Strategies for Planning Academic iPad Initiatives

Trish Nolde, Joe Horne en Julian Ellen van Georgia State Univerversity verzorgden op ELI2012 een preconference over iPad-initiatieven voor gebruik in het hoger onderwijs. Hieronder doe ik verslag van wat in hun sessie zoal aan de orde kwam. Ze gaven praktische en bruikbare adviezen, die mij handig lijken voor iedereen die met iPads (of andere mobiele devices) aan de slag wil in het hoger onderwijs.

iPads

De iPad leek aanvankelijk meer voor consumerend dan voor producerend leren geschikt, maar sinds de iPad2 (met camera) er is en sinds er meer apps beschikbaar zijn wordt interactief en producerend leren beter mogelijk. Er zijn bijvoorbeeld veel multimediatools beschikbaar. Praktisch is ervoor te zorgen dat je webbased apps gebruikt die op verschillende platforms worden uitgeleverd.

Bij Georgia State krijgen de studenten een iPad in bruikleen van de instelling en na afloop van de cursus moeten ze hem weer inleveren Als ze al een iPad2 hebben dan kunnen ze die inzetten en dan hoeven ze die van de school niet af te nemen. Wel moeten dan op hun iPad de specifieke apps voor die cursus worden ingesteld. Het business college van Georgia State doet het anders: de studenten schaffen zo’n ding aan en houden dat dan in eigendom. De sprekers zijn voorstander van het uitleen-model, mede gezien de sociaal-economische status van een grote groep studenten.
Ze gebruiken overigens alleen wifi iPads en niet 3G, ze gebruiken het basismodel met de minste op-slagcapaciteit en tot op heden is dit voor niemand problematisch geweest.

Vormen van uitrol van iPads

De vraag is wel wanneer mobiel leren de juiste keuze is voor jouw onderwijssetting. Om daarachter te komen hebben ze een vragenlijst ontwikkeld. Die lijkt bruikbaar voor instellingen om zicht te krijgen op de stand van zaken en om te bepalen of je al aan brede uitrol toe bent of nog niet. Ze onderscheiden vier typen uitrol. Elk type komt hieronder aan bod.

Uitrol in een cursus
Bij uitrol voor een course krijgen de studenten plus de docent van een specifieke onderwijseenheid iPads die in de course vervolgens worden ingezet. Een erg gestructureerde, specifieke manier van uitrollen, met als voordeel dat je alles kan aanpassen op specifieke cursusvereisten.

Ze hebben dit type uitrol gedaan bij een groep van 25 studenten Spaans voor anderstaligen, waarin de studenten een survey moesten schrijven over Spaanse literatuur. Tot de activiteiten hoorde: con-cept mapping, schrijfplan maken, geannoteerd lezen, en video gedichten.

Uitdagingen:
• Herontwerp van curriculum/onderwijseenheid is nodig
• Vakspecifieke app identificatie is nodig en onderzoek daarnaar
• App aanschaf- en installatie-beslissingen moet je nemen
• Committment moet er gedurende het hele semester zijn.
Oplossingen:
• Nauwe samenwerking tussen de docent en de ondersteunende ICTO-club
• Begin bij docenten die zichzelf aanmelden, dat bevordert succesvolle invoering.

Uitrol in een hele opleiding (heel studieprogramma)
De uitrol over een hele opleiding kan al snel ingewikkeld worden. Niet alle docenten kiezen er dan namelijk zelf voor. Anderzijds is een samenhangende aanpak voor studenten weer veel fijner.

Voorbeeld van zo’n uitrol is de introductiecursus voor alle eerstejaars van Georgia State University. Het gaat om 75 cohorten van elk 25 studenten, gegroepeerd rond een gemeenschappelijke interesse. Ze volgen de cursussen samen.

Uitdagingen:
• Hoog aantal van docenten en studenten om te trainen in het werken met iPads.
• Wireless problemen in de klaslokalen
• Hoog verloop van docenten
Oplossingen
• Just in time training voor studenten tijdens de uitrol/uitreiking van de iPad
• Upgraden van het wireless netwerk waar mogelijk (daar moet je echt in investeren), lokalen anders toedelen om betere connectie met het netwerk te krijgen
• Een gemeenschappelijk mobiel-enhanced curriculum ontwikkelen. Zoveel mogelijk curricula omzetten en aanpassen op mobiel.
• Alles wat ontwikkeld is en ervaren wordt, delen met alle docenten. Organiseer heel veel bij-eenkomsten voor docenten. Het kost je ICTO-team een hoop werk, maar het levert ook veel op.

Opvallend is dat bij Georgia State alle studenten en alle docenten door de ICTO-afdeling worden ge-traind in het werken met iPads. Het vraagt veel van tijd en personele inzet, maar de docenten zijn je erg dankbaar daarvoor.

Uitrol bij medewerkers

Uitrol bij medewerkers kan instellingsbreed of faculteitsbreed. Voor de professionalisering van de medewerkers hebben ze een ruimte ingericht die bij de HAN XPerium heet. Medewerkers en docenten kunnen in dit lab experimenteren met iPads en er is hulp beschikbaar. Dit werkt ook erg goed. Als er een nieuw model beschikbaar komt, wordt het druk met nieuwsgierigen.

Vaak mogen docenten een iPad lenen voor 2 weken om uit te proberen. Daarna moeten ze hem te-rugbrengen. Wel moet docenten geleerd worden om de data dan van de iPad weer te verwijderen. Hiermee zijn ook positieve ervaringen..

Uitrol bij een event (oriëntatiedag)

De iPads die voor de eerstejaars zijn aangeschaft, worden nu ook gebruikt op oriëntatiedagen van aankomende studenten. Korte tijdsperiode, snelle retour van de iPads. De aankomende studenten krijgen een tour op de campus, ze krijgen proefstudeerlessen en ze moeten zich registreren bij bin-nenkomst en een keuze maken uit welke lessen ze gaan kiezen. De lokalen waren nogal eens pro-blematisch. Dat is nu geen probleem meer omdat ze de belangstellenden in willekeurige ruimtes bij elkaar kunnen zetten en met de iPad laten werken voor hun proefstudeerlessen.

Uitdagingen:
• Snel grote hoeveelheid iPads uitleveren en in korte tijdsperiode weer innemen
• Hoge last op draadloos netwerk
Oplossingen:
• Re-image doorvoeren elke nacht naar de orginele instellingen
• Gebruik van charging/re-imaging carts
• Snelle uitbreiding doorvoeren van je netwerkcapaciteit.

Voor de oriëntatiedag hebben ze op de iPads bepaalde websites afgesloten.. Ze hebben de schermen ook gecustomized zodat het gemakkelijk in gebruik is. Elke nacht doen ze aan re-imaging. Kaspar (?) wordt genoemd als tool waarmee je kunt pushen vanuit het origineel naar alle andere apparaten.
Je moet natuurlijk ook genoeg karren hebben voor het opladen.

Aandachtspunten bij de verschillende soorten uitrol

Aandachtspunten liggen op juridisch terrein, bij ondersteuning, bij veiligheid/beveiliging en bij infra-structuur.

Eigenaarschap en juridische implicaties
Je kunt kiezen voor eigenaarschap bij de instelling (uitlenen of leasen aan studenten). Nadeel hiervan is dat studenten de iPad gaan voelen als hun eigendom. Kies je voor eigenaarschap bij de student, dan kun je ervoor kiezen de student zelf een iPad te laten aanschaffen, ze te laten kopen via jouw instelling of ze als cadeau vanuit de instelling aan studenten/medewerkers te verstrekken. Het is ove-rigens zeer van belang om de juridische en financiële implicaties van de modellen goed door te ne-men. Denk ook na over accessoires als keyboard, stylus, cover, oortjes. Bij wie leg je het eigenaar-schap daar van? Georgia State heft ervoor gekozen om wel de cover te leveren (vanwege bescher-ming) maar de rest niet. En wat gebeurt er als een device gestolen wordt of verdwijnt of beschadigd raakt? Bij Georgia State worden in dat geval de studenten voor 100% aansprakelijk gesteld. Sancties zijn bedacht en vastgelegd. Zorg ook voor serienummers etc voor deze devices en registreer het ei-gendom goed!

Ondersteuning
Je zult een of ander ondersteuningsmodel moeten bedenken.

Ondersteuning voor studenten
• Wie: studenten kunnen het beste ondersteund worden door hun docent, maar er zijn ook andere mogelijkheden die goed werken, bijvoorbeeld ouderejaars studenten inzetten voor trainingen.
• Wat: welke vorm van ondersteuning? Set up en dan zie je maar? Hulp bij functionaliteiten? Hulp bij als het stuk is?
• Wanneer: welke tijden? 24/7 support of studenten op die uren en docenten op die uren en hoeveel manuren kan en wil je eraan besteden?
• Waar: op welke plek kun je studenten ontvangen? Heb je een dedicated plaats daarvoor? Bij Ge-orgia State hebben ze dat wel. Kun je ook online support geven.
• Hoe: via welke media? Face to face, online, schriftelijk, plan je sessies in?
• Het meest effectief is als je verschillende modellen ontwikkelt, afgestemd op de speficieke doel-groepen.
• Vraag: stel je training/ondersteuning verplicht voor studenten/docenten?

Voor studenten hanteren ze bij Georgia State de volgende combinatie:
1. Walk in help
2. Peer mentoring: schakel collega-studenten in. Je moet nog steeds inplannen, maar dit werkt heel goed en studenten raken meer betrokken. Deze vorm wordt eigenlijk wel aanbevolen. Je hebt klasgenoten die dit al kennen, gebruik ze dan ook als leerbron, is de boodschap aan studenten.
3. Online resources vanuit de instelling en vanuit andere web resources
4. iPad & software training

Ondersteuning voor docenten
Voor docenten hanteren ze bij Georgia State het volgende model:
1. walk in help
2. hulp bij cursusontwikkeling
3. hulpt bij applicatie selectie
4. teaching community
5. online resources vanuit de instelling en vanuit andere webresources.
Het model van onze handicoaches wordt aangeprezen. Zowel technische als didactische training. Bij het trainen van handicoaches kun je misschien ook studenten inschakelen (voor het technische stuk).

Aandachtspunten rond security

Enkele zaken om over na te denken zijn:
• Hoe veilig is het als meerdere studenten zo’n ding gebruiken? Wat voor typen data komen erop?
• Malware in apps of op het web
• Vertrouwelijke of gevoelige informatie, wat gebeurt daarmee?
Helaas heeft men hier geen duidelijke antwoorden.

Wel zorgen ze ervoor dat je persoonlijke data op de iPad ook persoonlijk blijven, namelijk
• door elke device te re-imagen (voor iPads met aangekochte apps voor speciale configuratie)
• door terug te gaan naar de fabrieksinstellingen (voor iPads zonder aangekochte apps).

Bij Georgia State instrueren ze verder alle docenten om bepaalde content (persoonsgegevens, con-tactgegevens etc) per definitie NIET op te nemen in Dropbox en dat soort apps.

Aandachtspunten voor de infrastructuur

Noodzakelijk is een robuust netwerk. Heb je dat niet op orde dan kan dat veel geld gaan kosten. Bij Georgia State hebben ze:
• 802.11n draadloze netwerken in 16 van de 51 gebouwen en outdoor centers.
• 170 klaslokalen geupgraded
• 802.1x voor continu access
• Meer dan 1300 access punten geïnstalleerd, er zijn er nog 1000 onderweg;
Al met al hebben ze een bedrag van 2,5 miljoen dollar in 3 jaar tijd uitgegeven m.b.t. infrastructuur.

Ze proberen de infra zo te maken dat in een klas van 25 studenten eenderde van de studenten ermee goed aan het werk kan. Als studenten bezig zijn me hun ipad en anderen tegelijkertijd hun smartphone gebruiken dan zit je zo op het dubbele van wat je had begroot. Daar moet je rekening mee houden. Netflix vraagt 25% van de internetcapaciteit van de VS en studenten gebruiken het G state netwerk ook voor video kijken. Je moet zorgen dat je netwerk dat aankan. De systeemarchitect werkt hier hard aan.

Bij iPads werkt inloggen niet zo goed omdat elke keer als een iPad gaat slapen de gegevens niet onthouden worden en je opnieuw moet inloggen. Ze hebben nu iets bedacht waardoor eenmalig inloggen nodig is en hij dit maanden blijft vasthouden totdat het ding weer moet worden ingeleverd.

Er werd ook stilgestaan bij de andere systemen van de instelling. Denk aan het inloggen, aan een portal, aan het beschikbaar maken van de webmail via mobiel. Ook de website (flash vervangen door html 5) en video en interactieve content (eveneens flash omzetten) moeten worden bekeken en even-tueel aangepast.

Herontwerp en migratiesoftware

Er is een kantelpunt waarop een docent zich realiseert dat onderwijsherontwerp nodig is als je met mobiel leren verder wilt. Daarom is het belangrijk om van meet af aan hierop te wijzen en vanaf het begin de zaak zorgvuldig aan te pakken. Hulp van een club zoals SCO ICTO is daarbij nodig, aldus deze deskundigen.

Hoe zorg je voor migratie van flash content naar non flash content? Er zijn tools voor. Of Camtasia of Captivate deze funcionaliteiten hebben is onduidelijk. mArticulate kan het al wel en de anderen zullen hierop ook wel aanpassen. Je kunt ook de tool Sorensen Media Suite gebruiken. Dat kost wat, maar dan heb je ook wat. Je kunt daarmee kennelijk cursussen maken van prima kwaliteit.

Readiness

Readiness van devices
De iPads moeten klaar zijn voor gebruik – geinspecteerd, geinventariseerd (van serienummers voor-zien en geregistreerd met barcodes etc) en ge-imaged. Adviezen:
• Schaf carts aan: die zijn geweldig voor het opladen en re-imagen, ze leveren echt veel op en spa-ren menskracht uit. Bij Georgia State gebruiken ze carts die er 30 tegelijk aankunnen.
• R&R: je check out systeem moet op orde zijn (device reserveren, welke zijn binnen, welke zijn nog niet geretourneerd en moeten het wel worden etc).
• LARC check out – lijkt misschien ouderwets, maar toch : langsgaan bij de klassen.
• Apple volume licensing: Apple levert niet op de meest efficiente manier apps uit en is op individu-eel gebruik ingericht (Apple store); niet gemaakt voor eenvoud in gebruik bij groepen. Je moet een buying purchasing manager en een uitvoerder daarvoor aanstellen en die persoon moet met creditcard die spullen binnenhalen etc. Ze hebben nu aangeboden om voor een app die tien dollar kost, om daar studenttarieven voor af te spreken. Elke student krijgt een papier met een code om te gebruiken waarmee hij zijn app kan downloaden. Zeer helder zijn in je instructies, anders zitten studenten met lasten op eigen rekening!
• Gifting is problematic, ook juridisch gezien. Voorkom dat het als misbruik wordt gezien van staatsfinanciën.

Readiness van centers (helpdesk, SCO ICTO, handicoaches)
• Getraind zijn om te ondersteunen
• Procedures moeten getest zijn (iedereen moet dezelfde training en support krijgen)
• Uitgerust zijn voor succes (alle spullen zoals online materialen etc moeten er zijn).

Readiness van docenten
• Moeten zich comfortabel voelen met hun iPad. Samen leren. Goed voorbereid zijn voordat je aan je cursus met inzet van iPads begint.
• Beperkingen en voordelen exploreren. Zorg dat je niet veel tijd van je cursus zelf kwijt bent aan het studenten leren hiermee om te gaan.
• Curriculum aanpassingen doen.
• Ze hebben training en tijd nodig om ermee te werken
• Ze hebben trials nodig
• Ze hebben teamwork nodig. Met collega’s en met SCO ICTO medewerkers

Readiness van studenten
• Bereid zijn te leren. En zich comfortabel te voelen met een iPad.
• Gecommitteerd voor gebruik ervan
• Kennis hebbend van het doel ervan
• Wetend waar hulp te krijgen is
• Community, community: zorg dat ze elkaar vertellen.

Addie
ADDIE staat voor: Analyze, design, develop, implement, evaluate. Via dit model kun je alles goed bij elkaar brengen. Zorg voor samenwerking tussen alle betrokkenen, als een goed geoliede machine.

Adviezen voor de toekomst

• Laat iedereen zijn eigen iPad managen
• Beslis hoe je wilt omgaan met iPads aanschaf voor docenten en teruggave daarvan.
• Beslis over je uitlevermodel: zelf laten aanschaffen of de uitleenconstructie handhaven
• Hou nieuwe ontwikkelingen in de gaten:
o iBookss en iBooks Author: vrij toegankelijk en je kunt je eigen (e)boeken maken en distribueren
o iTunes U app is een mooie mix van een nieuwe LMS waarin je van alles kan aggrege-ren. Nadeel is dat je niet met logins kan werken, dus integratie in bestaande cursus-sen is lastig (kan niet goed).
• Kosten inventariseren. Vul je spreadsheet goed in. Je moet bijvoorbeeld kosten reserveren voor vervanging van kwijtgeraakte spullen (adapters), voor draadloos internet update, en zo meer. De spreadsheet helpt dit alles inzichtelijk te maken.
• Creeer een instellingsbrede iPad community. Centraliseer intitiatieven, houd ipad meet ups, schakel het ICTO-centrum in, werk unit overstijgend, werk samen en deel resources, en richt ge-bruikersgroepen in en maak daar gebruik van.