BETT 2014: nieuwsgierigheid, inhoud en relaties

22 tot en met 25 januari ben ik op de BETT 2014 geweest, de British Educational Technology Trade Show. Wat is de BETT? Een enorme beurs op het gebied van ICT in het Onderwijs in Londen.  De beurs heeft mij niet echt kunnen bekoren. Maar gelukkig waren er ook heel veel sessies over ICT in het onderwijs. En daar was toch wel weer van alles te halen, vooral over MOOCs en flipped classroom.  

De beurs zelf is enorm, zo groot en overweldigend dat ik na drie dagen nog niet alles gezien had. Toch was ik teleurgesteld.  Het was zo druk en lawaaierig dat het moeilijk was om de leuke dingen te vinden en om elkaar te kunnen verstaan. Daarnaast was de beurs erg gefocusd op basis en middelbaar onderwijs. Ook was er veel van hetzelfde. Ik heb heel veel digiborden en tablets gezien. Ik was specifiek op zoek naar video en flipped classroom toepassingen maar die heb ik eigenlijk niet gevonden.Wat wel weer heel erg leuk is van de BETT is dat het gratis is waardoor hele schoolklassen de beurs komen bezoeken. Het is leuk om te zien welke toepassingen kinderen meteen leuk vinden en waar ze met een grote boog om heen lopen.

Maar alles bij elkaar kan ik vaststellen dat zo’n beurs niet echt mijn ding is. Maar gelukkig waren er ook heel traditionele sessies waarbij je rustig op een stoel kon zitten en kon luisteren naar 1 of meerdere sprekers. Dat past blijkbaar toch beter bij mij.

MOOCS
Een van de sessies die ik bijgewoond heb was een interessante paneldiscussie over het (financiële) nut van Moocs. Sprekers waren oa Donald Clark, Mike Sharples, professor of educational technology van de OU UK en Sue Rigby, vice principal learning and teaching van de Universiteit van Edinburgh.
Een van de belangrijke conclusies die het panel trok was dat MOOCs een moetje zijn voor universiteiten en hogescholen. Het is echt een gemiste kans om het niet te doen. Ze zien het voordeel vooral in de MOOC als marketingtool. Deelnemers aan een MOOC leren de naam van je Universiteit kennen en zullen daarom misschien later ook aan je denken als ze een hele opleiding willen doen. Als je het betaald uit het marketing budget is het niet eens zo duur.Het is echter niet vanzelfsprekend dat deelnemers aan een mooc overstappen naar een reguliere opleiding op je universiteit.Een ander voordeel van een MOOC is dat het veel informatie geeft over hoe mensen leren. Een laatste voordeel is dat je veel leert van het toepassen van online onderwijs waar je ook in je reguliere onderwijs weer gebruik van kan maken. Net zoals de ontwikkelde materialen. Kennisclips kunnen natuurlijk ook in voltijd of deeltijdopleidingen ingezet worden. Er wordt ook wel gesproken over de democratiserende werking van MOOCs. Iedereen kan nu onderwijs volgen. De panelleden zagen dit effect nog niet terug omdat de meeste deelnemers aan een MOOC al hoger onderwijs opleiding hebben afgerond. Ook de toestroom uit andere werelddelen is beperkt omdat deze manier van leren erg afwijkt van wat er elders gebruikelijk is.

Flipped learning  
Een andere interessante en zeer druk bezochte sessie was die van Bergman en Sams. Zij zijn twee middelbare schooldocenten die het flipped classroom principe min of meer hebben bedacht en bekend hebben gemaakt.  Hun verhaal was niet heel nieuw maar hun enthousiasme wel heel aanstekelijk. Ze introduceerde hun flipped learning model:

 

 Ze focussen zich op wat er in de les gebeurt en zeggen dat er in de contacttijd balans moet zijn tussen inhoud, relatie en nieuwsgierigheid. Omdat er traditioneel in lessen en colleges zoveel focus lag op inhoud was er geen ruimte voor nieuwsgierigheid en relatie. Door het onderwijs te flippen is daar wel ruimte voor. Je krijgt de tijd om ook te praten en een relatie op te bouwen met de student die altijd achter in de klas zit en nooit wat vraagt. Een nieuwsgierige houding is belangrijk voor een lerende. Als docent heb je een rol in het ontwikkelen van deze houding bij je studenten. Een leuk idee vond ik het toepassen van de Google genius hours in het onderwijs. Google laat al zijn medewerkers 20% van hun tijd werken aan die projecten die zij belangrijk vinden. De belangrijkste tools van Google zoals Gmail zijn in die tijd bedacht. Dat kan natuurlijk ook in het onderwijs. Geef student een bepaalde tijd per week om te leren waar zij nieuwsgierig naar zijn. Alle drie deze aspecten zijn van belang om goed te leren en flipped onderwijs geeft ruimte aan alle drie. Ik heb nog wel even zitten twijfelen over de term nieuwsgierigheid. Creativiteit leek mij een beter begrip. Maar ik denk dat beiden goed kunnen en dat nieuwsgierigheid of creativiteit vooral moet leiden tot activiteiten hoog in de piramide van Bloom. Als je zorgt voor werkvormen waar studenten samen van het herinneren van kennis komen tot het toepassen van kennis en het creeren van nieuwe kennis dan bereik je de maximale meerwaarde in je contacttijd.

Reacties

  1. 03 februari 2014 door Michel

    Esther, leuk om zo inzicht te krijgen in deze beurs. Aangezien de beurs niets voor jou is, komt Frank met een verslag van de megabeurs zelf? 🙂

    Ben zeker benieuwd naar wat wij kunnen leren over het leren van mensen via MOOCs. Jij noemt verder dat er verschillen zijn in leren tussen werelddelen, waardoor MOOCS niet altijd goed passen. Kun je daar een aantal van noemen?

  2. 04 februari 2014 door Esther

    Hoi Michel,

    natuurlijk is er een verslag van Frank, zie https://blog.han.nl/ixperium/de-bett-2014-minder-innovatie-meer-consolidatie/

    Over de Moocs, de panelleden gaven als voorbeeld China. Hier overheerst een manier van leren die vooral gericht is op reproduceren en staat de docent als expert voor de klas. Dit past minder bij veel van de MOOCS die in omloop zijn dan het sociaal constructivistische gedachtengoed dat in het Westen veel aanhang heeft.

  3. 04 februari 2014 door Michel

    Ha Esther, tnx voor de link, goede aanvulling op jouw verslag! Wat betreft culturele/didactische verschillen tussen China en het westen: herkenbaar, ook vanuit mijn persoonlijke omgeving. Een tijd geleden las ik een ouder artikel (2009) over verschillen tussen Vlaamse en Chinese studenten in hun beleving van blended learning: http://bit.ly/1anaQIy Daarin komen jouw punten ook naar voren. Punt voor de HAN (en in ons icto-advies) om rekening mee te houden bij onze ambitie aantrekkelijker te worden voor internationale studenten.