AI Sandbox ronde tafel: experimenteren met AI
Op 11 april vond de eerste online ronde tafel van de AI Sandbox plaats. De AI Sandbox is een experimenteer omgeving binnen de HAN. Hier wordt verantwoord geïnnoveerd door een selecte groep docenten, die experimenten opstelt met nieuwe AI-tools voor het onderwijs – mét resultaat. De bevindingen werden met 130 mensen gedeeld, zowel van binnen als buiten de HAN. In 7 lightning talks zijn zij in korte rondes bijgepraat over de status van de lopende AI-experimenten binnen het onderwijs.
Wat is de AI Sandbox?
De AI Sandbox wordt gevormd door een multidisciplinaire groep met diverse perspectieven; vanuit verschillende academies of relevante thema’s zoals privacy, informatiemanagement en ethiek. Binnen de HAN, onder toeziend oog van afdelingen IB&P en OOK Services, onderzoeken zij samen hoe AI het onderwijs kan verbeteren.
Sinds november 2023 innoveert deze selecte groep AI-pioniers verantwoord in de experimenteeromgeving met AI-tools waar officieel HAN-breed niet gewerkt mee mag worden, omdat er (nog) geen dataverwerkingsovereenkomst mee af te sluiten is. Het doel? Begrijpen welke uitdagingen en kansen AI met zich meebrengt voor het onderwijs, zonder de bestaande onderwijspraktijk radicaal om te gooien. Op basis van de uitkomsten van de onderzoeken worden ervaringen en aanbevelingen gedeeld en workshops georganiseerd.
Lightning talks: over AI als ontwerptool tot studiehulp
Jochem ten Böhmer (Onderwijskundige Blended Leren), Onna Nieuwenhuis (Opleider/adviseur Digi– en datavaardige professionals) en Jorn Bunk (Adviseur Leren met ICT, AI-expert) organiseerden de ronde tafel, waar verschillende thema’s werden besproken. In de chat konden deelnemers vragen stellen, die door Sandbox-pioniers achter de schermen zijn beantwoord. Ook zijn per thema 1 of 2 vragen vanuit de chat plenair beantwoord.
De gepresenteerde experimenten
De AI-experimenten en -resultaten hadden betrekking op de vragen:
- Wat kan (techniek) en mag (recht) met AI en wat moeten we willen (ethiek)?
Door: Martijn Hendriks (Academies Rechten en IT & Mediadesign), Ellen Lakens-van Veldhoven (Academie Rechten) en Theo Theunissen (Academie IT & Media Design) - Hoe kunnen we AI inzetten als ondersteuning voor het lesontwerp?
Door: Jochem Hiddink (Centre of expertise – Academie Educatie) en Kirsten de Ries (iXperium, CoE Leren met ict) - Hoe kunnen we het schrijfproces en feedback op geschreven werk verbeteren met gebruik van AI?
Door: Freek Verkade (Taaldocent bij Academie voor Financieel Economisch Management) - Studenten vergeten hun plan van aanpak vaak in de loop van een onderzoek of project. Hoe doen we daar met AI een interventie op?
Door: Guus Van Bentum, PhD (Docent Data Science & Machine Learning, Opleiding Bio-informatica) - Kan generatieve AI studenten ondersteunen in het verwerken van studiestof?
Door: Astrid Timman (Opleiding Vaktherapie), Maartje van Extel (Docent Ergotherapie) en Ingrid Busser (Informatiecentrum) - Kan AI ondersteunen om onderwijs relevanter te maken voor de student?
Door: Niek van de Werken (Ondernemerschap en Retailmanagement) - Op welke manieren kunnen GPT’s het leerproces van de student verrijken?
Door: Marcel Mutsaarts (ALO docent, medeoprichter aivoordocenten.com en slagenmetaisha.nl) en Onna Nieuwenhuis (Opleider/adviseur Koersdoel Digi- en datavaardige professionals)
AI als verrijking, niet als vervanging
Tijdens de ronde tafel kwamen waardevolle en uiteenlopende AI-onderwijs-thema’s aan bod, met interessante resultaten. De gedeelde factor? Het gebruik van AI als verrijking zien voor het onderwijs, waarbij wordt gedacht in mogelijkheden en niet in vervanging. Benieuwd naar meer? Bekijk dan de opname, houd het aankomende symposium in de gaten, lees het AI Framework of schrijf je binnenkort in voor een training.
- Bekijk de opname van de AI Sandbox ronde tafel van 11 april .
- Symposium op 13 juni vanaf 9.00 uur. Je kunt dit symposium online (eindtijd 11.15 uur) of on-site (eindtijd 13.15 uur) volgen. De eindresultaten van de bovengenoemde AI-experimenten worden dan gedeeld. Wil je aanhaken? Meld je aan via dit formulier!
- Training: ChatGPT en Copilot: de kracht van generatieve AI in het onderwijs. Binnenkort aangeboden via HAN Academy .
- Framework: gebruik AI bij de HAN