HAN competentieframework open leermaterialen

Door Marijn Post en Monique Meutstege

Op de HAN loopt sinds januari 2023 het twaalf jaar durende verandertraject “Aanpak Digitale Leermaterialen” (zie ook deze blog), waarin we vanuit een stevige ambitie en visie (zie ook deze blog) willen toewerken naar een integrale cultuurverandering rondom het ontwikkelen, zoeken/vinden, gebruiken en delen van digitale leermaterialen. Daarnaast hebben we ook de ambitie om op de HAN een breed aanbod te hebben aan (zowel open, semi-open als commerciële) digitale leermaterialen zodat studenten zo goed mogelijk kunnen leren en docenten zo goed mogelijk hun onderwijs kunnen geven.

Professionalisering

Een belangrijk element in het verandertraject is het stimuleren van HAN-medewerkers (docenten, ondersteuners en leidinggevende) zich te professionaliseren op het gebied van digitale leermaterialen en specifiek op het gebied van open digitale leermaterialen. Om dit te kunnen stimuleren is er eerst in basis een goed professionaliseringsaanbod nodig. Om een goed professionaliseringsaanbod te kunnen realiseren is het belangrijk om eerst te bedenken wat docenten en ondersteuners dan precies zouden moeten kunnen en kennen (competenties) als het gaat om het werken met digitale leermaterialen.

Competenties digitale leermaterialen

In een onderzoek bleek dat voor het in basis omgaan met digitale leermaterialen en de bijhorende waarden daarbij het algemene docentcompetentie raamwerk en bijbehorende gedragsindicatoren rondom digi- en datavaardigheid/onderwijs en ICT vanuit het versnellingsplan en het HAN iXperium Centre of Expertise Leren met ict  gebruikt kan worden en elementen uit de HAN handreiking wereldburgerschap (zie ook Van Rompay-Bartels & Tuninga, 2023). Echter, deze documenten bieden alleen competenties op hoofdlijnen. Rondom open digitale leermaterialen was het nodig specifiekere competenties te beschrijven. Dit is de reden dat we voor het werken met open digitale leermaterialen een specifiek competentieframework hebben samengesteld.

Competentieframework open leermaterialen

Voor het samenstellen van een competentieframework rondom open leermaterialen zijn we op zoek gegaan naar al bestaande frameworks. We kwamen hierbij twee al bestaande competentieframeworks tegen, één van het International Organisation of La Francophonie vertaald in het Engels door UNESCO en één vanuit het open game project. We hebben deze competentieframeworks vertaald in het Nederlands, aangepast aan de HAN visie en samengevoegd leidend tot een nieuw HAN competentieframework open leermaterialen.

Mapping

Om duidelijk te maken dat de competenties beschreven in het HAN competentieframework open leermaterialen eigenlijk sub of verdiepende competenties zijn op de competenties beschreven in het eerder genoemde algemene competentie raamwerk en bijbehorende gedragsindicatoren rondom digi- en datavaardigheid en de HAN handreiking wereldburgerschap is er ook nog een mapping gemaakt tussen deze drie. Deze mapping moet houvast geven bij het inrichten van gezamenlijk professionaliseringsaanbod in samenspraak met de op de HAN lopende koersbeelden rondom digi-  en datavaardigheid en wereldburgerschap.

Wil je meer weten over het competentieprofiel en hoe we hem gaan toepassen of heb je vragen over het gehele HAN brede verandertraject “aanpak digitale leermaterialen”? Neem dan contact met ons op via: aanpakdigitaleleermaterialen@han.nl