Sociale media in onderwijs brainstorm lunch

Maandag 24 januari was de eerste yammerlunch over sociale media in het onderwijs georganiseerd door MCV (Justine van de Berg) en SCO-ICTO (Esther van der Linde). Helaas kon Justine er op het laatste moment niet bij zijn. Het doel van de bijeenkomst was brainstormen over de inzet van sociale media en discussieren over wat de HAN kan doen om docenten te faciliteren.

Aanwezig waren docenten van GGM, techniek en FEM en mensen van de studiecentra en SCO-ICTO.  Voordat de brainstorm begon heeft Dick Hogewind van de opleiding MZD in een mooie Pecha Kucha presentatie zijn Hogblog laten zien. Zijn presentatie is te vinden op Slideshare en zijn Hogblog hier.

Dick’s presentatie was een mooi begin van het gesprek waarin vele aspecten van sociale media in het onderwijs (maar ook breder ICT in het onderwijs) de revue passeerden.

Belangrijke aspecten van sociale media in het onderwijs:

  • relatie met andere tools; wat doe je waar? Hoe verhoudt sociale media zich met de HAN onderwijsapplicaties?
  • relatie met andere tools; hoe kan je tools elkaar laten versterken? bijvoorbeeld door te twitteren om je nieuwe blogpost onder de aandacht te brengen
  • welke structuur heb je nodig om een blog levendig te houden
  • wat heb je zelf aan het inzetten van een tool en wat hebben anderen (de studenten eraan)
  • hoe krijg je studenten actief op je blog?
  • wat is je doel? het middel mag nooit het doel zijn.
  • Wat laat je als je ICT middelen gaat inzetten. ICT wordt vaak ingezet als extra, niet in plaats van.

 

Een belangrijke vraag voor ons is hoe kunnen we als SB docenten het beste ondersteunen in hun gebruik van sociale media.  Belangrijk hiervoor zijn kennisdeling organiseren, gebruik makkelijk maken, missionarissen ondersteunen en uitnodigen voor kennisdeling, gebruikers in het zonnetje zetten. Het belangrijkste is misschien nog wel dat we op het gebied van sociale media docenten als lerenden te zien. Docenten moeten eerst inzien wat de voordelen van sociale media zijn voor zichzelf als professional voordat ze de stap kunnen maken naar de inzet in het onderwijs.

Een goede bron voor de inzet van sociale media is ‘En nu online…. sociale media voor professionals, organisaties en facillitatoren’van Joritske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar dat net is uitgekomen.  Op het weblog van Wilfred Rubens is een recentie van het boek te vinden.

De presentatie van de lunch is hier te vinden: Brainstorm sociale media in het onderwijs

MCV en SCO-ICTO gaan in de toekomst meer bijeenkomsten organiseren rondom sociale media in het onderwijs. Dus houd Yammer, dit weblog en andere media in de gaten. Als je een suggestie of vraag hebt, gebruik dan de reactie mogelijkheid van het weblog.

Reacties

  1. 24 januari 2011 door Dick Hogewind

    Prima samenvatting van een goede bijeenkomst. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Het gebruik van social media is afhankelijk van het te bereiken doel.Dat plaatst de discussie in een bredere context binnen de HAN: een mooi gespreksonderwerp voor het vervolg. Er lopen op dit moment heel wat initiatieven op dit gebied binnen de HAN. Is er een regisseur? En welke rol geven we social media bij het ontwikkelen van het gebruik ervan?

  2. 25 januari 2011 door Irma

    Hartelijk dank voor de inspirerende bijeenkomst. Ik zie hier de naam van Wilfred Rubens voorbijkomen, iemand die veel blogt over social media en het onderwijs.
    Ik vind het blog van Margreet van den Berg ook interessant, met name omdat ze heldere voorbeelden geeft van de manier waarop je social media in je lessen kunt integreren, bijvoorbeeld “Weblinks verzamelen om mediawijs te worden” http://ict-en-onderwijs.blogspot.com/ Dat ze veel voor het basisonderwijs schrijft, is wat mij betreft van ondergeschikt belang.

  3. 25 januari 2011 door Tom Vermulst

    Leuke en zinvolle bijeenkomst! Goed om eens van elkaar te weten waar je tegenaan loopt bij het al dan niet (in je onderwijs) inzetten van sociale media. Terecht staat er o.a. in het verslag van Esther: “Docenten moeten eerst inzien wat de voordelen van sociale media zijn voor zichzelf als professional voordat ze de stap kunnen maken naar de inzet in het onderwijs”. Ik vertaal dat maar even vrijelijk als ‘eerst zelf aan de slag en wel zo praktisch mogelijk’.

    Samen met het Digitaal Communicatie Lab Arnhem (van Marco Derksen en Hanneke van Stokkom) is er een cursus ontwikkeld voor docenten: Docent in het digitale tijdperk. Info daarover vind je op: http://www.han.nl/opleidingen/cursus/docent-in-het-digitale-tijdperk

    Vraag aan jullie: is de insteek en inhoud van deze cursus iets om HAN-breder aan te kondigen? Jullie opmerkingen en suggesties hoor/lees/zie ik graag!

  4. 25 januari 2011 door Esther van der Linde

    bedankt voor de reacties. Ik ga met Justine overleggen over het vervolg. Wat betreft de vraag van Tom. Het programma ziet er zeer uitgebreid uit. Wat docenten volgens mij vooral moeten leren als het gaat om het toepassen van ICT in het onderwijs wordt goed uitgelegd door een model dat ik veel gebruik: TPACK. Zie http://sites.tpacknl.nl/tpacknl/home
    Je moet als docent niet alleen weten wat weten van je vak, van didactiek en van tools maar je moet vooral wat weten van de samenhang tussen deze drie aspecten. Hoe pas je sociale media toe op didactisch verantwoorde manier specifiek voor jouw onderwijs? En dat leer je niet zomaar even in een training, dat vergt, zoals Tom al zegt, dat je vooral zelf aan de slag gaat. Met goede ondersteuning. Hoe staan jullie daar tegenover?

  5. 03 februari 2011 door Irma

    Ik heb een aantal weblinks verzameld over social media bij organisaties. Twee ervan gaan over ervaringen bij hogescholen. Interesse? het overzicht vind je hier: http://weblogirma.blogspot.com/2011/01/social-media-een-verzameling-links.html

  6. 04 februari 2011 door Esther van Popta

    Hallo Irma,

    Mooie lijst. Ik zag echter niet welke op de lijst gaat over de ervaringen bij hogescholen. Kun je aangeven welke artikelen dat zijn?

    Met dank en groet,
    Esther

  7. 04 februari 2011 door Irma van Zanten

    Hoi Esther,

    Dank je. Hieronder vind je de twee artikelen waarin hogescholen aan bod komen.

    Social web: zorg voor oprecht intens contact met je klant (FrankWatching)
    Oprecht intens contact, zoals we daar ook in de analoge wereld van houden, moet de invulling vormen van het social web. Een artikel van iemand bij een hogeschool werkt

    Top 10 HO Social Media (Science Guide)
    In de top 10 staat Nederland op de 7e plaats. 2011 wordt voor het HO écht het jaar van de Social Media, zegt Science Guide. WO en vooral HBO hebben kennisdeling-medium Facebook nog echt niet ontdekt.

    Te vinden op http://weblogirma.blogspot.com/2011/01/social-media-een-verzameling-links.html