Instructional Design Strategies for Mobile Application Training

Op de conferentie ELI2012 in Austin vertelde Rob Gibson van Emporia State University dat men op deze universiteit bezig is met het maken van trainingen in het werken met mobiele applicaties. Doel is dat studenten betekenisvol leren met mobiele devices. Hoe kun je applicaties zo inzetten dat ze in het betrokken onderwijsconcept passen? Om dat te leren hebben docenten hulp nodig. De gedachte is dat online cursusmateriaal hen daarbij kan helpen.

eLearning versus mLearning

Allereerst is het volgens Gibson van belang om eLearning en mLearning van elkaar te onderscheiden. Bij eLearning gaat het om een gestructureerde en geplande manier van leren, waarbij specifieke leer-doelen en leertaken worden geadresseerd. Denk aan kennisoverdracht of aan het aanleren van vaar-digheden. Bij mLearning daarentegen gaat het eerder om informeel, ongestructureerd, situationeel leren. Situationeel of ontdekkend leren hebben hun wortels in leertheorieën rond ‘cognitieve apprenti-ceship’ of ’socioconstructivisme’. Namen als die van Jean Piaget en Jerome Bruner zijn in dit verband relevant. De studenten kunnen hun eigen leerdoelen construeren. Probleem gebaseerd leren kan volgens Gibson ook hieronder worden geschaard.

Integratie van mLearning in je curriculum

Als je mLearning wilt integreren in je curriculum, dan betekent dit dat je het situationele leren mogelijk moet maken. Voor docenten kan dit betekenen dat ze hun onderwijsconcept moeten herzien of tenminste aanpassen.

Docenten en studenten zullen voorafgaand aan het eigenlijke onderwijs moeten leren omgaan met mobiele devices moeten. Als je veel lestijd moet spenderen om studenten te leren werken met bij-voorbeeld een iPad, dan gaat dat ten koste van het leren van de stof.

Om studenten in je cursus tot betekenisvol leren te laten komen is de inzet van uitsluitend mobiele technologie niet genoeg. Het gaat juist om de mix en het is belangrijk om naast mobiele technologie ook andere soorten technologie te integreren.

Middelen om trainingsmateriaal mee te maken of te presenteren

Splashtop
Gibson presenteerde tijdens de sessie op Apple iPad via de Splashtop presenter. Splashtop zet je op je mobile device én op je computer; die daarmee als streamer gaat fungeren. Je mobiele device wordt dan verbonden met je pc en op die manier kun je via je iPad of je iPhone je hele pc-inhoud laten zien.

Apple TV
Apple TV is prima bruikbaar als je alleen de iPad wilt mirroren. Aan de achterkant bevestig je Apple TV en zo kan je (zonder Splashtop) alle dingen die je wilt, laten zien in meerdere settings. Je hebt dan wel een iPad2 nodig. Pas op, er is wel een belangrijk gevaar: de student kan je scherm overnemen. Er zijn security devices op de markt die je hiertegen kunt inbouwen. Ditzelfde kan met de iPhone (tenminste 4S nodig).

AverTV HDMI Capture:
Emporia State University zocht naar een oplossing die opneemt wat er op de device zoals de iPad gebeurt om dit vervolgens in training te kunnen gebruiken. Ze zijn daarom naar captureprogramma’s op zoek gegaan. Camtasia kwam niet met een eigen oplossing maar wel met AverTV HDMI Capture, dat is een ‘jail braking device’, een capture card. Je neemt de HDMI uit je device, zet hem in je andere voorziening en vervolgens kun je mirroren. Daarna zet je Camtasia over je mirror heen om op die manier de voice over te genereren.

De trainingsmaterialen zelf

Trainingen rond en met mobiele apps zijn bij elkaar gezet in een wiki, zie: http://emporia.campuspack.net/groups/mobile. Het is work in progress, dus nog lang niet af. Op de betrokken pagina’s zie je allereerst een aantal onderwijsontwerpmodellen die bij elkaar zijn gezet (zoals het model van Gagné en het ADDIE-model). Van elk model wordt aangegeven in welke fase/welke stap van het betrokken onderwijsontwerp het gebruik van mobiele middelen past. Meer in het algemeen wordt het UDL model gebruikt: Universal Design for Online Learning. Informatie hierover vind je op YouTube, onder andere hier:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bDvKnY0g6e4[/youtube]

Op de Emporia State website over mobile learning zien we vervolgens infomatie over mogelijkheden voor mobiel leren, gegroepeerd in 3 categorieën:
a. iOS curriculum onderwerpen
b. Android curriculum onderwerpern
c. Windows Mobile curriculum onderwerpen.

Zie bijvoorbeeld de omschrijving in de wiki van Wolfram, een app voor algebra:

“Application name: Wolfram Algebra Course Assistant
Devices: iPad, iPhone, iPod
Cost: $1.99
Target Audience: Ages 16+

Sample Learning Objectives:
After completing the lesson, the student will be able to:
• solve for a single equation for a specific variable, or a system of two or more variables
• plot one or multiple functions on the x-y plane
• expand expressions
• simplify wexpressions
• factor expressions
• divide polynomials or expressions
• complete the square of a quadratic equation
• decompose rational expressions
• compute distances between points
• compute the slope of the line through two points
• find the equation of the line through the given point with the given slope
• computer the properties of a parabola given its equation
• compute the equation of a circle given its center and radius
• compute the inverse of a function

Sample PBL/Situated Learning Activities:
• Work in groups of 2-3 students and solve for each type of problem type
• Develop examples of where each type of computation can be used in a real-life scenario
• Using the mobile device, ask each student to lead a unit relative to each problem type

Assessment Options:
• Project-Based Assessment
• Group Activity
• Presentation
• Teachback
• Knowledge Mapping
• Observational Assessment”
Bron: Rob Gibson, www.emporia/campuspack.net/groups/mobile

We zien dit leerarrangement uitgewerkt en nader toegelicht, onder meer via YouTube. Er wordt een filmpje getoond met screen captures van de Wolfram App op de iPad, met daarbij een mondelinge toelichting die er overheen is gezet met Camtasia.

Een ander voorbeeld van een leerarrangement is dat van de Getttysburg Battle App (Amerikaanse geschiedenis). YouTube is telkens gebruikt als eerste uitgangspunt, als intro en verzamelpunt. We horen een toelichting, zien een video en in de rechterkolom van de wiki-website zien we allerlei leermaterialen over de slag van Gettysburg bij elkaar gebracht. Op het scherm zie je ook met stiften gemarkeerde passages die aandacht vragen, dat zijn gecapturede stukken. Dingen worden in verschillende vensters geopend en ook hier is Camtasia weer als overlay gebruikt.

Je kunt je abonneren op de rss-feed van de wiki, zodat je telkens als er iets nieuws bij komt, op de hoogte bent.

Wat kunnen we hiermee?

In de discussie over de bruikbaarheid van wat dit initiatief oplevert, zijn er andere manieren genoemd om docenten wegwijs te maken in het land van mobiel leren. Duidelijk is dat er nog erg veel moet gebeuren, wil dit een adequaat reservoir van ideeën en arrangementen worden. En dat dit veel werk en tijd zal vragen.

Het levert voor de Nederlandse situatie in elk geval discussie op over de vraag of een dergelijke dienst bijvoorbeeld bij SURF zou kunnen thuishoren; het lijkt mij te tijdsintensief voor elke universi-teit/hogeschool afzonderlijk om op deze manier aan de slag te gaan. Als we zoiets zouden willen, dan zou dit volgens mij gebundeld moeten gebeuren op nationaal niveau. Laat de SURF SIG Unwired een community opzetten (van studenten en docenten) voor het evalueren en beschrijven van apps, laat betrokkenen bij de SURF Academy trainingsmateriaal erbij ontwikkelen dat voor elke instelling bruik-baar is en laat vervolgens elke instelling ervoor zorgen dat eigen sleutelfiguren beschikbaar zijn om trainingen on site uit te voeren en docenten direct te ondersteunen.

Het valt zelfs te overwegen om SURF de rol te geven van leverancier en broker van apps voor het hoger onderwijs.

Bronnen

Eberle, J. & Childress, M. (2006):
Universal design for culturally diverse onlinhe learning.
In: Edmundson, A. (Ed.): Globalized e-Learning Cultural Challenges. Hershey, PA: Idea Group Inc.
http://Emporia.campuspack.net/groups/C2C/2011_spring_forum_documents

http://emporia.campuspack.net/Groups/C2C/2011_Spring_Forum_Documents/2011/03/UDL_on_the_Research_CHannel (2011)

www.emporia/campuspack.net/groups/mobile (2012)