Een stap naar de toekomst van onderwijs: Het verandertraject aanpak digitale leermaterialen bij de HAN

Om ons onderwijs nog toekomstgerichter te maken gaat de HAN aan de slag met het ambitieuze Verandertraject Aanpak Digitale leermaterialen. In het verandertraject omarmt de HAN het open delen van het door de HAN ontwikkelde leermaterialen en het gebruik van open leermaterialen van buiten de HAN. Hiermee zorgen we ervoor dat er makkelijker toegang is tot informatie en educatieve bronnen. Dit is essentieel voor effectief leren (OCW, 2023) en maakt ons onderwijs flexibeler om mee te bewegen met nieuwe onderwijsinzichten en het altijd evoluerende werkveld. Met meer open leermaterialen levert de HAN ook een bijdrage aan open en toegankelijker onderwijs en wordt de weg vrijgemaakt voor docenten en studenten om gebruik te maken van diverse en verrijkende leermaterialen.

De Ambitieuze Doelen

Het Verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen omvat zowel specifieke HAN-doelen als bredere doelstellingen die de gehele hoger onderwijssector overstijgen. Eén van de kernambities is het toevoegen van waarde en diepgang aan het leerproces, met oog voor toegankelijkheid, flexibiliteit en inclusiviteit. Door het open stellen van de leermaterialen hebben studenten de kans om hun leerervaring te personaliseren. Ze kunnen zich gaan verdiepen in specifieke onderwerpen die hun interesse wekken, zelf naslagwerk zoeken en zo hun eigen educatieve reis vormgeven. Dit creëert een meer rijke leeromgeving die aansluit bij de diverse leerstijlen en interesses van studenten.

Voor docenten biedt het de mogelijkheid om cursussen en colleges flexibeler in te richten, leermateriaal van collega’s te gebruiken en de mogelijkheid om (instellingen overstijgend) samen te werken aan leermaterialen.

Wat staat er op de planning?

Het Verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen is geen kortstondig initiatief, maar een gestaag verandertraject van 12 jaar. Landelijk is er vanuit SURF, Vereniging van Hogescholen (VH) en de Universiteiten van Nederland (UNL) verklaard dat ze gezamenlijk de regie voeren over de creatie, het delen, het gebruik en de aanschaf van digitale leermaterialen en de bijbehorende gegevens (volgens de Jong & van den Berg, 2022). De uitvoering van deze ondertekende aanpak met betrekking tot digitale leermaterialen zal de komende jaren, tot 2030, zowel bij specifieke instellingen in het hoger onderwijs als op instellingsniveau plaatsvinden via de koepels (UNL en VH) en de Transformatiehub Digitale Leermaterialen van het Npuls-programma (www.npuls.nl).

De aanpak binnen de HAN is gestructureerd en gefaseerd om de complexiteit te beheersen en zeker te zijn dat de transformatie stevig geëmbed wordt in gehele HAN. De eerste fase, die loopt van januari 2023 tot januari 2025, is gericht op het ontwikkelen van het HAN-framework en de roadmap. Dit geeft het project een solide basis en richting om verder te bouwen. In de afgebeelde praatplaat is te zien hoe tot januari 2025 wordt gewerkt aan de fundering. Door de vier hoofdwortels wordt de basis gelegd voor Digitale Leermaterialen. Deze vier hoofdwortels zijn Professionalisering & Waarderingsysteem, Organisatorische Infrastructuur, Technische Infrastructuur en Uitvoeringskader & Afsprakenstelsel.

Op dit moment wordt er achter de schermen hard gewerkt aan het ontwikkelen van een geoptimaliseerd professionalisering- en waarderingssysteem, evenals aan de juiste organisatorische en technische infrastructuur. Tegelijkertijd worden er richtlijnen en afspraken vastgesteld om deze inspanningen naadloos te laten aansluiten bij het koersbeeld en lopende projecten van de HAN. Dit alles gebeurt met het oog op digitale veiligheden in lijn met de HAN-architectuur. Het professionalisering & waarderingssysteem en de organisatorische infrastructuur leggen de basis voor meer middelen en waardering voor (door)ontwikkelen van hoogwaardige leermaterialen.

Bij het Verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen betrekken we verschillende belanghebbenden, waaronder studenten, HAN-medewerkers, ondernemers en vertegenwoordigers uit de beroepenmarkt. We werken nauw samen met zowel de HAN-community als nationale en internationale communities, met als uiteindelijk doel om onze gemeenschappelijke visie te verwezenlijken: waarde en ontwikkeling toevoegen aan betekenisvol leren met oog voor toegankelijkheid en inclusiviteit. Dit alles met als resultaat een bloeiende omgeving waarin groei en vooruitgang centraal staan.