Studenten leren vooral van feedback geven, niet van feedback ontvangen

Tijdens de SIG digitaal toetsen voorjaarsbijeenkomst gaf professor David Nicol vanuit zijn vakantieadres in Italie via skype een presentatie over peerfeedback. Nicol doet al jaren onderzoek naar peerfeedback aan de Strathclyde University in Glasgow. Hij is bijvoorbeeld betrokken bij het Peer Evaluation in Education Review (PEER) project. Een JISC project gericht op  het ontwikkelen van de vaardigheden van studenten om evaluatieve oordelen te maken, zie Www.reap.ac.uk/peer.aspx . Hij stelt dat studenten vooral veel leren van het geven van peerfeedback. 

Achtergrond
Uit grootschalige evaluaties de UK National Student Survey blijkt elk jaar weer dat de studente niet tevreden zijn met de feedback die ze krijgen van de docent. Deze feedback komt niet op tijd, is niet gedetailleerd genoeg en is niet duidelijk. Veel universiteiten proberen deze cijfers te verbeteren door strakkere nakijkprocedures in te stellen, electronische feedback of rubrics in te stellen. Maar dit blijkt niet goed te helpen.  Maar stelt Nicol, misschien richten ze zich wel op het verkeerde en moet je andere feedback introduceren, namelijk peerfeedback.  Niet alleen om dat feedback van medestudenten vaak duidelijker is dan die van de docent (omdat de student hetzelfde proces doorloopt en dus beter begrijpt waar een medestudent mee worstelt) en het goed is om feedback van veel verschillende perspectieven te krijgen. maar vooral omdat studenten heel veel leren van het geven van feedback.

PEER project
Onderzoek laat zien dat studenten leren van ‘reflectieve kennis opbouw’ niet door het ontvangen van informatie (Phillips 1995). Feedback geven zorgt ervoor dat studenten kunnen werken aan belangrijke studievaardheden. Het PEER project focust op wat studenten leren van feedback geven niet van feedback ontvangen. Tot nu toe richt het onderzoek zich vooral op de resultaten van het ontvangen van peerfeedback.

 In een van de pilots van het PEER project geven studenten aan dat ze maar weinig geleerd hebben van de feedback die ze kregen van hun medestudenten maar dat ze op drie aspecten veel leerden van de feedback die ze gaven:

  1. ‘critical judgement’ : kritisch teksten beoordelen
  2.  expectations/criteria: meer inzicht in wat er verwacht wordt van het product door te kunnen vergelijken met anderen
  3.  transfer: inzicht in het werk van anderen en vergelijken met dat van je zelf. Als studenten het werk van anderen moeten voorzien van feedback vergelijken ze dat werk met dat van henzelf en leren ze dus ook meteen meer over hun eigen werk. 

 Studenten betrokken bij de pilots waren zeer tevreden, 75% van de studenten wou graag ook in de toekomst peerfeedback geven en ontvangen.

Conclusies onderzoek
Er is behoefte aan meer onderzoek naar dit onderwerp maar toch zijn er al wat voorzichtige conclusies te trekken:

  • Geven en ontvangen van feedback zijn kwalitatief anders
  • Feedback ontvangen helpt studenten in het inzicht krijgen in de deficiënties in zijn werk
  • Feedback geven lijkt te zorgen voor betere oordeelsontwikkeling, kritisch denken, gebruik maken van criteria en standarden en objectiever naar het eigen werk kijken.

 

Principes voor effectieve peer feedback
Nicol geeft in zijn presentatie zeven waardevolle principes om tot effectieve peer feedback te komen:

  1. Zorg voor een atmosfeer van respect en vertrouwen
  2. Betrek studenten bij het actief gebruik maken van de criteria
  3. Zorg ervoor dat studenten  constructieve feedback geven, niet alleen kritiek of cijfers
  4. Laat studenten oefenen met zowel analytisch als holistisch feedback over de kwaliteit van de producten van hun medestudenten
  5. Ondersteun de dialoog rondom de kwaliteit van de feedback
  6. Integreer self review opdrachten
  7. Zorg ervoor dat peer review een regelmatig terugkomende activiteit is en niet een eenmalige gebeurtenis.

 

Peerfeedback en de HAN
Het verhaal van het PEER project en prof Nicol is ook voor de HAN zeer interessant. Het geven van feedback kan een bijdrage leveren aan de algemene HBO competenties van studenten en zorgen dat zij zich kunnen ontwikkelen tot zelf sturende professionals.  Binnen de HAN wordt op veel plekken al peerfeedback toegepast. Collega Esther van Popta doet een promotie onderzoek naare-peerfeedback. Voor meer informatie zie https://blog.han.nl/e-peerfeedback/

Reacties

  1. 07 augustus 2012 door Esther van Popta

    Hallo Esther,
    Door de vakantie lees ik nu pas je bijdrage over het PEER project. Dank hiervoor (en voor de vermelding). Het sluit perfect aan op mijn ideeen over peerfeedback. Nog te vaak wordt gedacht dat het gaat om wat de ontvanger met de feedback kan. Daartoe worden vervolgens ook de kwaliteitscriteria om de feedback te beoordelen geformuleerd. Ik denk echter ook dat het veel relevanter is om je te verdiepen in wat de gever leert van de feedback. Dit betekent dat je andere kwaliteitscriteria moet formuleren. In VAL wordt de feedback door de assessor gevalideerd, waarna de student kan besluiten de gevalideerde feedback te gebruiken als bewijsmateriaal voor zijn compentieontwikkeling. De grote uitdaging is nu, hoe kom je tot een valideringsmodel dat recht doet aan dit doel. En dat is precies waar ik in mijn onderzoek een antwoord op probeer te vinden.
    Groet,
    Esther