iSTAR methodiek: leren met weblectures
Voor de vakantie twitterde ik al eens over de iSTAR onderwijsmethodiek die is ontwikkeld door oa Bob van den Brand van de Universiteit van Tilburg (UvT). In april won hij van met deze methodiek hiervoor de Best Practice E-Learning award 2012.
Van den Brand heeft aangetoond dat de methode succesvol heeft bijgedragen aan een stijging van het slagingspercentage bij examens van 58% naar 79%. Als voordelen voor docenten worden genoemd: het bespaart tijd en verbetert didactische vaardigheden. Als voordelen voor studenten worden oa genoemd: de snelle feedback, tijd- en plaatsonafhankelijkheid en het zelf samenstellen van een leerpad. Studenten kunnen namelijk zelf kiezen aan welke van de 5 iStar onderdelen ze deelnemen en in welke volgorde.
Volgens Van den Brandt is iStar met name geschikt voor speciale doelgroepen zoals topsporters en leven lang leren.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6QWZqnVaHSc[/youtube]
Lees ook de uitleg van iStar op de website van de UvT of bekijk dit webcollege
Ik vind iStar een interessant concept en zou graag eens een concrete implementatie van dichtbij zien. Mogelijk zijn er opleidingen van de HAN die erin zijn geintresseerd. Zo op het eerste gezicht lijkt de HAN de middelen in huis te hebben om dergelijke leerarrangementen ook te kunnen maken.
Het videocollege en de website roepen bij me ook vragen op zoals:
- Wat kost het om een dergelijk iStar arrangement te ontwikkelen? Wat voor expertise, vaardigheden en hulpmiddelen vraagt het?
- Hoe wordt een dergelijk arrangement ingezet in het onderwijs? Gebeurt dat als aanvulling op het reguliere curriculum of als vervanging van een deel van het reguliere curriculum?
- Het lijkt dat met name expert instructie en feedback centraal staat. Hoe zit het met het leren van elkaar (peer learning) bij deze methode?
- Zijn er specifieke ervaringen met deze methode binnen de competentiegerichte context van het HBO?
Als er HAN docenten zijn die interesse hebben, dan hoor ik dat graag.
Met kennisclips aan de slag binnen de HAN
Docenten van de HAN die aan de slag willen met kennisclips of weblectures kunnen daarbij worden ondersteund. Op de INSITE Video in het onderwijs vind je meer informatie, bijvoorbeeld over aanpak en opname faciliteiten. Binnenkort verschijnt daar tevens een didactische handleiding voor de opname van kennisclips.