Informeel leren door leraren

Tijdens het promoten van de EVC workshop die tijdens de HANovatie themadag wordt verzorgd, kwam ik op de site van het Kenniscentrum EVC. Hier vond ik een document over het informeel leren door leraren (Open Universiteit, 2010). In het stuk lees je meer over scholen die een eigen online community hebben opgestart. In het stuk wordt verder aangegeven dat het online aanbod van leren en participeren groeit, maar dat er nog relatief weinig gebruik van gemaakt wordt door leraren. Bij gebruik wordt er vooral informatie opgevraagd en is er minder sprake van ‘netwerken’ (Bron: http://bit.ly/9dsyYQ ). Wellicht interessante informatie voor het ICTO professionaliserings team.

Reacties

  1. 13 oktober 2010 door Wytze Koopal

    Dank voor de tip! Nog een voorbeeld van informeel leren bij docenten is het project Twente’s got Talent (Universiteit Twente), waar ik bij betrokken ben. Hierin wordt met behulp van zogenaamde Docent Ontwikkelteams ook informeel leren gefaciliteerd voor en tussen VO-docenten.
    Ik vind overigens dat ‘informeel leren’ behoorlijk onderbelicht is (gebleven) in veel onderwijskundige/didactische discussies. Bovendien wordt de impact ervan onderschat; en de impact van ‘gewone’ cursussen en trainingen wordt vaak overschat (‘dan sturen we ze toch op cursus, en het is geregeld’).

  2. 15 oktober 2010 door Niels

    Interessant Lionne! Wat me overigens opvalt is dat in het rapport telkens wordt gesproken over het moeten valideren/certificeren van informeel leren tegenover het valideren/certificeren van formeel leren. Ik denk niet dat je dat zo gescheiden moet zien. Kunst van onderwijs is informeel leren (werkplek, buitenschoolse belevingswereld, etc.) beter te integreren in het formele leren en dit als geheel te valideren/certificeren.

  3. 18 oktober 2010 door Wytze Koopal

    Helemaal eens met Niels: het sec valideren van informeel leren lijkt mij niet zinnig.

  4. 18 oktober 2010 door Esther van Popta

    Blijft een interessante discussie tussen formeel en informeel leren. Ik heb ooit een workshop/presentatie bijgewoond waarin een taartdiagram werd gepresenteerd waarin was uitgewerkt in welke mate we formeel leren en in welke mate we informeel leren. Net even gezocht op Internet vond ik deze link: http://www.roa.unimaas.nl/cv/Borghans/pdf/HEO%202007b.pdf met daarin deze tekst op pagina 44:
    “Met behulp van tabel 1 kan de omvang van informeel leren duidelijk worden vergeleken met de omvang van cursusparticipatie. Werknemers besteden gemiddeld
    31% van de werktijd aan informeel leren. Uitgaande van een fulltime functie (40 uur per week en 43,5 weken per jaar), betekent dit dat werknemers per jaar ongeveer 540 uur besteden aan werkzaamheden waarvan zij kunnen
    leren. Daar staan gemiddeld 37 cursusuren per jaar tegenover.1 Dit betekent dat slechts 6% van de totale leertijd besteed wordt aan cursussen. De overige
    94% van de leertijd wordt besteed aan informeel leren. Dit benadrukt dat cursussen slechts de top van de ijsberg van het leerproces zijn. De echte grote leerprocessen
    doen zich voor bij het informele leren op het werk.”

    Als we dit bv. doortrekken naar eLearning dan zien we dat ook hier vaak de kans gemist wordt: Formeel leren wordt omgezet naar eLearning, terwijl de ontwikkelaars de component informeel leren links laten liggen. Een goed voorbeeld van gemiste kansen en zeker de moeite waard om meer mee te doen