Badges voor leven lang leren

De technologische ontwikkelingen maken de wereld om te leren groter. Internet biedt oneindige mogelijkheden om informatie te verzamelen en kennis te delen en mobiele technologie brengt dit steeds dichterbij. De grenzen tussen wat studenten op school leren en wat ze buiten school (kunnen) leren worden steeds vager. Vanuit het oogpunt van de onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven is het nog steeds heel belangrijk om studenten voor hun prestaties te certificeren. Vanuit de student is het belangrijk dat hij leert om een leven lang te leren. Beide belangen zouden meer naar elkaar toe moeten komen, willen we dat onze studenten goed voorbereid zijn op de wereld waarin ze straks aan de slag moeten.

Een manier om leven lang leren te faciliteren is te werken met zogenaamde badges. Er komen steeds meer initiatieven om dit idee verder vorm te geven. 1 van de voordelen van het werken met badges, is dat het feedback- en assessmentmoment veel dichter bij het leermoment komt te liggen. Dit wordt ook wel assessment-for-learning genoemd. Maar er zijn meer voordelen van het badges-systeem. In bijgaande opname geven verschillende mensen hun visie.

“The web and other new learning spaces provide exciting ways to gain skills and experience — from online courses, learning networks and mentorship to peer learning, volunteering and after-school programs. Badges provide a way for learners to get recognition for these skills, and display them to potential employers, schools, colleagues and their community.” -Mozilla Open Badge Project

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iqVidWPVBKA&feature=player_embedded[/youtube]

Reacties

  1. 29 september 2012 door Michel Kao

    Mooi idee. Op de HAN zie ik koppelingen met de DLWO en QMP Practice. Zou mooi zijn als iemand een formatieve of summatieve toets heeft gemaakt en behaald, er directe batch in zijn (openbaar) portfolio komt te staan.

    Uitdaging bij summatieve (digitale/papieren) toetsing is dat de beoordeling vaak pas later komt dan wanneer een student de toets maakt, wat het effect van een batch vermindert.