verslag SURF school video en didactiek

3 dagen ben ik ondergedompeld geweest in de wereld van video en didactiek. Dag 1en 3 stonden vooral in het kader van de didactiek en dag 2 hebben we zelf een filmpje gemaakt.  We hebben een goed beeld gekregen van wat er allemaal kan met video. van alle workshops zijn weblectures gemaakt die te vinden zijn op deze website:  hu.presentations2go.eu (zoek op summerschool).

1 video als bewijs – Erik Roelofs – Cito

In deze workshop werd uitgebreid aandacht besteed aan hoe je studenten goede bewijslast kan laten verzamelen met video. Vaak wordt er alleen maar als opdracht gegeven dat ze bewijslast moeten verzamelen maar niet precies waarvan. Roelofs stelt dat er drie basis elementen zijn waarbij je rekening moet houden:

  • Context van de les ; waar zijn we waar gaat de les over
  • Handelen van de leraar (of bijv. arts)
  • Handelen van de ontvangende partij (leerling).

Alle drie moeten meegenomen worden in de video anders is het niet begrijpelijk.  Ze zijn ondersteunend aan elkaar, als je meer context hebt kan je wat minder handelen van de leraar hebben. Nooit genoegen nemen met alleen video, maar altijd meer info voor context. Dit zijn belangrijke lessen voor opleidingen die veel met videomateriaal werken voor de bewijslast van competenties.

2 Weblectures – Bob van den Brand – UvT

weblectures zijn ondertussen niet meer nieuw maar toch had van den Brand een goed verhaal. Interessant was hoe breed hij de weblectures inzet in zijn onderwijs. Weblectures bij hem zijn geen opgenomen hoorcolleges maar korte filmpjes over bepaalde onderwerpen die studenten moeilijk vinden. Uit de hele summerschool blijkt eigenlijk wel dat filmpjes kort en to the point moeten zijn. Daarnaast werden de weblectures op allerlei verschillende manieren ingezet: uitleg van moeilijke stof, uitleg van moeilijke berekeningen, feedback op self testen en testen voor bonuspunten, uitleg na het tentamen, responsiecollege.

3 instellingsbrede organisatie rondom video – Werner Degger -UvA

Werner vertelde een voor ons zeer interessant verhaal over het project dat de UvA is gestart om digitale video toegankelijker te maken voor docenten binnen de UvA.  Zij hebben al 8 jaar ervaring met streaming video en weblectures maar willen graag dat meer docenten gebruik gaan maken van de technologie. Hiervoor gaan ze een website ontwikkelen daarin aandacht voor de volgende onderwerpen:

  • webcolleges
  • zelf video maken en publiceren
  • video laten maken
  • ontsluiting, pr, voorlichting
  • video opnemen, afhalen en afspelen
  • zoeken, vinden, hergebruiken
  • videoconferencing
  • rechten
  • help en naslag

na het ontwikkelen van de site en de organisatie hierachter komt er een ronde tenders waar docenten zich voor kunnen inschrijven.

Interessant in deze context is ook de site van saxion: http://video.saxion.nl

Ook voor de HAN zou zo’n site erg zinnig zijn. Wij zijn alleen nog niet zo ver dat we al veel good practices hebben die we verder kunnen uitwerken in de organisatie.  

Zelf film maken
Conclusie van dag 2 is dat het nog niet zo makkelijk is om een goed filmpje te maken. Een goed idee en een goed script zijn daarbij onontbeerlijk. Studenten moeten hierbij goede ondersteuning krijgen anders gaat het middel teveel afleiden van het doel dat je wil dat ze bereiken door het maken van een filmpje.

Al met al 3 nuttige dagen. Een uitgebreider verslag zal nog worden geplaatst.

Reacties

  1. 31 augustus 2010 door Esther van Popta

    Ha Esther,
    Wat goed dat de summerschool nuttig was. Zoals je aangeeft lijkt het verhaal van de UvA vooral interessant. Ik begrijp dat hun website nog niet klaar is? Ik denk dat we bij de HAN als best een start kunnen maken met wat we hebben. Het concept achter de website van Saxion kan ons goed verder helpen.
    Je link naar de presentatie verwijst mij naar weboffice, dat lijkt me niet de bedoeling. Kun je dit aanpassen?
    Groet,
    Esther

  2. 01 september 2010 door Wytze Koopal

    Link is aangepast. Werkt nu wel.

  3. 09 september 2010 door Wytze Koopal

    Nog een goede website over weblectures. Van de VU.
    https://sites.google.com/a/ond.vu.nl/podcasting-en-weblectures