijkte weblectures maken. 

Begrippen in beeld- UMC  

Deze presentatie van Renée Filius begint het onderzoek dat de UU gedaan heeft naar het gebruik van weblectures. Uit het onderzoek blijkt dat de technologie vooral gebruikt wordt om hoorcolleges op te nemen en beschikbaar te maken via de elo. De reden waarom docenten dat doen zijn vooral voor herhaling/verduidelijking/verdieping. Soms ook om verschillende leerstijlen te bedienen, om meer flexibel te zijn of voor grotere toegankelijkheid.  
Docenten en studenen zijn van mening dat het bijdraagt aan betere resultaten,  maar dit is niet getoetst. Studenten willen het liefst dat alles opgenomen wordt. Docenten willen hulp bij andere toepassingen.
 
Hier is een nieuw project uit voortgekomen om voor al te kijken naar andere toepassingen.  Het idee is om video in te zetten voor het epidemiologisch woordenboek dat veel gebruikt wordt. Begrippen zijn aan verandering onderhevig, niet iedereen heeft dezelfde definitie. Het woordenboek heeft een centrale naslagfunctie in de opleiding.
Er is aan experts gevraagd om een definitie uit te leggen. De studenten krijgen rondom de definities opdrachten en extra literatuur. Ook is er een FAQ en een discussieforum. Dit staat bij elkaar in een moodle omgeving.  Het moet iets worden waar experts trots op zijn dat ze een bijdrage mogen leveren.  Het is nu nog in de pilotfase. Tijd gaat vooral zitten in de organisatie (vragen experts, brieven experts, afspraken maken mat alle betrokkenen).  Zou dit voor de HAN niet interessant kunnen zijn voor iets als het BOK project van ISS?
Wat me verder opviel mbt video?
  • er wordt vooral gebruik gemaakt van mediasite en niet van presentations2go
  • het is heel acceptabel geworden om videomateriaal op youtube te zetten. Surfmedia wordt weinig gebruikt. De reden waarom is dat de jongeren youtube weten te vinden en surfmedia niet.