Boekrecensie: Learning Theory and Online Technologies

Onlangs heb ik het boek “Learning theory en online Technologies” van Linda Harasim gelezen.  Ik wilde me verdiepen in de relatie tussen specifieke vormen van TE-learning en verschillende leertheorieën. Harrasim presenteert in haar boek online collaborative learning (OCL) als onderscheidende leertheorie voor de 21ste eeuw, in navolging op het behaviorisme, cognitivisme en constructivisme . OCL borduurt qua filosofie voort op […]

Studenten leren vooral van feedback geven, niet van feedback ontvangen

Tijdens de SIG digitaal toetsen voorjaarsbijeenkomst gaf professor David Nicol vanuit zijn vakantieadres in Italie via skype een presentatie over peerfeedback. Nicol doet al jaren onderzoek naar peerfeedback aan de Strathclyde University in Glasgow. Hij is bijvoorbeeld betrokken bij het Peer Evaluation in Education Review (PEER) project. Een JISC project gericht op  het ontwikkelen van de vaardigheden van studenten om […]

Mobiel Engels Leren

Op de Onderwijs Research Dagen was ik aanwezig bij een presentatie van Marinus Marus over het project Mobiel Engels Leren. Dit project wordt uitgevoerd in een een samenwerkingsverband tussen de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit van Groningen,  EarlyBird, MLMasters en drie Rotterdamse basisscholen. Het onderzoek wordt mede-gefinancierd door de Stichting KennisNet. De doelgroep voor dit traject waren leerlingen van 8-10 jaar. In deze blog geef ik in […]

The case for blended learning

Regelmatig spreek en begeleid ik managers en docenten met het ontwerp/implementatie van blended learning. De afgelopen maanden heb ik  mijn ervaringen, adviezen en interessante zaken geclusterd in een Prezi presentatie (waar ik zaken aan blijf toevoegen en wijzigen). Ik gebruik soms delen van deze presentatie ter illustratie bij mijn gesprekken. Dat gaat heel makkelijk via de prezi viewer op mijn […]