Mijn leerpunten van #ecu10

Margarat O'Hara
Gisteren was ik bij de workshop over Online Education van Margaret O’Hara en Paul Russell van het College of Business van de East Carolina University (ECU). ECU heeft een speciale afdeling voor Online Programs, waar beiden werken. De speciale afdeling heet het College of Business Online Programs. Vanuit dit perspectief hadden Margaret en Paul een interessante sessie voor ons in petto. Er volgen nog wel meer berichten hierover van collega’s op dit weblog. Hierbij mijn hoogtepunten.Het volgende is een overzicht van mijn belangrijkste leerpunten van de workshop:
- Denk niet dat een online programma iets anders is dan een gewone (face to face) programma. De keuze voor online of face to face dient door de student te worden gemaakt. Dit kan bij ECU voor één enkele course, waar de rest van de courses dus ‘gewoon’ onderwijs betreft.
- Online Education vergt net zoveel investering (of zelfs meer) dan gewoon onderwijs. Het geld wordt echter anders verdeeld: in online education is meer tijd (geld) nodig voor de voorbereiding, maar soms minder in de uitvoering (college geven op de campus doen ze minder vaak).
- Online Education is vooral geschikt voor studenten met een drukke baan ernaast. Dus niet voor de doorstromers, rechtstreeks uit het bachelor (undergraduate) programma. Zij zijn vaak niet goed genoeg intrinsiek gemotiveerd.
- Het grootste leerpunt wat mij betreft: organiseer het! Er is bij ECU een heel organisatie-onderdeel in het leven geroepen die allerlei taken verzorgt rond online education.
- Afspraken en procedures zijn essentieel, en ook de stricte naleving ervan. Studenten moeten weten waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld: Als het semester is gestart, moet al het materiaal online beschikbaar zijn voor studenten.
- Docenten dienen goed getraind en begeleid te worden. Docenten worden bij ECU ook beoordeeld op hun vaardigheden in Online Education.
- Aan studenten zul je ook fatsoenlijke uitleg moeten geven over procedures en werkwijzen. Dit doet ECU met een zogenaamde pre-term course, waarin alle procedures helemaal worden uitgelegd.
- Je hoeft geen hele mooie of vernieuwende ICT in te zetten, maar je moet vooral ICT goed gebruiken. Bijvoorbeeld: Men gebruikt online poll mogelijkheid in Saba Centra. Simpel, maar wel met gevolg dat studenten bij de les blijven…..
Er is intensief getwitterd tijdens de workshops. Zie deze link voor de tweets van mij en collega’s.
Dag Wytze,
Goede leerpunten. Ik wil er graag één aan toevoegen: hanteer duidelijke richtlijnen waaraan je online onderwijs moet voldoen en bewaak toepassing van die richtlijnen. Bij ECU wordt het ontwikkelde online onderwijs beoordeeld via een set van criteria. Wordt er niet aan die criterial voldaan, dan gaat de online omgeving simpelweg niet de lucht in. Klinkt streng, maar schept wel veel duidelijkheid en laat toch ook wel genoeg ruimte voor eigen inrichting (zo is er bijvoorbeeld een minimumeis m.b.t. interactie met studenten, maar hoe je de interactie precies vormgeeft is aan jou als docent).