Het DLWO2021 project vs de nieuwe Strategische agenda hoger onderwijs

Twee december 2019 presenteerde minister Van Engelshoven de nieuwe Strategische agenda onderwijs en onderzoek hoger onderwijs: “Houdbaar voor de toekomst”. In deze agenda worden vier ambities uitgesproken: Toegankelijker hoger onderwijs en groter studentsucces Flexibel hoger onderwijs Betere aansluiting op hoger onderwijs en samenleving Regionale verankering en internationale samenwerking   Deze ambities sluiten goed aan op het HAN-brede project DLWO2021 (waarin […]

Impressie themabijeenkomst blended learning landelijk netwerk LLL

Woensdag 5 juni jl bezocht ik een bijeenkomst van het Landelijk Netwerk Leven Lang Leren met als thema “blended learning”. In het netwerk participeren met name de hogescholen die meedoen aan het experiment leeruitkomsten van OCW. Een viertal hogescholen verzorgde daar een workshop over blended learning en hoe zij daarmee aan de slag zijn. Het ging resp. om de Nederlandse […]

Het beoordelen van portfolio’s m.b.v. de assessmentdriehoek

In januari en april heb ik een tweetal trainingen gevolgd over het beoordelen van portfolio’s en performances. De eerste training was een training voor assessoren, de tweede een train-de-trainer bijeenkomst voor deze training. Focus in de trainingen lag vooral op de voorbereiding en uitvoering van het beoordelingsgesprek c.q. criterium gerichte interview (CGI). De trainingen werden gegeven door collega’s van de […]

Hybride learning spaces in het hoger onderwijs

Vandaag heb ik – samen met een delegatie uit Nederland – deelgenomen aan een online sessie van de KU Leuven in Kortrijk. Een deel van de Nederlandse delegatie was daar live aanwezig voor een bezoek; een ander deel had de gelegenheid het bezoek online bij te wonen in een hybride virtual classroom. Onderwerp van de sessie waren de learning spaces […]

NEXT Learning: het veranderende spel van leren en ontwikkelen

24 april jl. bezocht ik de conferentie Next Learning 2018 in Den Bosch de transitie die aan de gang is op het gebied van leren & ontwikkelen. Next Learning kende een opzet met plenaire keynotes en een keuze uit een groot aantal sessies binnen vooraf afgebakende thema’s. Voor mij vooral interessant omdat een groot deel van de bezoekers, sprekers en […]