HAN Blended Learning Readiness Scan in de praktijk

Eind februari is bij de HAN-opleiding Bedrijfskunde (BK) een workshop met meer dan 50 collega’s gehouden over de randvoorwaarden voor Blended Learning (BL). Tijdens de workshop is gebruik gemaakt van de HAN Blended learning readiness scan. Met Yvonne Peterman, hoofddocent bij BK en onderzoeker bij de opleiding Smart Business, blikken we terug op de bijeenkomst en de opbrengst van de scan voor de opleiding BK.

Waarom deze scan?

Yvonne Peterman vertelt dat binnen de opleiding de behoefte bestaat het leren met ICT-onderwijs verder vorm te geven . De ideeën voor het vormgeven van een les zijn nu nog vaak toolgericht. Met de scan wilde Yvonne graag zicht krijgen op hoe collega’s kijken naar blended leren, waar de opleiding in het geheel nu staat en welke visie we hebben op wat nodig is om ons onderwijsconcept te verbeteren en daarmee vakbekwame bedrijfskundige studenten op te leiden. De HAN Blended Learning Readiness scan en de begeleiding van Marijn Post en Michel Kao van Services OOK leken een prima middel als startpunt om dit aan te pakken.

Voorbereidingstraject

Om een vliegende start tijdens de workshop te maken is vooraf aan de collega’s Bedrijfskunde gevraagd om de scan voor zichzelf in te vullen op de 6 thema’s van de scan. De thema’s zijn:

  • Visie
  • Facilitering
  • Professionalisering en ondersteuning docenten
  • Betrokkenheid docenten en managers
  • Kennisuitwisseling
  • Evaluatie en kwaliteit

Yvonne geeft aan dat de respons van de collega’s erg hoog was op de vraag om de zelfscan in te vullen. Zo’n 80-85% heeft vooraf gereageerd en zijn/haar mening gegeven over waar de opleiding staat met betrekking tot de randvoorwaarden die nodig zijn om blended learning plek te geven in het onderwijs.

Ondersteuners van de opleiding die nauw betrokken zijn bij het onderwijs vonden het lastig om vooraf over de scan na te denken. Achteraf ervaarden zij dat het goed was om er wel  bij betrokken te worden. Door de scan is voor hen ook duidelijk geworden welke consequenties de gemaakte keuzes voor hun werk zullen hebben.

De workshop

Marijn Post en Michel Kao van HAN Services OOK hebben de workshop met Yvonne voorbereid en begeleidden de workshop. Het programma was vol omdat na een introductie alle deelnemers in groepjes met elkaar in discussie gingen over alle thema’s van de scan in de vorm van een world café. Van elke groep blijft dan steeds 1 persoon achter om de volgende groep niet vanaf nul te laten beginnen in de discussie en de eerder besproken ideeën verder uit te werken.

Met behulp van de werkvorm hebben docenten, managers en ondersteuners gezamenlijk een beeld gevormd over de fase van ‘volwassenheid’ waarin zij nu staan op de thema’s van de blended leren scan. Dankzij de individuele voorbereidingen zijn de discussies inhoudelijk zeer goed verlopen. Tijdens de workshop is gebruik gemaakt van de Bewegingssensor van het versnellingsplan.

De tijd was kort door de vele wisselingen van de ene digitale ruimte naar de andere wat niet altijd vlekkeloos verliep. Maar ook omdat het altijd even duurt voordat je weer gefocussed bent op een nieuw thema uit de scan. Volgens Yvonne heeft dit heeft het proces zeker niet dwarsgezeten.

“Mijn ervaring is dat er in een les met een ‘chaotische’ klas er vaak beter geleerd wordt dan in een klas waar alleen maar wordt geluisterd. Juist in de chaos gebeuren er dingen waardoor mensen aan het denken worden gezet. De aanwezigen waren actief betrokken bij de discussie waar hele mooie punten uit kwamen waar we nog verder bij stil moeten staan en verder uitwerken.”

Hoe nu verder?

Aan het einde van de bijeenkomst is bepaald waar de opleiding BK als eerste mee aan de slag gaat om dat verder te uit te werken. Een collega binnen Bedrijfskunde gaat het stokje overnemen van Yvonne en gaat werken aan een voorstel voor de didactische visie van de opleiding en neemt de opbrengst en de ideeën uit deze bijeenkomst daarin mee.

Yvonne geeft aan dat onderwijs- en curriculumontwikkeling belangrijk zijn om mee bezig te zijn, maar ook dat het lopende onderwijs draaiende gehouden moet worden. Dat betekent niet dat de ontwikkeling op korte termijn geregeld is maar er wordt wel gebouwd.

“Deze scan helpt ons door bewust te zijn van waar we staan en de scan heeft de ontwikkeling voor ons in de steigers gezet. We nemen in het proces zeker ook de professionalisering van medewerkers mee om klaar te zijn voor de komende jaren.”

Samenwerken om van elkaar te leren

“De belangrijkste conclusie is dat we allemaal nog heel erg op ons eigen eiland zitten. We moeten een systeem bedenken om meer van én met elkaar te leren. Dat zou meer digitaal ondersteund moeten worden. We hebben nu nog geen plek om kennis te borgen en die kennis op grotere hoogte te brengen. Sommige docenten zijn heel vooruitstrevend, zij zouden beter gefaciliteerd moeten worden om anderen mee te krijgen. De bijeenkomst heeft daar goed inzicht in gegeven.”

“Dit was de eerste keer dat Services OOK een bijdrage leverde aan een scholingsbijeenkomst van onze opleiding BK. Daar willen we graag meer mee samenwerken, meer leren van elkaar. Deze scan heeft ons goed op weg geholpen.“

Meer informatie?

Geïnteresseerd om de Blended Learning Readiness Scan met jouw opleiding uit te voeren? Kijk voor meer informatie over de workshop Is jouw opleiding klaar voor Blended Leren?