Open Pedagogy: van Theorie naar Praktijk 2

Ongeveer een jaar geleden heeft de SIG Open Education  een Open Pedagogy framework gepubliceerd. Het doel van dit framework was specifiek de relatie te leggen tussen de karakteristieken van Open Pedagogy en studentbetrokkenheid en daarmee aangeven welke impact het implementeren van Open Pedagogy kan hebben op de studentbetrokkenheid en zelfredzaamheid van student in het onderwijs (een thema dat een jaar geleden middenin het Corona tijdperk erg speelde door al het online onderwijs).

Echter, het toen ontwikkelde framework betrekt vooral het WAT van Open Pedagogy en de mogelijke impact ervan op één specifiek onderdeel van wat belangrijk is om kwalitatief en effectief te kunnen leren (zie ook HS Leiden, 2021). Als je uitzoomt heeft Open Pedagogy impact op meer facetten die belangrijk zijn om effectief te kunnen leren (zie ook HS Leiden, 2021), zoals bijvoorbeeld het hebben van autonoom gereguleerde/intrinsieke motivatie (Werth & Williams, 2021b), het verkrijgen van autonomie en eigenaarschap (bijv. Baran, 2020 en Werth & Williams, 2021a), en het samenwerken in sociale en professionele netwerken. Open Pedagogy zou zelfs kunnen bijdragen aan het meebrengen van betekenis aan het leren (artikel vanuit de SIG Open Education volgt spoedig).

Dit besef en het feit dat er ondertussen meerdere nieuwe artikelen zijn geschreven rondom het WAT van Open Pedagogy en het WAAROM vraagt om een herziening van het Open Pedagogy framework zoals we die eerder hebben geformuleerd, vanuit een meer holistisch perspectief. Daarmee hopen we ook dat ons Framework nog beter aansluit bij de onderwijs praktijk.

Open Pedagogy Framework 2.0

We hebben daarom het Open Pedagogy Framework aangepast met behulp van de artikelen van Werth & Williams 2022 (zie ook onze vorige blog) en Tietjen en Asino, 2021 (zie figuur 1).

 

In dit aangepaste Framework hebben we Open Pedagogy een aangescherpte definitie gegeven waarin de specifieke onderdelen van het onderwijs (ontwerp, materialen, assessment en leeractiviteiten) meer tot uiting komen. Daarnaast hebben we n.a.v. het Five-Circle Framework van Tietjen één karakteristiek toegevoegd namelijk “toegankelijk en inclusief”.

Daarnaast hebben we in plaats van de impact die Open Pedagogy heeft op de studentbetrokkenheid, nu meer algemene waarde toegevoegd aan het framework om te duiden WAAROM het toepassen van Open Pedagogy meerwaarde heeft voor het leren van de student. Deze waarde zijn ontleed aan de waarden zoals gesteld in het VFF vanuit artikel van Werth & Williams 2022 (zie ook onze vorige blog). Dat zijn:

  • Open Sharing (open delen): Het vrij/open delen van informatie, materialen en kennis. Individuen staan anderen toe om te gebruiken wat ze creëren om hun eigen persoonlijke en/of professionele ontwikkeling te bevorderen ontwikkeling. Dit kan door middel van samenwerking, het publiceren van open artikelen, of licentiëring van creatieve werken op een manier die de 5R’s van open leermiddelen toestaat.
  • Transparancy (transparantie): Transparantie is evident nodig bij het verwoorden van het doel van de onderwijsactiviteiten en de assessments en de verwachtingen daarbij. Transparantie wordt ook geboden in de waarden die inherent zijn aan het onderwijs, zoals hoe kennis is opgebouwd en hoe iemands eigen vooroordelen, overtuigingen en waarden het onderwijs/leerdynamiek beïnvloeden
  • Personalised learning (gepersonaliseerd leren): studenten mogen/kunnen zelf bepalen wat wordt geleerd, hoe het wordt geleerd, hoe meesterschap wordt gedemonstreerd, en wanneer het leren plaatsvindt. Ze nemen hierin zelf eigenaarschap. De personalisatie vind plaats in blended onderwijsomgevingen.
  • Coöperation of collaboration (samenwerken aan kennis): Kennis wordt niet gezien als volledig, onveranderlijk, of bepaald door degenen die traditioneel in gezagsposities zitten (bijv. geleerden, professoren, docenten). Docenten en studenten erkennen de waarde van en deelnemen aan het gezamenlijk ontwikkelen van kennis waarmee ook de traditionele leraar-student relatie verandert.
  • Learner empowerment (In zijn kracht zetten van de student): Studenten zijn betrokken bij alle aspecten van het leren. Studenten nemen bijvoorbeeld deel aan kenniscreatie, het uitvoeren van onderwijs, en de beoordeling van zichzelf en anderen. Ook verandert hiermee de traditionele leraar-student relatie.

We hopen met dit aangepaste framework een breder perspectief te geven aan Open Pedagogy en de waarde die het met zich meebrengt voor het onderwijs. Daarmee hopen we dat we makkelijker kunnen aanhaken bij de praktijk van het onderwijs. De komende tijd gaan we als SIG Open Education aan de slag om bovenstaande Open Pedagogy framework verder te verfijnen en uit te werken, en te beschrijven waarom en op welke manier Open Pedagogy impact kan hebben op betekenisvol leren (en hoe je dat dan doet; publicatie volgt spoedig!).

Meer weten over Open Pedagogy? Neem dan contact op met de SIG Open Education.