Technologie, filosofie en wereldburgerschap: het wordt tijd om digitaal wakker te worden

Volgens Maxim Februari (2023) staat onze democratische rechtstaat vanuit twee kanten onder druk: de rekenkracht van de technologie en het natuurgeweld. En van beide kanten neemt de mogelijkheid voor mensen om beslissingen te nemen af. In 1996 las ik het boek De virtuele staat van Paul Frissen (1996). In mijn kantlijnaantekeningen stond: ‘het model wordt de werkelijkheid’ als een reactie […]

SLIMME INZET VAN TECH EN DATA IN ONDERWIJS DEEL 5: DIGITALE TRANSFORMATIE

Naar mijn idee zijn Technologie en Data de enablers van #onderwijs, nu en in de toekomst. In de komende tijd schets ik in verschillende blogs wat de meerwaarde zou kunnen zijn. In dit deel besteed ik aandacht aan digitale transformatie in het hoger onderwijs. In de uitwerking maak ik ook de verbinding met de strategische doelen van de HAN. Koersbeeld en […]

Open leermaterialen: van pilot naar verandertraject

“’Open science’ en ‘open education’ worden de normen, mits de nationale veiligheid hierbij niet in het geding komt.” Deze quote staat in het Regeerakkoord van 2021 en met de pilot edusources heeft de HAN hierin de eerste stappen gezet. In dit blogbericht lees je meer hierover. De tekst is aangeleverd door de projectgroep edusources en open digitale leermaterialen.   “Ik […]

The ChatGPT hype

For Dutch / voor Nederlands: De ChatGPT-hype. Recently social media blew up over the newest technological hype that will shake up our educational system: ChatGPT. Having a background in AI and years of experience working in higher education, I was surprised by the grand statements and the lack of decent, quality examples of how the application is used in education. […]

De ChatGPT-hype

For English / voor Engels: The ChatGPT hype De afgelopen weken stond social media vol met de nieuwste technologiehype die ons onderwijs op zijn kop gaat zetten: ChatGPT. Met een achtergrond in AI en jaren werkervaring in het hoger onderwijs verbaasde ik me over de grootse statements en het ontbreken van echte kwalitatieve voorbeelden van de inzet van de applicatie […]