Persoonlijk lifewide en lifelong leerpad praatplaat 2.0

Drie jaar geleden schreef ik een blog over Open Education als middel om te komen tot inclusief, flexibel en kwalitatief goed onderwijs, aansluitend op de doelen die gesteld zijn in de SDGs. Mijn conclusie heb ik toen samengevat in een plaat. In deze plaat kon je vooral zien hoe een persoonlijk flexibel leerpad eruit ziet, wat je daarvoor nodig hebt, […]

Technofilosofie

Op vrijdag 11 november verlieten Janna van Lamoen en ik het carnavalsvierende Brabant om in Utrecht deel te nemen aan een bijeenkomst van het netwerk Onderwijs en Ontwikkeling. Jo-An Kamp, werkzaam bij Fontys ICT, nam ons op een prettige manier mee in hun verhaal over de impact van technologie en over ethiek.   Wat is de impact van wat je […]

SLIMME INZET VAN TECH EN DATA IN ONDERWIJS DEEL 4: EDTECH EN INNOVATIERUIMTE

Naar mijn idee zijn Technologie en Data de enablers van #onderwijs, nu en in de toekomst. In de komende tijd schets ik in verschillende blogs wat de meerwaarde zou kunnen zijn. In dit deel besteed ik aandacht aan EdTech en innovatieruimte. In mijn uitwerking maak ik ook de verbinding met de strategische doelen van de HAN. In den beginne…. Begin jaren […]

Trots zijn op je eigen onderwijsmateriaal en het open delen

“Als je tijd investeert om mooi leermateriaal te maken, dan mag je daar trots op zijn en het delen met de wereld”, vindt Jorn Bunk. Dat is heel andere opvatting van een docent dan die te lezen is  in het artikel ‘Een docent deelt nog liever zijn tandenborstel dan zijn lesmateriaal’ in ScienceGuide. “Ik hoop dat ik van collega’s en […]

Wat brillen te maken hebben met het curriculum…

Acht curriculumbrillen
Op vrijdag 30 september 2022 reisde ik met HAN-collega’s Larissa Beerten en Rozemarijn van Toly af naar vergadercentrum Vredenburg in Utrecht voor een bijeenkomst van het landelijke hbo-netwerk Onderwijs en Ontwikkeling. Dit keer stond integrale curriculumontwikkeling op het programma. Asha Dijkstra nam na de opening van de bijeenkomst de microfoon om ons mee te nemen in het onderzoek van Dominique […]