BETT 2014: nieuwsgierigheid, inhoud en relaties

22 tot en met 25 januari ben ik op de BETT 2014 geweest, de British Educational Technology Trade Show. Wat is de BETT? Een enorme beurs op het gebied van ICT in het Onderwijs in Londen.  De beurs heeft mij niet echt kunnen bekoren. Maar gelukkig waren er ook heel veel sessies over ICT in het onderwijs. En daar was toch […]

Alle leerlingen kunnen beter – Succes for all

Donderdag 19 december 2013 stond al lang in mijn agenda geboekt. Op deze dag zou Robert Jan Simons als hoogleraar ‘didactiek in digitale context’ afscheid nemen en als promovenda moest ik natuurlijk bij het afscheid van mijn promotor zijn. In de aula van het Academiegebouw in Utrecht hield hij een mooi betoog over ‘mindshifting’ en het belang van mindsets voor leren. […]

Online Educa Berlijn: keynotes over onderwijs, big data en educatie 3.0

Afgelopen week was ik in Berlijn voor het bijwonen van de conferentie Online Educa, een internationale conferentie op het gebied van technologie in onderwijs. De conferentie vond plaats op donderdag en vrijdag met in de ochtend keynote presentaties en in de middag een groot aantal presentatie- en discussiesessies. Daarnaast was er een beurs waar bedrijven hun producten en diensten voor […]

Carpe Diem methodiek voor ontwerpen online en blended onderwijs

Afgelopen week was ik in Berlijn voor het bijwonen van de conferentie Online Educa, een internationale conferentie op het gebied van technologie in onderwijs. Op woensdag nam ik deel aan een workshop van prof. Gilly Salmon. Salmon is expert op het gebied van het faciliteren van online leren en haar boek “e-moderating: the key to teaching and learning online”.  Daarnaast […]

SURF Onderwijsdagen vooral over Moocs/OER, toetsing en DLWO

Gisteren heb ik de SURF onderwijsdagen voor het hoger onderwijs bezocht in Rotterdam. Hieronder volgt een kort verslag van de keynote en de workshops die ik heb gevolgd. Claire Boonstra De keynote in de ochtend werd dit jaar verzorgd door Claire Boonstra van Operation Education. Zij hielt een pleidooi voor onderwijsvormen die de individuele student stimuleren het beste uit zichzelf […]