Kennisdelingsbijeenkomst: Communicatie in HAN-Scholar

Prikkelende stellingen over HAN-Scholar via Socrative iXperiumElke onderwijsperiode organiseert het ICTO-Prof team een kennisdelingsbijeenkomst voor HANdicoaches (HC), decentraal beheerders (DB) en geïnteresseerde docenten, waarin tijdens een pauze met en door de deelnemers onder het genot van een lunch een ICT in Onderwijs thema wordt uitgediept. Eind januari was het door de HC’s en DB’s gekozen thema Communicatie in HAN-Scholar.

De bijeenkomst vond plaats in een toepasselijke omgeving, het iXperium, een speciale ruimte van Pabo Arnhem waarin je onder andere zonder én met begeleiding ICT-middelen in het onderwijs kan uitproberen. Omdat de meeste deelnemers aan de kennisdelingslunch deze ruimte nog niet kenden, werd ook een rondleiding door het iXperium door Pabo-collega Dennis Rutte gehouden.

Prikkelende stellingen
De bijeenkomst startte met een prikkelende evaluatie, waarbij deelnemers op een laagdrempelige manier met de aanwezige mobiele apparaten (tablets en mobiele telefoons) hun mening over een aantal stellingen over communicatie met HAN-Scholar konden geven via de site Socrative.

Daaruit kwam naar voren dat de deelnemers HAN-Scholar vooral gebruiken om te informeren en informatie uit te wisselen, dat zij HAN-Scholar maar ook veel andere middelen (zoals HAN-Insite) ingezet inzetten bij het informeren over bijvoorbeeld het uitvallen van lessen, dat er een even grote groep wel en niet het discussieforum inzet om te discussiëren en dat zij wisselend dachten of ’n goed geleide discussie afhankelijk is van de groepsgrootte.

Discussieforum
Uit de lijst met HAN-Scholar communicatiemiddelen zoals mededelingen, ledenberichtenservice, discussieforum, dropbox, wiki, blog en het ALE sjabloon werd door de deelnemers vooral gebruik gemaakt van mededelingen en soms het discussieforum. Een aantal voorbeelden van de inzet van het forum in het onderwijs zijn:
– Organiseren van peer feedback      – Afspraken maken
– Opstellen van begrippenkader       – Evalueren
– Beoordelen van groepswerk

Iedereen was het over eens dat je voor studenten niet alleen maar een forum ter beschikking stelt, maar dat je een relevant thema centraal stelt, dat studenten én docenten discussiëren en de bijbehorende spelregels en het geven van feedback moeten leren én dat discussies ook gemonitored en geleid moeten worden. Dat laatste kan ook door studenten gedaan worden. De kunst hierbij is om een goede balans te vinden, aangezien teveel leiden/sturen studenten tegenhoudt informatie/feedback uit te wisselen.

Intensiever contact en kennisdeling bij FSM Bedrijfseconomie
Een mooi voorbeeld van het gebruik van het discussieforum én documentdeling is van FSM docent Joost Bakker in de cursus Bedrijfseconomie voor een kleine groep deeltijdstudenten met relatief weinig contacturen. Zijn eerste doel was om het contact te intensiveren tussen studenten onderling, tussen studenten en hem én de drempel te verlagen voor het stellen van vragen door het inzetten van een discussieforum. Het tweede doel was om kennis met elkaar te delen over het uitvoeren van rekenopdrachten door het delen van elkaars werkboekjes (Exceldocumenten) in een documentbibliotheek in HAN-Scholar. Zijn ervaringen waren als volgt:

  • Forum: deze was zowel bedoeld voor communicatie tussen student en docent als studenten onderling. De ervaring was dat deze met mondjesmaat, maar wel steeds vaker gebruikt werd. Joost heeft het vermoeden dat dit ligt aan een bepaald schroom én onervarenheid van studenten om een vraag schriftelijk te stellen. De input van het forum gebruikte hij om zijn (volgende) les te vormen, waardoor hij goed kon inspelen op vragen/verwachtingen.
  • Documentdeling: de rekenboekjes van alle studenten waren voor elkaar beschikbaar. Studenten keken bij elkaar af, maar keken elkaar ook na. Joost heeft een instructiefilmpje gemaakt over de uitleg van opgaves. Het aantal vragen aan de docent over de opdrachten nam hierbij ook af. Uit een evaluatie blijkt dat studenten deze vorm heel positief vonden en dat ze ervan geleerd hebben.

Kortom Joost kreeg meer inzicht in het werk van studenten, studenten leerden ook beter. Wel had hij een aantal verbeterpunten:

Om het contact nog beter te maken, moet je als docent actief het gebruik van het forum stimuleren, door bijvoorbeeld regelmatig, b.v. 1x per week een vraag te stellen. Daarnaast moet je afspraken maken over wanneer je terugkoppeling geeft of wanneer er contactmomenten zijn. Dit was nu binnen 24 uur.Bij een grotere groep studenten kun je beter een digitaal spreekuur instellen. Voor beginnende studenten, moet je een goede introductie en wegwijzer geven, hoe bepaalde communicatiemiddelen werken én hoe deze ingezet worden in je onderwijs.

Digitaal inleveren van opdrachten via Dropbox binnen Pedagogiek
Irene geeft een presentatie over de implementatie van de Digitale Invul BakBij de opleiding Pedagogiek moeten studenten veel verslagen/werkstukken inleveren. Dit werd vaak gedaan door studenten deze op papier in te laten leveren. Dit was een papieren rondslomp en een flinke uitdaging om deze papieren versies – in verband met archiveerverplichtingen – geordend te bewaren. De opleiding vond dat dit anders moest gaan. Zij wilde:
– het inleveren handzamer maken en minder ruimte laten innemen (ivm archiveerverplichting)
– de logistieke rompslomp verminderen
– papier- en inktverbruik verminderen
– in de toekomst plagiaatcontrole vereenvoudigen

Irene van der Klift demonstreerde hoe de HAN-Scholar Dropbox hiervoor succesvol ingezet wordt als Digitaal Inlever Bak (DIB) en welke randvoorwaarden en organisatie daarvoor nodig zijn geweest. De DIB bestaat uit documenten met een digitaal formulier dat gegevens bevat over deze documenten, zoals klas/docent/toetsnaam, die studenten uploaden.  Een docent kan de DIB uitlezen, nakijken en zo mogelijk in de DIB een digitaal beoordelingsformulier terugzetten voor de student, die deze tijdelijk kan downloaden. Ook het archiveren is een stuk makkelijker geworden door het kunnen opslaan van meerdere bestanden uit de Dropbox tegelijkertijd door middel van het gebruik van de Netwerkverbinding in de Windows Verkenner.

Om het gebruik van de DIB goed mogelijk te maken heeft Pedagogiek een aantal zaken geregeld:
– studenten hebben een korte handleiding voor het inleveren in de DIB
– docenten moeten een training van +/-1,5uur volgen
– voor docenten is een uitgebreide handleiding én een klikkaart  aanwezig

Docenten maken er veel gebruik van en door de professionalisering van zowel studenten als docenten loopt het proces steeds beter. De professionalisering én handleidingen waren volgens Irene de crux om deze werkwijze bij Pedagogiek goed te laten landen.

Ondanks het succesvol gebruik zijn er nog wel verbeterpunten, waaronder het verminderen van de serverproblemen én het minder bewerkelijk maken van de inleverprocedure. Komende schooljaar wil Pedagogiek ook kijken naar grotere DIBs.

Andere Good Practices
Deze Good Practices werden ook aangevuld met een aantal voorbeelden van het gebruik van de
Wiki bij de HLO (Ton Ammerlaan) en Pabo Arnhem (Dennis Rutten) bij het maken van werkstukken.

De bijeenkomst gaf op een laagdrempelige manier voorbeelden aan de deelnemers, die erg gewaardeerd werden. Punt van aandacht was wel dat de voorbeelden niet overal zomaar toegepast konden worden, mede in verband met het aantal studenten.

Rondleiding iXperium
Dennis geeft een rondleiding door het iXperiumDe deelnemers konden na de afsluiting samen met Dennis Rutte, een begeleider van het iXperium, met verschillende ICT middelen werken, zoals digiborden, electronische games, educatieve software en samen met hem ideeën opdoen hoe je je onderwijs daarmee kan verrijken. Aangezien Dennis de groep op een gegeven moment toch een paar keer moest vragen het iXperium te verlaten, gaf dat wel aan hoe enthousiast de deelnemers met de verschillende middelen aan het slag gingen…

Ook deelnemen?
Ben je  geïnteresseerd in een kennisdelingslunch en/of wil je een thema voorstellen? Kijk dan als HAN-medewerker op de ICTO-Professional site op HAN-Scholar (hier) en schrijf je in, of geef je naam/thema door via het mail adres icto.prof [at] han.nl. Dinsdag 3 april wordt er weer een kennisdelingslunch georganiseerd!

Wil je een bezoek brengen en/of gebruik maken van het iXperium of gewoonweg daar meer over weten, neem dan contact op met Dennis Rutte of info [at] ixperium.nl