Krachtig in eenvoud: een Why – How – What analyse
Waarom zijn bepaalde personen en organisaties veel meer succesvol in wat ze doen dan anderen? In de volgende, zeer inspirerende TED talk legt Simon Sinek uit waarom.
Het antwoord zit volgens Sinek in het feit dat deze personen of organisaties primair communiceren WAAROM ze iets doen en niet WAT ze doen. Sinek noemt oa Apple als tekenend voorbeeld. Door primair te communiceren waarom je iets doet, leg je je identiteit, waarden en principes bloot en daarmee kunnen mensen zich identificeren. Dat kunnen ze niet als je slechts vertelt wat je doet (wat de meeste organisaties en personen overigens doen). Als mensen een connectie maken met de identiteit, waarden en principes van jouw persoon of organisatie, willen ze voor je door het vuur gaan.
Het verhaal an sich is niet nieuw, maar Sinek brengt het simpel, inspirerend, overtuigend en praktisch! Hij noemt zijn model The Golden Circle. Het maken van een why – how – what analyse is een inspirerende activiteit voor individuen en organisatie(onderdelen). Veel is er niet voor nodig; het laten zien van het filmpje van Sinek levert genoeg input voor een brainstorm.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qp0HIF3SfI4 [/youtube]