Implementatie ervaringen van onze nieuwe ICTO collega’s

10 mei hebben onze nieuwe HAN ICTO advisseurs, Ulrike Koot en Nolly Toenders, in een ICTO lunch verteld over hun ervaringen met het implementeren van digitale leeromgevingen bij hun vorige werkgever. Bij Nolly was dat het Rijnijssel college waar ze als externe projectleider de implementatie van N@tschool organiseerde. Ulrike werkte bij de Universiteit Twente en was daar betrokken bij de implementatie van Blackboard. Als je dat vergelijkt met de HAN en de implementatie van Scholar en DPF, dan heb je het dus over drie verschillende applicaties in drie verschillende schoolomgevingen (MBO, HBO, WO). Toch zijn de belangrijkste conclusies hetzelfde:

belangrijkste in implementaties zijn

  • Eigenaarschap. Het eigenaarschap van een dergelijke implementatie hoort te liggen bij het management niet bij het ICTO team
  • Ondersteuning en professionalisering. Je moet veel op de werkvloer zijn om ondersteuning te bieden en training te geven. Zo creer je ook draagvlak.

Natuurlijk zijn er ook verschillen. Het project bij Rijnijssel was echt een project van het onderwijs, al was dit gedeeltelijk noodgedwongen omdat de support van het management niet altijd aanwezig was. Dit was veel werk maar heeft wel goed uitgepakt. Bij de Universiteit Twente is gekozen voor zeer goede ondersteuning en een ‘keep it simple’ approach.  Hierdoor voelden docenten zich goed ondersteund om de overstap te maken.

En wat betekent dit voor de HAN? Ik neem in ieder geval van Ulrike die goede ondersteuning en van Nolly de ‘samen met het onderwijs’ oplossing mee voor volgende implementaties. Ik ben benieuwd wat andere collega’s als aandachtspunt hebben onthouden

De presentaties van Ulrike en Nolly zijn hieronder te bekijken.

pres_UlrikeUT_10-05-2011 

pres_Nolly_Rijnijssel_10_5_11