Erkennen en waarderen van het werken met digitale en open leermaterialen

Introductie: het Verandertraject 

Om ons onderwijs toekomstbestendig te maken voert de HAN het ambitieuze Verandertraject Aanpak Digitale leermaterialen (ADL) uit. In het verandertraject omarmt de HAN het open delen van leermaterialen die door HAN werknemers worden ontwikkeld en het gebruiken van open leermaterialen die worden gedeeld door mensen buiten de HAN (lees ook deze blog). Hiermee zorgen we ervoor dat er makkelijker toegang is tot informatie en educatieve bronnen. Dit is het uitgangspunt voor de HAN Visie op digitale leermaterialen. 

Stimuleren

In de HAN visie op digitale leermaterialen worden 4 hoofdactiviteiten (handelingsperspectieven) beschreven die nodig zijn om te komen tot de ambitie die de HAN heeft op het gebied van digitale en open leermaterialen. Eén van deze hoofdactiviteiten betreft “Stimuleren”. Daarbij gaat het zowel om stimulering van het thema digitale leermaterialen op de HAN als wel het motiveren van HAN-medewerkers om aan de slag te gaan met digitale leermaterialen in hun onderwijs. Om de hoofdactiviteit “stimuleren” meer uit te diepen zijn we aan de slag gegaan met een stuk rondom het erkennen en waarderen van medewerkers op het gebied van digitale en open leermaterialen.

Erkennen en waarderen algemeen

Vanuit een eerste literatuur analyse was er eigenlijk nog weinig beschreven over wat “erkennen en waarderen” dan precies inhoudt en welke zaken daarin belangrijk zijn. We hadden deze “kapstok” eerst nodig voordat we specifiek konden kijken naar erkennen en waarderen op het gebied van digitale en open leermaterialen. Het ontwikkelen van deze kapstok heeft geleid tot een “model voor erkennen en waarderen”, geredeneerd vanuit een onderwijsdoel wat leidt tot een actie en een resultaat (zie figuur 1 en voor de gehele achtergrond Framework erkennen en waarderen_versie_1.0). Belangrijke elementen die we hebben uitgewerkt in dit model is het belang van het inzetten op autonome motivatie en actieve betrokkenheid via intrinsieke beloningen, het inzetten van extrinsieke beloningen ten behoeve van intrinsiek, het kunnen tonen van resultaten, en het op orde brengen van de omstandigheden zodat deze de autonome motivatie en betrokkenheid niet negatief beïnvloedt. 

Figuur 1: model erkennen en waarderen in het algemeen

Erkennen en waarderen van het werken met digitale en open leermaterialen

Het algemene erkennen en waarderen model hebben we vervolgens gebruikt om specifieker te benoemen wat helpt bij het duurzaam motiveren (en dus stimuleren van medewerkers/docenten om aan de slag te gaan met digitale en open leermaterialen (DOL). Hieruit is een specifieke invulling van het algemene model ontstaan (zie Erkennen_en_waarderen_digitale_leermaterialen_1.1), gericht op belangrijke elementen op het gebied van DOL. Er is specifiek ingevuld (zie figuur 2) welke intrinsieke beloningen bijdragen aan duurzame autonome motivatie en betrokkenheid op het gebied van DOL, welke extrinsieke beloningen kunnen bijdragen aan intrinsieke motivatie, wat belemmerende omstandigheden zijn met betrekking tot DOL in verschillende contexten en op welke manier je resultaten rondom DOL zichtbaar kan maken op zowel micro, meso als macro niveau.

Figuur 2: Erkennings- en waarderingsmodel Digitale en Open leermaterialen (DOL). OE= Open Education

De bevindingen rondom erkennen en waarderen gebruiken we in het project ADL als achtergrond om specifiek activiteiten, materialen en processen in te richten (zowel centraal als binnen academies) die het stimuleren van het werken met DOL bevorderen en mogelijke belemmerende omstandigheden verminderen.

Meer Weten? 

heb je vragen over het HAN brede Verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen? Neem dan contact met ons op via: aanpakdigitaleleermaterialen@han.nl Daarnaast heeft de HAN een reeks aan kennisproducten opgeleverd in het kader van het Verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen, die terug te vinden zijn op HAN Leren en Werken met ICT, waaronder:  

Als onderlegger voor deze blog zijn onderstaande rapporten gebruikt:

Reacties

  1. 17 december 2024 door Judith Herrewijn

    Heel waardevol Marijn! Ik werd ook heel blij van het lezen over intrinsieke motivatie specifiek in de onderwijs contekst.

  2. 05 februari 2025 door Paul Gobée

    Heel waardevol rapport. Maar het was voor mij zoeken naar waar het rapport zelf stond (ik las op SURF dat er een rapport bij zat en heb een aantal keer moeten kijken waar het staat): het staat onder de link “Erkennen_en_waarderen_digitale_leermaterialen_1.1” halverwege deze blog. Ik dacht dat een specifieke tabel zou betreffen, maar het is het hele rapport.
    Mooie uiteenzetting met uitgebreide literatuurverwijzingen, van aspecten van erkennen en waarderen, met een uitgebreide matrix ter concretisering, alsmede van de belemmeringen die er nu zijn voor het gebruiken en maken van open leermaterialen. Aanbevolen!