Leren valoriseren en de kracht van innovatiehubs

Afgelopen donderdag 24 oktober bezocht ik de conferentie “Valoriseren bij de HAN, beleid en praktijk”.  Ik ging er naar toe om me te oriënteren op dit onderwerp en de relatie tussen valorisatie en onderwijsontwikkeling met ICT (mijn specialisme).  Ook was ik benieuwd naar concrete voorbeelden  voor een toekomstige etalagebijeenkomst of ronde tafel binnen de HAN. Valorisatie is het toepassen van kennis om daarmee nieuwe waarde te creëren. Dat kan economische waarde zijn, maar ook maatschappelijke.

De HAN definieert valorisatie als “het beschikbaar en geschikt maken van kennis voor economische en maatschappelijke benutting.” Er is inmiddels een HAN valorisatiestrategie die helder is verwoord in een het boekje “Leren valoriseren: de valorisatiestrategie van de HAN”.  (Aanrader, helaas kon ik het nog niet digitaal vinden).

Naast een plenaire start waarin de valorisatiestrategie werd toegelicht door Noel Maertens, Kristel Baele en Christiaan Holland, volgden een tweetal workshopsrondes met goede voorbeelden.  Ik besloot oa de workshop over innovatiehubs van Kees de Jong (HAN) en Martin Stor (Achterhoeks Centrum voor Technologie) te bezoeken. Om valorisatie op gang te brengen zijn er interfaces of koppelpunten nodig tussen verschillende omgevingen (bijvoorbeeld kennisinstellingen en werkveld). Daar zijn verschillende instrumenten voor; een innovatiehub kan worden gezien als 1 zo’n (nieuw) instrument.

Innovatiehubs
Een innovatiehub is een concept waarbij studenten worden ingezet voor innovatieprojecten binnen bedrijven.  Zo’n hub  is een netwerk dat bestaat uit 5 a 8 stagiairs of afstudeerders van verschillende studierichtingen en opleidingsniveaus (MBO, HBO, Universitair). De hub kan gerelateerd zijn aan één bepaald bedrijf of meerdere bedrijven. Studenten uit de hub participeren in innovatieprojecten van die bedrijven.  Zo’n hub wordt voor minimaal drie jaar opgezet.

Bijzonder is dat een hub wordt aangestuurd door een afgestudeerde HBO’er. Deze zorgt in samenspraak met de betrokken bedrijven voor opdrachten en werving van nieuwe studenten in de hub.  Ook houdt deze persoon zich bezig met de procesmatige begeleiding van de studenten. Bedrijven vinden het fijn dat ze daarin worden ontzorgd en de pas afgestudeerde HBO’er doet in de tussentijd relevante werkervaring op.  Natuurlijk gebeurt  de inhoudelijke begeleiding door het bedrijf zelf (stage- of afstudeerbegeleider) en een docent van de onderwijsinstelling.

De hubs leveren alle betrokken partijen voordeel op. Het bedrijf krijgt nieuwe kennis in huis ingebracht door de studenten (o.a. door de multidisciplinaire insteek van de hubs). Ook zorgt de hub voor continuïteit in de innovatie van het bedrijf; telkens worden er nieuwe studenten aan toegevoegd die doorwerken aan de innovatie- en verbeterplannen van het bedrijf.  De studenten doen relevante en waardevolle werkervaring op.

Volgens Kees de Jong zijn de succesfactoren o.a. dat de directie van het bedrijf erachter moet staan. Het initiatief om de hub te starten moet bij het bedrijf liggen.  Ook is het belangrijk studenten te koppelen aan experts binnen de bedrijven (verbinding jonge en oude energie), diversiteit in studierichtingen binnen de hub is belangrijk en tot slot is het belangrijk dat studenten zich eigenaar voelen.

De hubs zijn populair in de Achterhoek. Voor nieuwe hubs is het lastig om nieuwe studenten aan te trekken. Lees ook het artikel Houd uw bedrijf fris & toekomstbestendig met een innovatiehub

Persoonlijke noot
Vaak wordt er bij valorisatie gedacht aan innovatie/waarde creatie in het werkveld buiten de HAN, maar valorisatie heeft ook uitdrukkelijk betrekking op de HAN zelf.  Het participeren in dergelijke innovatiehubs bijvoorbeeld geeft de onderwijsinstelling een hoop informatie over de uitdagingen waarvoor bedrijven in de regio staan, maar ook over (nieuwe) kennis die in deze bedrijven wordt gecreëerd. Dit is zeer relevant voor de (inhoudelijke) innovatie en adaptiviteit van onze curricula. Als de HAN haar curricula snel kan aanpassen aan deze ontwikkelingen, zullen bedrijven dan eerder bereid zijn om hun werknemers op de HAN te laten bijscholen?