Creëer ruimte in je les; zet kennisclips in!

Het kost veel moeite om alles wat je wil doen en wil vertellen aan studenten in de lessen te stoppen. Het Flipped Classroom model biedt een alternatief. Het model beschrijft hoe je met video lesstof kunt aanbieden in de vorm van een kennisclip zonder een plenaire bijeenkomst te beleggen. Studenten kunnen in eigen tijd en op een locatie naar keuze de informatie tot zich nemen. De tijd die overblijft kan de docent besteden aan manieren van lesgeven waarbij studenten op een actieve manier met de lesstof omgaan. Niet het gebruik van video is de meerwaarde, de ruimte voor actieve vormen van lesgeven betekent winst. Binnen de HAN zijn nu mogelijkheden om kennisclips op te nemen. 

http://edudemic.com/2011/12/real-flipped-classroom/

Stel je voor dat je je klas- of collegezaal zou kunnen omkeren. Dat tafels en stoelen op het plafond staan, gordijnen naar boven hangen, stopcontacten dichter bij het plafond zijn geplaatst dan bij de vloer en iedereen ondersteboven is. Net zoals Viktor en Rolf in hun Milaanse winkel de wereld op zijn kop zetten, kan ook een docent een omgekeerde wereld creëren in de klas- of collegezaal.  Een absurd idee natuurlijk, maar het zou op de vloer wel een hoop ruimte creëren…..

Ruimte creëren, dat is waar het om draait bij het Flipped Classroom Model. Net zoals Viktor en Rolf in 2005 dachten een traditie te breken, gaat het bij het Flipped Classroom Model ook om de traditionele manier van lesgeven te doorbreken. Met de traditionele manier van lesgeven bedoelen we het instrueren van studenten die, in een collegezaal of klaslokaal, op een passieve manier de informatie  tot zich te nemen. Hoe kan het doorbreken van deze traditionele manier van lesgeven ruimte creëren?

De HAN biedt de mogelijkheid zogenaamde kennisclips op te nemen in een daarvoor ingerichte studio. Kennisclips zijn instructievideo’s van maximaal 10 minuten. Docenten kunnen de kennisclips gebruiken om studenten te instrueren over een onderwerp. In de contacttijd wordt vervolgens dieper ingegaan op de stof door te oefenen en problemen op te lossen.

Het projectteam Video heeft  een didactische handleiding ontwikkeld die docenten ondersteunt bij het inzetten van kennisclips. De handleiding gaat in op het Flipped Classroom Model en hoe je dit als docent kunt toepassen. Is je interesse gewekt en wil je graag ruimte creëren in je les?

De didactische handleiding vind je op http://www.han.nl/insite/video. Hier vind je nog meer informatie over Weblectures en kennisclips en voorbeelden. Ook vind je hier het formulier om de studio te reserveren om een kennisclip te maken.

Vragen? Neem contact op met Weblectures@han.nl

Deze blogpost en de didactische handleiding zijn geschreven voor Karien Verhappen.