NEXT Learning: het veranderende spel van leren en ontwikkelen

24 april jl. bezocht ik de conferentie Next Learning 2018 in Den Bosch de transitie die aan de gang is op het gebied van leren & ontwikkelen. Next Learning kende een opzet met plenaire keynotes en een keuze uit een groot aantal sessies binnen vooraf afgebakende thema’s. Voor mij vooral interessant omdat een groot deel van de bezoekers, sprekers en […]

Etalagebijeenkomst over samenwerken aan digitale toetsing in onderwijs: opzet, opbrengst en vervolg vier digitale toetspilots

Binnen de HAN worden steeds meer activiteiten op het gebied van digitale toetsing ontplooid. Digitale toetsing kan namelijk meerwaarde bieden bij alle fases uit de toetscyclus. Mede daarom is er eind 2015 door toetscollega’s uit het onderwijs en het Digitaal Toets team van SU OO & SZ een onderzoek gedaan, binnen het onderwijs, naar waar in de toetscyclus vooral behoefte […]

Over samenwerken vanuit vertrouwen

Herkenbaar? Projecten en andere samenwerkingsverbanden die niet lopen. Het vertrouwen is er niet echt, wat er echt speelt wordt niet naar elkaar uitgesproken, verantwoordelijkheden en verwachtingen zijn onduidelijk, naar welk resultaat werken we eigenlijk toe? Dit zijn een aantal veel voorkomende frustraties die teamleden kunnen ervaren tijdens samenwerking. In iedere samenwerking speelt dit wel in meer of mindere mate. Vraag […]

Uitwisseling leven lang leren Saxion, Windesheim, HAN en NHL-Stenden

Gisteren heb ik een uitwisselingsbijeenkomst bijgewoond over leven lang leren en de stappen die collega hogescholen hierin zetten in het kader van de experimenten flexibilisering en vraagfinanciering. Het grootste deel van de ochtend gingen we in groepen aan de slag om uit te wisselen over een breed scala aan onderwerpen gericht op de volgende thema’s: ontwikkeling van het flexibele curriculum, […]

Pilot 2 Beoordelen met open vragen, de afronding

The results are in! De pilot met Codas is afgerond en na de eerste resultaten uit de vorige blog zijn we nu nog steeds enthousiast. We hebben in totaal vier juridische en vier taalkundige opdrachten door Codas laten beoordelen. Het systeem presteerde zoals we dat hadden verwacht. Na deze korte pilot hebben we besloten om Codas bij enkele andere vakken […]