Creëer ruimte in je les; zet kennisclips in!
Stel je voor dat je je klas- of collegezaal zou kunnen omkeren. Dat tafels en stoelen op het plafond staan, gordijnen naar boven hangen, stopcontacten dichter bij het plafond zijn geplaatst dan bij de vloer en iedereen ondersteboven is. Net zoals Viktor en Rolf in hun Milaanse winkel de wereld op zijn kop zetten, kan ook een docent een omgekeerde wereld creëren in de klas- of collegezaal. Een absurd idee natuurlijk, maar het zou op de vloer wel een hoop ruimte creëren…..
Ruimte creëren, dat is waar het om draait bij het Flipped Classroom Model. Net zoals Viktor en Rolf in 2005 dachten een traditie te breken, gaat het bij het Flipped Classroom Model ook om de traditionele manier van lesgeven te doorbreken. Met de traditionele manier van lesgeven bedoelen we het instrueren van studenten die, in een collegezaal of klaslokaal, op een passieve manier de informatie tot zich te nemen. Hoe kan het doorbreken van deze traditionele manier van lesgeven ruimte creëren?
De HAN biedt de mogelijkheid zogenaamde kennisclips op te nemen in een daarvoor ingerichte studio. Kennisclips zijn instructievideo’s van maximaal 10 minuten. Docenten kunnen de kennisclips gebruiken om studenten te instrueren over een onderwerp. In de contacttijd wordt vervolgens dieper ingegaan op de stof door te oefenen en problemen op te lossen.
Het projectteam Video heeft een didactische handleiding ontwikkeld die docenten ondersteunt bij het inzetten van kennisclips. De handleiding gaat in op het Flipped Classroom Model en hoe je dit als docent kunt toepassen. Is je interesse gewekt en wil je graag ruimte creëren in je les?
De didactische handleiding vind je op http://www.han.nl/insite/video. Hier vind je nog meer informatie over Weblectures en kennisclips en voorbeelden. Ook vind je hier het formulier om de studio te reserveren om een kennisclip te maken.
Vragen? Neem contact op met Weblectures@han.nl
Deze blogpost en de didactische handleiding zijn geschreven voor Karien Verhappen.