Servicedesk voor onderwijsapplicaties: Krachten bundelen

In lijn met andere service units van het Service Bedrijf heeft het Functioneel beheer team van Service Centrum Onderwijs (SCO) de Servicedesk ICTO ingericht: een centraal aanspreekpunt voor decentraal beheerders, HANdicoaches en servicedesks met vragen over de onderwijsapplicaties HAN-Scholar, HAN Digitaal Portfolio, Questionmark Perception, Ephorus, Teleform en Kurzweil.

Aanleiding

We willen een nog betere dienstverlening leveren aan onze klanten. Hiervoor is de servicedesk opgezet, waarmee we:

  • onze bereikbaarheid vergroten
  • meer aandacht geven aan complexe vraagstukken en projecten
  • aansluiten bij de BISL-methodiek, die andere HAN servicedesks ook gebruiken



Voorheen had iedere onderwijsapplicatie een apart e-mailadres voor vragen. Door deze e-mailadressen te bundelen in één meldpunt verhogen we onze bereikbaarheid. Ook krijgt iedere beheerder basiskennis van elke applicatie. Met BISL kunnen we onze werkprocessen beter afstemmen met andere functioneel beheer teams.

Wat is er anders?

Er is 1 centraal telefoonnummer (024) 353 02 42 en e-mailadres: servicedesk.icto@han.nl voor vragen die worden beantwoord door 2 roulerende functioneel beheerders. Als het antwoord complex is of uitgezocht moet worden, neemt een specialist binnen het functioneel beheer team deze vraag over. Doordat er dagelijks 2 personen verantwoordelijk zijn voor de telefoon en e-mail krijgt de klant altijd en snel antwoord. Door alle applicaties te bedienen via de servicedesk vindt er via een natuurlijke weg kennisdeling plaats binnen het team en krijgt ieder in het team nog meer kennis van de onderwijsapplicaties. De vrijgekomen tijd buiten de servicedesk taak geeft ruimte voor specialisering en professionalisering van het team, dit komt uiteindelijk de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.

Verbinding met andere SU´s

Voor de centrale opzet van de servicedesk hebben we gekeken naar de andere servicedesks binnen het Service Bedrijf en ervaringen uitgewisseld met o.a. SU Studentzaken. Daarnaast hebben we met SZ een professionaliseringtraject op het gebied van de BISL-methodiek gevolgd. De functioneel beheerders werken ook samen met Technisch applicatie beheer voor het adequaat beheren en beschikbaar stellen van de onderwijsapplicaties. Kortom: steeds meer raakvlakken met elkaar!