AI binnen de HAN: Human in the lead

Met AI binnen de HAN is het eigenlijk net als met tieners thuis: je weet dat ze tóch gaan doen wat jij liever niet zou willen… Tja, met die wetenschap kun je er maar beter voor zorgen dat het zo veilig mogelijk gebeurt. Met AI is dat niet anders. Je kunt het verbieden, maar mensen gaan het toch wel gebruiken. De vraag is dus: hoe leiden we dit binnen de HAN in goede banen?

Met deze insteek begon Jochem ten Böhmer (Onderwijskundige Blended Leren & AI) de AI-presentatie op de HAN-brede studiedag ‘Samen zijn we wendbaar’ op 28 januari. Samen met Jorn Bunk (AI-expert) nam hij alle aanwezigen mee in een interactieve sessie over de impact van AI op het onderwijs, inclusief herkenbare voorbeelden én een portie humor. Niet om het te bagatelliseren, maar om een tegenwicht te bieden aan doemscenario’s en juist met een realistische blik te kijken naar wat AI betekent voor docenten, studenten, ondersteuners en bedrijfsvoering.

In dit artikel nemen we je in een paar minuten mee in de kern van de presentatie. Wil je de volledige presentatie terugkijken, inclusief opening van Yvonne de Haan en kort reclameblok voor HAN’s eigen AI-bier? Bekijk de opname

 

[Foto: Jorn Bunk en Jochem ten Böhmer met een visualisatie van “human-in-the-lead” tijdens de HAN-brede studiedag.]

 

Van weerstand naar acceptatie

AI roept veel vragen op, maar het is natuurlijk niet het eerste stukje technologie waar we sceptisch over zijn geweest. Weet je nog hoe we ooit dachten prima zonder die mobiele telefoon te kunnen? Toch is het inmiddels een onmisbaar hulpmiddel, verweven met ons dagelijks leven. Net als bij eerdere technologische veranderingen zal AI ook steeds verder integreren in ons persoonlijke leven, werk en onderwijs. Daarom moeten we een verantwoorde manier vinden om hier samen mee om te gaan, en hierin wendbaar te worden én te blijven.

 

Bewust en veilig AI-gebruik met de ‘human in the lead’

Hoe zorgen we dat AI veilig wordt ingezet binnen de HAN? Dat begint bijvoorbeeld bij de keuze voor veilige software: gebruiken we externe AI-tools met overeenkomst, AI-toepassingen binnen al bestaande HAN-applicaties of  draaien we modellen lokaal en offline om datadeling te voorkomen? Of nog belangrijker: hoe gaan we om met AI-tools zónder overeenkomst? Omdat deze tools ook buiten de HAN worden gebruikt, is het belangrijk dat medewerkers en studenten ze op de juiste wijze kunnen gebruiken en inzetten.

En dan hebben we het hier alleen nog over veiligheid en data; het draait ook om hoe we AI op een verantwoorde en waardevolle manier toepassen. Dit doen we door keuzes te maken die aansluiten bij onze waarden en normen, oftewel: met oog voor ethiek. De kernboodschap is daarom: de mens blijft in de lead. Jorn: “Het begint en eindigt bij jou. Je kan niet schuilen achter: Dit heeft AI gemaakt en dat heb ik vervolgens naar mijn studenten gestuurd. Nee, jíj hebt dat product gemaakt.” AI kan ondersteunen, maar de eindverantwoordelijkheid voor inhoud en beslissingen ligt bij ons, HAN-medewerkers, zelf.

 

[Foto: De presentatie over AI in het HAN-onderwijs sloot aan op het thema van de HAN-brede studiedag: “Samen zijn we wendbaar”.]

 

Handvatten voor AI-gebruik in de HAN

De HAN bereidt zich actief voor op de ontwikkelingen rond AI. Ook wetgeving speelt hierin een rol. Zo stelt de AI-act richtlijnen voor toepassingen met grote impact op mensen, zoals adaptief leermateriaal en beslissingen in het onderwijs. Dit betekent niet dat deze AI-toepassingen verboden zijn, maar wel dat we zorgvuldig moeten kijken naar de manier waarop we ze inzetten en dat we transparant zijn in het gebruik van AI. Als antwoord hierop heeft de HAN een eigen AI-framework ontwikkeld. Dit biedt richtlijnen voor verantwoord gebruik, vooral in situaties met een hoog risico, en helpt docenten en medewerkers om de regie te houden over de inzet van AI.

Daarnaast hebben HAN-medewerkers toegang tot de “E-module Kennismaken met AI in de HAN”, vanuit het koersdoel Digi- en Datavaardig, via de HAN Academy. Deze cursus, voortgekomen uit het AI-framework, helpt docenten en andere medewerkers om hun AI-kennis bij te spijkeren. Ook zijn er trainingen over prompten met AI, het praktisch toepassen van AI binnen je werk en hoe je het onderwijs AI-bestendig maakt. Geïnteresseerde HAN-collega’s kunnen zich hiervoor inschrijven via de HAN Academy. (Er is veel belangstelling, dus wees er snel bij!)

 

Conclusie: jij staat aan het roer

AI kan veel, maar echt niet alles. Je staat zelf aan het roer en beslist hoe AI wordt ingezet. Dit uitgangspunt vormt de basis voor een verantwoorde en toekomstgerichte toepassing van AI binnen de HAN. Daarom zetten we in op human in the lead: technologie ondersteunt, maar de mens bepaalt. En, net als bij die tieners thuis, zorgen we er samen voor dat dit in goede banen wordt geleid.

 

Verdere informatie

Wil je de hele presentatie terugkijken, inclusief opening van Yvonne de Haan? Bekijk dan de opname. Meer informatie over AI in het HAN-onderwijs? Ga naar de website: Artificial Intelligence

Oproep! Samen vorm geven aan AI-gebruik in de HAN
Hoe kunnen we AI verantwoord en effectief inzetten? De HAN zet in op een gezamenlijke aanpak, waarbij experts uit alle academies en ondersteuning worden uitgenodigd om mee te denken over de integratie van AI binnen de HAN. Interesse? Stuur een mail naar: jochem.tenbohmer@han.nl