Het DLWO2021 project vs de nieuwe Strategische agenda hoger onderwijs

Twee december 2019 presenteerde minister Van Engelshoven de nieuwe Strategische agenda onderwijs en onderzoek hoger onderwijs: “Houdbaar voor de toekomst”. In deze agenda worden vier ambities uitgesproken:

  • Toegankelijker hoger onderwijs en groter studentsucces
  • Flexibel hoger onderwijs
  • Betere aansluiting op hoger onderwijs en samenleving
  • Regionale verankering en internationale samenwerking

 

Deze ambities sluiten goed aan op het HAN-brede project DLWO2021 (waarin we als doel hebben om te komen tot een flexibele en gepersonaliseerde digitale leer- werk- & onderzoeksomgeving), de onderliggende HAN visie DLWO en de focusthema’s van de HAN in 2020 (Flexibiliseren, professionaliseren en Open Science/Education). In het project DLWO2021 experimenteren we dan ook op verschillende vlakken met zaken die kunnen helpen bovengenoemde ambities te realiseren. Hieronder willen we graag de ambities van OCW wat uitgebreider bespreken en vertellen hoe we in het project DLWO2021 werken aan het behalen van deze ambities. 

Ambitie 1: toegankelijker hoger onderwijs en groter studentsucces

In deze eerste ambitie wordt ingezet op het vergroten van toegankelijkheid en studentsucces, door studenten zo snel mogelijk op de juiste plek te laten instromen, zich breed te laten ontwikkelen en de opleiding met succes te laten afronden. Om dit te bereiken is er onder andere een expertgroep toegankelijkheid hoger onderwijs ingericht en worden er regionaal meer afspraken gemaakt om de overgang tussen VO, MBO en HO te verbeteren. Ook wordt ingezet op begeleiding van studenten aan studenten (student4student).

In het DLWO2021 zijn we op verschillende manieren bezig met deze eerste ambitie. Zo ontwikkelen we een App waarmee studenten die willen instromen op de HAN gekoppeld worden aan een HAN-student in het experiment maatjesleren. En experimenteren we met verschillende tools waarmee studenten hun voortgang kunnen monitoren zoals Scorion, ANS delft, Kaltura, Edubooks, en e-portfolio.

Ambitie 2: Flexibel hoger onderwijs

Bij deze tweede ambitie wordt ingezet op beter maatwerk en flexibiliteit van onderwijs in zowel vorm, tijd, tempo, plaats als manier, voor alle studenten. Om dit te bereiken worden er diverse pilots gedraaid op het gebied van flexibel inrichten van onderwijs zoals het leeruitkomsten project, pilots met praktijk- en afstandsleren en de SURF pilot EduBadges. Verder worden er ook geëxperimenteerd met flexstuderen en onderzoek gedaan naar flexibele inrichting van het bekostigingssysteem. Digitalisering wordt gezien als grote aanjager van flexibilisering van het onderwijs, waarbij expliciet het gebruik van Learning Analytics, VR en serious games worden genoemd. Een andere belangrijke voorwaarde voor flexibiliseren van het onderwijs is de beschikbaarheid en (her)gebruik van Digitale (open) leermaterialen en Open Science. Veel van deze zaken komen terug in het nationaal versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT.

Flexibiliseren is een belangrijk speerpunt van de HAN en het DLWO2021 project. We zijn dan ook op verschillende manieren bezig met flexibiliseren van het onderwijs:

  • We onderzoeken manieren om leren op afstand mogelijk te maken via een Virtual Classroom en/of O365 (sluit ook aan op ambitie 1)
  • We verkennen de mogelijkheden van en experimenteren met verschillende platformen waarmee het mogelijk wordt leermaterialen en onderzoek open te delen en samen te werken aan materialen zoals bijv. het Open Science Platform, O365, Sharekit en Research Drive (sluit ook aan op ambitie 1 en 4)
  • We voeren diverse kleine experimenten uit met Learning Analytics
  • We verkennen de mogelijkheden van de inzet van microcredentialing en Badges in het onderwijs
  • We zijn op diverse vlakken actief met docent- en onderwijsleidersprofessionalisering op het gebied van leren en ICT zoals het ontwerpen van een adoptie van blended learning scan met bijbehorende bouwstenen en het samenstellen van een standaard HAN toolbelt

 

Behalve deze al lopende trajecten, willen we in de toekomst ook aan de slag met bijvoorbeeld: de inzet van persoonlijke leerpaden (ook ambitie 1) en tools voor peer feedback.

Ambitie 3: Betere aansluiting op hoger onderwijs en samenleving

Om het onderwijs beter te laten aansluiten op de behoefte van samenleving en werkveld, is het belangrijk dat instellingen samen met het werkveld constant werken aan het juiste (onderwijs)aanbod. Om deze ambitie te bereiken wordt onderzoek gedaan naar de inzet van brede vaardigheden, wordt er door de VH een plan ontwikkeld voor het opzetten van professionele masters, en wordt samenwerking tussen instellingen en maatschappelijke partners zoals werkgevers en andere instellingen gestimuleerd.

Ook bij de HAN en het project DLWO2021 stimuleren we het uitwisselen van kennis vanuit het hoger onderwijs naar de samenleving. Daarom experimenteren we met platformen waarmee materiaal dat uit HAN onderzoek komt in de etalage gezet kan worden en gebruikt door het werkveld zoals bijv. de etalageportal van Sport en Bewegen.

Ambitie 4: Regionale verankering en internationale samenwerking

Meer samenwerking en bundeling van krachten, ook internationaal, zal leiden tot meer synergie en minder onnodige verdringing en concurrentie. Dit is nodig om bij te dragen aan de regionale samenleving en economie, om mee te kunnen doen aan de wereldtop onderwijs en onderzoek en om de druk op onderwijs en onderzoek te verlagen. Om dit te bereiken wordt er ingezet op regionale kennis ecosystemen (ook onderschreven door VH en VSNU met daarin meer praktijkgericht onderzoek en uitbreiding van Centers of Expertise (CoE)), nauwere samenwerking tussen universiteiten, hogescholen en maatschappelijke partijen op het gebied van onderzoek en het ontwikkelen van een strategisch kennisbeleid door de overheid.

Om deze vierde ambitie te kunnen ondersteunen zijn we als DLWO2021 project op dit moment bezig met een verkenning naar de manier waarop we ondersteuning kunnen bieden aan (startende) vakcommunities (ook ambitie 3).

Wil je meer informatie over wat wij doen in DLWO2021 project, ben je bezig met iets dat één van onze experimenten raakt of heb je andere opmerkingen of vragen? Neem dan contact op met mij marijn.post@han.nl of Esther.vanpopta@han.nl. Je kunt ons ook volgen door je te abonneren op de DLWO-nieuwsbrief.