Digitally Enhanced Learning self-assessment scans en de HAN Blended Learning Readiness Scan

Door Marijn Post & Michel Kao In januari 2021 heeft de European University Association een review (Volungevičienė, et al.,2021) uitgebracht van 20 self-assessment scans op het gebied van Digitally Enhanced Learning (DEL; bijv. Blended Leren of Onderwijs en ICT). Het zijn allen instrumenten waarmee instellingen zichzelf kunnen toetsen op de stand van zaken in hun instelling/opleiding op het gebied van […]

Toegankelijkheid en inclusiviteit van online onderwijs: achtergrond en tips

Tijdens de huidige corona crisis worden veel lessen online op afstand gegeven. Een risico van het geven van online onderwijs is dat niet alle studenten op eenzelfde manier toegang hebben tot het onderwijs en/of op eenzelfde wijze kunnen participeren aan de les waardoor er ongelijkheid kan ontstaan tussen studenten (minder inclusief[1]). Sommige studenten ervaren het online onderwijs als toegankelijker en […]

Online magazine met experimentresultaten van het DLWO2021-project

Vier jaar experimenteerden we met ICT-applicaties in het project DLWO2021, de digitale leer- werk- onderzoekomgeving. Experimenten startten altijd in samenwerking met een opleiding of instituut/academie. We onderzochten wat een tool kan betekenen voor het samen leren, het werken of het onderzoeken én of de tool geschikt is voor opschaling binnen de HAN. De resultaten van het project zijn gebundeld in […]

Cameragebruik tijdens online lesactiviteiten: tips en aandachtspunten

Eén van de meest gehoorde frustraties van docenten bij het geven van onderwijs op afstand, is dat studenten hun camera uit hebben staan tijdens de online lesactiviteiten. Hierdoor kunnen docenten niet zien of de studenten echt aanwezig zijn, hoe ze reageren en in welke staat van zijn ze verkeren waardoor het veel moeilijker is te interacteren en communiceren met de […]

Bouwstenen voor het leren in online communities

Door Niels Maes en Marijn Post We merken dat er vanuit het onderwijs toenemende interesse is om het leren te organiseren en vorm te geven in communities die voor een wezenlijk deel ook online vorm krijgen. Niet alleen vanuit het onderwijs zelf, maar ook leveranciers van tooling en online leeromgevingen gaan er vaak prat op dat hun tools het leren […]