De HAN kiest voor Blended Leren!

Net zoals vele andere instellingen is Blended Leren op de HAN op dit moment een belangrijk thema waar het onderwijs mee aan de slag wil (en moet; zie ook deze eerder geschreven blog). Om op een instelling goed aan de slag te gaan met Blended Leren, urgentie te creëren en dezelfde taal te spreken, is een belangrijke factor dat er goede kaders neergezet worden. Daarom zijn wij op de HAN het afgelopen half jaar aan de slag gegaan met het beschrijven van onderwijskundige uitgangspunten rondom Blended Leren.

Om snel tot kwalitatief goede uitgangspunten te komen hebben we een methodiek gekozen waarbij een groep centrale onderwijskundig adviseurs een opzet maakte van de onderwijskundige uitgangspunten, waarbij vervolgens in verschillende pressure cook sessies HAN collega’s met een expertise van Blended Leren en academiedirecteuren feedback en aanvullingen konden geven.

De belangrijkste resultaten uit deze sessies zijn opgeschreven in het document “De HAN kiest voor Blended Leren” (zie ook deze PDF: 20220613 Blended Leren HAN – Final ). De belangrijkste stap is dat we een herijkte definitie van Blended Leren hebben geformuleerd (zie kader en figuur: de HAN Blended Leren Bloem).

Blended Leren is een optimale mix van fysieke leeractiviteiten en leeractiviteiten gebaseerd op digitale technologie die kunnen plaatsvinden in verschillende leeromgevingen (online, campus, de werkplek, de samenleving) waarin deze mix van leeractiviteiten elkaar versterken door onderlinge samenhang.

Daarnaast hebben we belangrijke onderwijskundige uitgangspunten geformuleerd over hoe we Blended onderwijs ontwikkelen op de HAN. Daarbij is geformuleerd dat als we onderwijs ontwikkelen op de HAN er:

    • bewuste keuzes gemaakt worden voor een optimale blend: mix van leeromgevingen en leeractiviteiten passend bij de beoogde leerresultaten van de opleiding.
    • in de blend wordt ingezet op een studentgerichte leerervaring.
    • wordt gekozen voor een optimale mix van fysieke leeractiviteiten of leeractiviteiten gebaseerd op digitale technologie op de campus, online, de samenleving en/of op de werkplek passend bij de gewenste leeruitkomsten.
    • evidence-informed wordt gewerkt.

De volgende stap gaat zijn dat we een plan gaan maken om de onderwijskundige uitgangspunten Blended Leren goed te laten landen bij onze academies en tot praktische uitvoering te laten komen. We hopen dat hierbij de Toolkit Blended Leren vanuit de zone Docentprofessionalisering van het versnellingsplan een belangrijke rol kan spelen.

Meer weten? Bekijk onze website of neem contact op met Marijn Post, Esther van Popta of Sandra Mos.