ICTO ontwikkelt Strategy game blended learning!

In het ICTO-team zijn we (Niels Maes, Ulrike Koot en ik) een strategy game over blended learning aan het ontwikkelen. De game heeft de vorm van een kaartspel en we willen het als werkvorm gaan inzetten binnen onze trainingen aan docenten en ondersteuners binnen de HAN.

Kaartjes voor een strategygame

Over het spel
Het spel geeft de spelers inzicht in verschillende factoren voor een succesvolle implementatie van blended learning binnen het hoger onderwijs. Daarnaast helpt het spel om een strategie te bepalen met betrekking tot de implementatie en uitvoering  van blended learning. De doelgroep zijn onderwijsmanagers, docenten en ondersteuners.

Aan de hand van realistische scenario’s/gebeurtenissen ten aanzien van de implementatie van blended learning in het hoger onderwijs, probeert iedere speler spelenderwijs en in competitie met elkaar de juiste middelen (kaarten) te bemachtigen  waarmee hij/zij het beste op de scenario’s kan anticiperen. Tijdens het spelen ontstaat er een verdiepende discussie met medespelers en experts over wat wel en niet werkt bij het implementeren van blended learning. Het spel kun je daarom ook inzetten om een discussie of brainstorm te starten over blended learning.

Ontwikkeling
Op dit moment zijn we het spel nog aan het ontwikkelen. Met het EFMD CEL framework (http://bit.ly/UmuOVX) dat richtlijnen geeft voor blended learning op het gebied van onder andere didactiek, techniek, bedrijfsvoering en cultuur, hebben we de eerste versie van middelen en scenario’s opgesteld. Met een klankbordgroep van HAN onderwijscollega’s met ervaring in blended onderwijs passen en scherpen we deze aan. Een eerste test spelsessie is gepland half oktober, waarna we de game nog zullen aanpassen op basis van de ontvangen feedback. In november kunnen we dan de eerste versie inzetten bij trainingen!

Raakvlakken andere game
Mocht het spelconcept je bekend voorkomen: het spel heeft raakvlakken met de andere strategy game die we eerder hebben ontwikkeld, namelijk voor de implementatie van digitale toetsing, die we met succes binnen de HAN (zie http://bit.ly/Umuu9P) en in binnen- en buitenland hebben gespeeld.

Stem!
We willen het spel ook presenteren en spelen tijdens een sessie op de Surf Onderwijsdagen in november. Tot 24 september (12.00u) kun je stemmen op verschillende sessies, waaronder die van ons. Ben je geïnteresseerd, stem dan op onze sessie (ho-sessie nr. 11) en speel in november mee! Stem hier: http://bit.ly/TF3xlL

Update 1 (9 oktober 2012):
Helaas is onze game niet uitgekozen als sessie voor de Onderwijsdagen, maar omdat dat (weliswaar een welkome, maar niet noodzakelijke)  kers op de taart zou zijn, zijn we gewoon doorgegaan met de ontwikkeling van het spel, dat we voor trainingen in gaan zetten.

Ondertussen heeft de klankbordgroep met onderwijscollega’s Ernst Rob (FT), Maartje Loncke (FEM), Niek van Diepen (ICA) en Nolly Toenders (GGM/SCO) kritisch naar de middelen én scenario’s gekeken. Uit een levendige discussie en enthousiasme voor het spel van de klankbordgroep hebben we nu handvaten om deze spelingrediënten te verbeteren/versimpelen. Niek heeft ons met zijn expertise op speltechnieken en -tactieken het spel helpen verfijnen en ons inspiratie gegeven om het spel nog realistischer, spannender en uitdagender te maken (http://twitpic.com/b2hxn9). Kortom, dankzij hulp uit het onderwijs krijgt het spel een steeds duidelijkere vorm. Nu is het aan ons om deze verbeteringen te verwerken in het spel. Daarna de volgende stap: de eerste test spelsessie…