iPad bij de Vrije Universiteit
Enkele maanden geleden streden de Vrije Universiteit (VU) en Fontys over wie het eerste de iPads in het onderwijs ging gebruiken. De VU heeft een weblog opgezet, genaamd The Chemical iPad, waarin men regelmatig nieuws heeft gebracht over het gebruik van de iPad in het onderwijs voor 1e jaars studenten. Een citaat:
zullen we niet ontkennen dat veel studenten ook fan zijn van spelletjes spelen op de iPad, en deze lijken net wat populairder dan andere applicaties. Over het algemeen genomen lijkt de iPad toch echt vooral een apparaat voor internet, e-mail en het bekijken van documenten”.
Herkenbaar voor onze iPad-gebruikers?
je zou toch denken dat je er meer mee zou kunnen doen dan alleen gamen. Moeten de studenten dan zelf verzinnen wat ze met de ipad doen in het onderwijs, is het een soort reader voor digitaal lesmateriaal? Of maakt het ook echt onderdeel uit van de colleges. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik zou echt denken dat dit soort gadgets ook de manier van leren en communicatie verandert. Wat zijn de ervaringen binnen de HAN?
Die ervaring heb ik ook. Hij lijkt erop dat de iPad het meest wordt gebruikt voor zaken die ook op een PC of mobiele telefoon kunnen, zoals mails lezen en beantwoorden, blogs en documenten lezen, etc. Voordelen tot op heden vind ik: documenten lezen gaat stukken beter dan op een laptop/PC of mobiel en de iPad heeft dezelfde bedienbaarheid dan een mobiele telefoon (met apps heb je snel toegang tot informatie). Toch geldt ook hier een beetje het “horseless carriage syndrom” en vraag is welke mogelijkheden de ipad biedt (voor onderwijs) wat eerst niet mogelijk was. Dat is een zoektocht en misschien is de huidige iPad hierin nog wel te beperkt.
Waar ik de iPad nu niet sterk in vindt is connectibiliteit en openheid. Je kunt niet makkelijk connecten met andere ipads en dingen delen, het is een nogal gesloten systeem. Delen is wel mogelijk, maar dan moet dat via mail of een ander netwerk (twitter, etc.). Stel je voor dat ik met een handbeweging een document of filmpje dat ik aan het bekijken ben kan overbrengen naar de ipad van de buurman die naast me zit (vb via bluetooth) of een groot scherm in een collegezaal bijvoorbeeld. Technisch is dat mogelijk. Heel simpel, maar dat kan een enorme impact hebben op de dynamiek van bijeenkomsten.