Leraar worden- of hoe de faculteit Educatie sociale media inzet

maandag 7 februari heeft Ilja van Bree tijdens de 2e ICTO lunch een presentatie gegeven over hoe sociale media ingezet wordt bij de Faculteit Educatie.  Ilja heeft heel duidelijk voor de integrale inzet van sociale media gekozen; onder de naam leraar worden wordt er gebruikt gemaakt van blogs, twitter, hyves, facebook, youtube, linkedin. Belangrijk onderdeel van de strategie is luisteren naar de studenten. Dat vond ik zelf een mooi aspect omdat als we het hebben over communicatie gaat het toch al snel over hoe je het beste kan zenden. Soms hebben we het over interactie, maar eigenlijk nooit over luisteren.  Doen we dat met HANICTO eigenlijk wel voldoende?  

Studenten (en docenten) worden steeds actiever op sociale media. en soms zeggen ze ook wel eens wat over de HAN. Door hier naar te luisteren en vervolgens de dialoog aan te gaan kan je veel leren en verbeteren.  Luisteren en verbinden zijn hierin de belangrijke termen.  De directie van Educatie heeft besloten dat alle docenten van educatie een workshop sociale media krijgen zodat ze beter op de hoogte zijn van de mogelijkheden.

Bij het ILS wordt twitter ook al in het onderwijs ingezet door een docent Engels. Ook bij andere faculteiten worden kleine experimenten met sociale media in het onderwijs uitgevoerd. Onze taak als SB is hierin vooral ondersteunend, goede voorbeelden aanreikend. Belangrijker dan dat de docenten er uren voor krijgen is dat ze er een passie voor krijgen. Ze moeten zelf inzien wat sociale media voor hen kan betekenen, dan pas komt het gebruik van sociale media in het onderwijs van de grond.  We moeten hierin als SB meer samen op trekken.

Ondanks dat het succes van leraar worden nog in cijfers moet worden aangetoond heeft Ilja een collega gekregen die hem voortaan ondersteunt in de inzet van sociale media. Bij techniek gaan ze op een vergelijkbare manier hun communicatie inrichten.  De presentatie van Ilja is hier te vinden:  PP Social Media leraarworden HAN-ICTO 07-02-11

Reacties

  1. 16 februari 2011 door Ilja van Bree

    Mooie samenvatting Esther. Belangrijke toevoeging aan bovenstaand is dat alle platforms in samenwerking met, voor (en later door) de doelgroepen worden opgetuigd. Wij faciliteren. Op deze wijze is er enorm draagvlak en blijven de platforms levend. De weblog http://www.leraarworden.com is de centrale plek voor de community waarvan de ontwikkeling nu in volle gang is. De scheiding intern en extern (in deze context) vervaagt, het verbinden en co-creëren verstevigd.