De HAN kiest voor Blended Leren!

Net zoals vele andere instellingen is Blended Leren op de HAN op dit moment een belangrijk thema waar het onderwijs mee aan de slag wil (en moet; zie ook deze eerder geschreven blog). Om op een instelling goed aan de slag te gaan met Blended Leren, urgentie te creëren en dezelfde taal te spreken, is een belangrijke factor dat er […]

SLIMME INZET VAN TECH EN DATA IN ONDERWIJS DEEL 3: de persoonlijke leerreis

Naar mijn idee zijn Technologie en Data de enablers van #onderwijs, nu en in de toekomst. In de komende tijd schets ik in verschillende blogs wat de meerwaarde zou kunnen zijn. In dit deel besteed ik aandacht aan de persoonlijke leerreis van de student. Hier komen meerdere ontwikkelingen bij elkaar: de leeromgeving, flexibilisering, personalisering, begeleiding en data. Deze week zag ik […]

Slimme inzet van Tech en Data in onderwijs Deel 2: de DLWO van de toekomst

Naar mijn idee zijn Technologie en Data de enablers van #onderwijs, nu en in de toekomst. In de komende tijd zal ik in verschillende blogs schetsen wat de meerwaarde zou kunnen zijn. In dit deel besteed ik aandacht aan de digitale leer-, werk- en onderzoeksomgeving (DLWO) van de toekomst, wat is het en wat kun je ermee? Al in 2015 werd […]

Transitieagenda Leren Digitaliseren: Open Pedagogy als potentieel doorbraakmiddel

Begin november 2021 is vanuit het versnellingsplan de “Transitieagenda Leren Digitaliseren” uitgekomen. Daarin is een heldere analyse gemaakt van de bottlenecks in het huidige HO, wordt er geschetst hoe de gewenste transitie in het hoger onderwijs eruitziet en daarnaast worden er stappen beschreven die gezet kunnen worden om de gewenste doelen in gang te zetten. Daarbij is een belangrijk uitgangspunt […]

Slimme inzet van Tech en Data in Onderwijs – Deel 1: Learning Analytics

Naar mijn idee zijn Technologie en Data de enablers van #onderwijs, nu en in de toekomst. In de komende tijd zal ik in verschillende blogs schetsen wat de meerwaarde zou kunnen zijn. In dit deel besteed ik aandacht aan Learning Analytics (LA), wat is het en wat kun je ermee? Learning Analytics wordt vaak uitgelegd als het meten, verzamelen, analyseren en […]