OEB 2023: Een Duik in de Digitale Toekomst van Onderwijs
Afgelopen november zijn wij met een aantal collega’s van de Academie Business en Communicatie naar het Online Educa Berlin (OEB) 2023 geweest waar wij vanuit verschillende expertises hebben uitgewisseld over het de relaties tussen digitale ontwikkelingen en organisatie- en onderwijsontwikkelingen. Het is ons duidelijk gemaakt dat de snel veranderende wereld vraagt om een transformatie in ons onderwijs.
Hier een aantal waardevolle inzichten die wij hebben opgedaan:
- Wendbaar Onderwijs voor een Dynamische Wereld: In een wereld vol uitdagende problemen is het cruciaal studenten op te leiden als wendbare en kritische professionals. Digitale vaardigheden zijn niet genoeg; een brede set competenties is essentieel voor het aanpakken van ‘wicked problems’.
- Digitalisering voor Duurzaamheid: Onze studenten moeten een ‘rugzak’ vullen met digitale vaardigheden en kennis van duurzame ontwikkelingsdoelen. Het doel is niet alleen technologische bekwaamheid, maar ook bewustwording van de bredere maatschappelijke impact. Dit sluit perfect aan bij het streven naar brede welvaart binnen onze academie.
- Docenten als Digitale Pioniers: Niet alleen studenten hebben digitale competenties nodig; ook docenten moeten bekwaam zijn, vooral met opkomende technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI). Het gebruik van AI moet gepaard gaan met zorgvuldige overwegingen over privacy en persoonlijke ontwikkeling.
- Blended Leren 2.0: De kunst van het opbouwen van een nieuw blended curriculum is essentieel. Het gaat niet alleen om online en offline combineren, we moeten begrijpen hoe verschillende onderdelen harmonieus samenwerken om effectief leren te bevorderen.
- Virtual Reality en Verantwoordelijkheid: De belofte van VR is groot, maar we moeten ook de veiligheidsaspecten begrijpen. Hoe implementeren we VR-brillen op een veilige en verantwoorde manier in ons onderwijs? Bij het inzetten van verschillende tools moet het aspect veiligheid altijd kritisch beoordeeld worden aan de voorkant. Transparantie en privacy moeten hand in hand gaan met innovatie.
- AI: Kritisch denken en Ethiek: Het gebruik van AI vereist niet alleen begrip van de technologie, maar ook een kritische houding en ethisch bewustzijn. Begrijp de ‘black box’ achter AI, eis transparantie en vermijd overdreven vertrouwen. Kritisch denkvermogen aanleren is een essentieel onderdeel hierbij. We moeten streven naar het vormen van kritische denkers die zich bewust zijn van de impact van technologie op de samenleving.
- Internationaal Samenwerken voor Verrijking: Netwerken met vertegenwoordigers uit andere landen biedt niet alleen inzicht in wereldwijde ontwikkelingen, maar opent ook de deur naar waardevolle samenwerkingsmogelijkheden.
- Organisatieontwikkeling en studentenbetrokkenheid: Begrip van de relatie tussen digitale ontwikkelingen en organisatieontwikkeling is cruciaal. Wijzigingen in één aspect van het onderwijs hebben invloed op andere aspecten binnen het systeem. Het is daarbij van essentieel belang om studenten actief te betrekken bij de ontwikkeling van ons onderwijs.
De boodschap op OEB 2023 is duidelijk: de urgentie om met AI aan de slag te gaan in deze digitale revolutie is nu. Docenten en studenten moeten nu getraind worden. AI mag geen abstract begrip zijn, maar een geïntegreerd onderdeel van ons onderwijs. We staan voor een toekomst waarin kritisch denken, ethiek en technologie hand in hand gaan.
Laat ons samen bouwen aan een onderwijsomgeving die niet alleen voorbereid is op de toekomst, maar die de toekomst vormgeeft.