Verslag ‘Kijkje in de Keuken’ ePortfoliodag bij Avans Hogeschool in Breda
De SIG NL Portfolio organiseert elk jaar een ‘Kijkje in de Keuken’ dag; een hogeschool kan aan geïnteresseerden laten zien hoe bij hen het digitaal portfolio wordt ingezet. Op 21 juni was het de beurt aan Avans Hogeschool. Bezoekers werden verwelkomd in het ‘Xplora’; een indrukwekkend studielandschap waarin volgens dagvoorzitter Rudi Clause ‘de studentwerkplekken beter zijn dan de medewerkerplekken’. Een mooie voorziening! Rudi Clause is adviseur bij het Leer en Innovatiecentrum (LIC) van Avans. Het LIC ondersteunt de academies o.a. bij de didactische inzet van ICT in het onderwijs.
De dag werd geopend met een korte demonstratie van het BlackBoard ePortfolio systeem dat bij Avans in gebruik is. Het systeem ziet er flexibel uit en biedt verschillende mogelijkheden om bewijsmaterialen op te slaan en te delen met docenten en zelfs externen. Verschillende ondersteuningsdocumenten maken het studenten makkelijker om foto’s en video’s zodanig te plaatsen dat niet meteen alle opslagruimte verloren gaat.
Daarna presenteert Rudi tien bedenkingen bij het implementeren van digitaal portfolio bij Avans.(presentatie is hier te vinden). De punten die mij het meest opvielen:
- Avans heeft een eigen aanpak voor implementatie: een ‘middle up & down’ benadering, waarbij er cocreatie is tussen LIC, docenten, ontwikkelaars en studenten. Vooral dat studenten actief betrokken worden bij hoe het ePortfolio gebruikt moet worden spreekt mij erg aan.
- Er is een grote diversiteit bij gebruik ePortfolio: academies kiezen voor een gebruik die het beste bij hen past.
- Er is nog geen verbinding in het ePortfolio met voor – en vervolgopleiding; dit zie je wel bij meer instituten. In Nederland lopen er inmiddels wel verschillende initiatieven om portfolio’s op elkaar aan te sluiten (o.a. bij de HAN en HS Zuyd).
- Een leerpunt is om het ePortfolio door het onderwijs te weven. Hier ben ik het zeker mee eens. Je ziet vaak dat het ePortfolio voor één specifiek doel wordt gebruikt (bijv. assessment of slb), maar ik denk dat het ePortfolio krachtiger wordt als je het inzet als integraal middel om te reflecteren en keuzes te maken.
- Een ander leerpunt is ook om te zorgen voor overdraagbaarheid in het kader van Leven Lang Leren. Hiervoor wordt in Nederland de NTA 2035 standaard toegepast, maar het BlackBoard ePortfolio ondersteunt deze standaard niet.
Hierna was het de beurt aan Yolande van Benthum en Nathalie van der Brugge – Coenraadts om inzicht te geven in hoe het ePortfolio wordt gebruikt voor kandidaten in een traject om eerder verworven competenties (EVC) te verzilveren. EVC-kandidaten zijn (nog) geen student bij Avans, maar krijgen wel de mogelijkheid om hun EVC portfolio op te bouwen in het Blackboard ePortfolio. Avans begeleidt de kandidaat in dit proces, o.a. ook door allerlei formats ter beschikking te stellen. Men denkt ook na om het EVC ePortfolio beschikbaar te houden wanneer een kandidaat na de EVC- procedure een studie start bij Avans.
Bij het laatste onderdeel van de dag ging het om de discussie rondom de toekomst van het ePortfolio. De aanwezigen konden via Micropoll stemmen op stellingen als “’het ePortfolio heeft geen enkele toekomst meer. Het is een uitstervend instrument” en “ePortfolio werkt alleen in een competentiegerichte leer- & werkomgeving”. De stellingen leverden interessante discussies op, met name omdat er naast beleidsmedewerkers ook veel docenten aanwezig waren.
Al met al kijk ik terug op een geslaagde bijeenkomst, met interessante presentaties en een solide organisatie. Rudi en het LIC, Bedankt! Ben benieuwd op welke hogeschool we de volgende keer een kijkje mogen nemen.
Hello! bcbfeke interesting bcbfeke site! I’m really like it! Very, very bcbfeke good!