NEXT Learning: het veranderende spel van leren en ontwikkelen

24 april jl. bezocht ik de conferentie Next Learning 2018 in Den Bosch de transitie die aan de gang is op het gebied van leren & ontwikkelen. Next Learning kende een opzet met plenaire keynotes en een keuze uit een groot aantal sessies binnen vooraf afgebakende thema’s. Voor mij vooral interessant omdat een groot deel van de bezoekers, sprekers en sessieleiders uit het bedrijfsleven komt. In de  wereld van de L&D in het bedrijfsleven wordt vanuit een ander perspectief en vaak ook met een net iets andere taal over opleiden en leren gesproken dan in het hoger beroepsonderwijs. Dat alleen al geeft weer nieuwe inspiratie, perspectieven en ideeën.

Over de keynotes (o.a. Julian Stodd en Arend Ardon) is door anderen al uitgebreid geblogd. Zie bijvoorbeeld de blogpost van Wilfred Rubens. Daarnaast zijn de keynotes integraal terug te kijken op de site van Next Learning. Ik focus me in deze blog op een tweetal sessies die ik heb bijgewoond: één van Marcel de Leeuwe over vier game changers op het gebied van L&D en de andere over het ontwerpen van flexibel onderwijs.

4 Game Changers
Volgens Marcel de Leeuwe zijn er vier game changers die de transitie die gaande is op het gebied van leren en ontwikkelen kenmerken.

  1. Leren en werken grijpt steeds meer in elkaar. Leertechnologie faciliteert dit met vormen als performance support, interactieve cases, content curation en microlearning. Als voorbeeld van performance support – een manier waarin mensen tijdens het werk met leertechnologie worden ondersteund en getraind – noemt hij de KLM Anytime for you app. Deze app is gebaseerd op de 5 moments of need van Bob Mosher en Conrad Gottfredson. Dit model wordt vaak in verband gebracht met performance support.
  2. Learning design for performance. Het gaat hier om andere aanpakken voor het ontwerpen van leerervaringen, zoals de Agile aanpak of het ontwerpen op basis van de 5 moments of need. Maar ook oude modellen blijven goed bruikbaar zoals het 8 velden instrument van Kessels en Smit.
  3. Slim en krachtig learning eco-systeem. Het gaat hier om het slim en handig verbinden van systemen. xApi is een veelbelovende standaard hiervoor. Doordat je informatie uit verschillende systemen kunt combineren, wordt het mogelijk om op basis van persoonlijke kenmerken een leerervaring op maat te bieden. Blockchain wordt mogelijk ook interessant. Niet alleen als techniek voor certificering (o.a. open badges), maar volgens De Leeuwe in de toekomst ook voor onderwijslogistieke processen zoals inschrijving, etc. In opdracht van de Europese Commissie is er onlangs een rapport over Blockchain in het onderwijs
  4. Open leren en eigenaarschap van leren. Het gaat hier om ontwikkelingen zoals zelfgeorganiseerd leren en learning experience design. Het ontwerpen van leerervaringen klinkt anders dan het ontwerpen van onderwijs. Volgens de bedenker is er ook een verschil. Wat betreft eigenaarschap van leren kan de vraag worden gesteld of online leren nog wel veilig is. Denk aan data eigenaarschap en privacy.


Het ontwerpen van flexibel onderwijs
Na de sessie met Marcel de Leeuwe bezocht ik een gesprekstafel over flexibel onderwijs. Helaas was ik samen met een docent van Avans Hogeschool de enige gesprekspartner. De tafel werd voorgezeten door Johan de Bruin en Marja Bakker van het bedrijf 2b learning. Zij adviseren en begeleiden o.a. hogescholen bij de implementatie van flexibel onderwijs (in het kader van het experiment flexibilisering) en hebben een whitepaper geschreven over hoe je de transitie naar flexibel onderwijs op maat kunt maken en daarbij leertechnologie kunt inzetten. Voor mij een bekend verhaal, waarbij ze zelfs gebruik hebben gemaakt van ideeën die we binnen de HAN hebben uitgedacht. Niet verwonderlijk, want ze hebben ook voor de HAN master Sport & Beweeginnovatie gewerkt. Wel sprak de systematiek die zij hanteren om tot een “blend” te komen mij aan; die lijkt me praktisch toepasbaar voor bepaalde opleidingen. Vooral als opleidingen zoeken naar structuur en leeractiviteiten willen “plotten” in een model. Belangrijk blijft dan wel samenhang aan te brengen in deze leeractiviteiten. In het whitepaper wordt dit verder uitgewerkt.