Mobiel Engels Leren
Op de Onderwijs Research Dagen was ik aanwezig bij een presentatie van Marinus Marus over het project Mobiel Engels Leren. Dit project wordt uitgevoerd in een een samenwerkingsverband tussen de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit van Groningen, EarlyBird, MLMasters en drie Rotterdamse basisscholen. Het onderzoek wordt mede-gefinancierd door de Stichting KennisNet. De doelgroep voor dit traject waren leerlingen van 8-10 jaar. In deze blog geef ik in het kort de achtergrond en de resultaten weer.
Het project
Het project onderzoekt of een mobiele applicatie bijdraagt aan het leren van Engels op jonge leeftijd. Dit sluit aan bij het lesprogramma van Earlybird voor het leren van Engels voor leerlingen van vier tot twaalf. In dit project wordt dit Earlybird-materiaal geschikt gemaakt voor een mobiele telefoon, door er een App van te maken. 1 van de uitdagingen van het project was, dat leerlingen ook met andere Apps aan de slag gaan. Hoe krijg je de leerlingen nu zo ver dat ze in hun vrije tijd met de App aan de slag gaan en hoe inbed je dat in het onderwijs?
Leerparadigma’s
Voor de ontwikkeling van de App hebben de ontwikkelaars zich laten inspireren op drie leer paradigma’s:
1. over hoe je effectief moet leren obv Multimedia learning theory van Mayer (dual channel, limited capacity, active processing)
2. constructivisme (zelf leerconstructen maken door authentieke taken)
3. serious game stijl
Leerstofgebied
Als leerstofgebied is gekozen voor het thema dieren (en buurt). Dit thema wordt ingebed in de App in de vorm van (gesproken) tekst, filmpjes en spelletjes met een toetsend karakter. De leerlingen die de mobiele applicatie gebruiken, nemen deze met de klas mee naar diergaarde Blijdorp, zodat ze Engelse dierentermen leren in de omgeving waar die dierendaadwerkelijk zijn. De leerlingen van de controlegroep krijgen dezelfde stof aangeboden maar dan op school in de klas.
Resultaten
Mobiel leren blijkt veelbelovend naast het bestaande lesprogramma. Uit het vooronderzoek blijkt dat de groep studenten die de mobiel mee naar huis mocht nemen, significant hoger scoorden. Het gebruik van de mobiel op school bleek niet effectief. Hieruit is geconcludeerd dat de mobiel, als huiswerktool mogelijk een manier is om leerlingen in vrije tijd (vrijwillig) te laten leren.
klinkt goed, mobiel is het meest gebruikte device door jeugd, dus zou mooi wezen als dit kan bijdragen aan een betere kennis van de engelse taal, en wie weet wat nog volgt..