De SURF Onderwijsdagen 2011: Weblectures en Learning Analytics

Afgelopen week was ik weer aanwezig bij de jaarlijkse SURF Onderwijsdagen. Naast  een goede manier  om weer eens bij te praten met collega’s uit het land (en collega’s van de HAN die je ook niet dagelijks ziet) is het een goede gelegenheid om de ontwikkelingen in Nederland op het gebied van ICT in onderwijs te zien.

 Niet vernieuwend wel zeer informatief

Dit jaar was ongeveer de helft van de presentaties gekozen door het publiek, Hieronder drie presentaties van de HAN waaronder een van  mijzelf en Debbie Braakman van Saxion over weblectures). Grote voordeel hiervan was dat er veel presentaties waren van mensen die niet snel gevraagd worden door een programmacommissie. Wel vind ik dat er hierdoor weinig vernieuwende sessies waren. Dat is van de ene kant niet erg want wij zijn bij de HAN vooral bezig met breed implementeren van toepassingen.  Veel van wat ik hoorde sloot daardoor goed aan bij de problematiek waar we zelf mee bezig zijn. Maar af en toe miste ik toch een beetje dat gevoel dat je iets gehoord hebt waarvan je denkt:Ddit wordt de toekomst van e-learning. 

Voor mij was het meest vernieuwende  het verhaal van Erik Duval over Learning Analytics. Niet echt nieuw maar ik had het nog niet gehoord. Het idee om studenten meer input te geven die hen kan helpen  hun leerproces te verbeteren spreekt me zeer aan mede dankzij de verwijzing naar Runkeeper, een door mij zeer gewaardeerde app. Ik ben wel benieuwd wat deze nieuwe trend gaat betekenen voor de ontwikkeling van Scholar. Is het realistisch om dit ook in Scholar te willen implementeren? Bekijk Duval’s zeer goede keynote op youtube .

Weblectures

Ik ben bij een aantal presentaties geweest over weblectures waaronder die van mijzelf. De nadruk lag zeer op de didactiek en niet meer zozeer de organisatie zoals de afgelopen jaren. Ook was er minder nadruk op het interactief maken van weblectures door bijvoorbeeld tagging maar was er juist aandacht voor het didactisch inzetten van vooral korte weblectures. Zoals JaapJan Vroom van het Deltion college zei, de didactische meerwaarde moet in het leerarrangement zitten, niet in het kennisclip zelf.  JaapJan hield een goede presentatie over de goed uitgedachte plannen voor de inzet van weblectures in het MBO. Hij zag grote verschillen met het HO maar volgens mij zijn die verschillen veel kleiner dan gedacht. De scenario’s zoals hij ze schetste zijn ook zeer bruikbaar voor het HBO.  

 Karin van Bakel van de Haagse Hogeschool liet veel voorbeelden zijn van weblectures gemaakt binnen de Haagse Hogeschool inclusief weblectures van studenten.  In de presentatie van de HAN en Saxion focuste we op de wensen van de docenten om kennisclips te maken om het onderwijs echt te vernieuwen.  Helaas waren er veel videopresentaties tegelijkertijd waardoor ik de presentatie van het ikkhan.nl  project helaas heb moeten missen. Gelukkig heeft collega Esther van Popta een verslag gemaakt. Ook heb ik de presentatie van het OASE project gemist. Zij hebben een geweldige website opgeleverd; http://www.weblectures.nl/  waar je alles wat je zou willen weten over weblectures kan vinden. 

Als laatste was ik bij een presentatie waarbij deelnemers van Webstroom meer vertelde over de diensten die zij opgetuigd hebben om video goed te ondersteunen en ontsluiten. Zo ontsluiten ze bij de VU geselecteerd videomateriaal via ItunesU en heeft de KU Leuven een interessant ondersteuningsmodel. Ze bieden docenten en studenten drie ondersteuningsniveau:

  1.  Do it yourself
  2. We do it together (en dan vooral trainingen en support, docenten maken het materiaal nog wel steeds zelf)
  3.  We do it for you (betaald voor de ingewikkelde videoproductie)

In deze sessie speelde het einde van SURFmedia per 31 december 2012 ook een rol. 33 instellingen (waaronder de HAN) zijn grootgebruikers van SURFmedia. Er wordt gezocht naar samenwerking om te kijken of een alternatief ontwikkeld kan worden waarbij in ieder geval goedkoop ingekocht kan worden. Een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden.

Reacties

  1. 14 november 2011 door Esther van Popta

    Hallo Esther,
    Mooi dat je ook geblogd hebt over de onderwijsdagen, dat maakt onze ICTO-kennisbasis weer een stuk breder.
    Tijdens de keynote van Erik Duval zat ik in de trein onderweg naar de onderwijsdagen. Zijn vergelijking met Runkeeper, sprak me erg aan. Mede omdat ik een week eerder bij een presentatie van Alex van Emst bij de opening van het Ixperium was, waarin hij betoogde dat leerlingen samen leren, maar individidueel vorderingen maken. En dat leerlingen gemotiveerd kunnen worden door eigen PR’s te verbeteren.
    Je legt de link met HAN-Scholar. In principe heeft HAN-Scholar al een beetje Learning Analytics in zich, namelijk het ALE-sjabloon en dan in het bijzonder de leerprocesanalyse.