Bijzondere afsluiting Automotive semester 6 projecten op symposium in Gelredome

Dit studiejaar 2020-2021 is voor semester 6 studenten Automotive op 29 juni op een bijzondere wijze afgesloten in het Gelredome via het symposium Powerhouse of Innovation. Een week eerder hadden Engineering S6-studenten al genoten van een afsluitend congres op de HAN in Arnhem.

Bij HAN Automotive sloten liefst 15 studentgroepen hun semester 6 af. De tijd van leerstof opdoen aan de HAN is voor hun voorbij. Komend studiejaar gaan ze via semesters 7 en 8 verder leren in de praktijk.

Semester 6 is eigenlijk het laatste semester waarbij je als student werkt in de beschermde omgeving van de HAN. Op het symposium volgde de proef op de som: ben je als student rijp voor het laatste deel van je opleiding om deze met succes te kunnen afronden?

Bekijk de after movie!

Hoe is de opbouw van Automotive?

In de eerste 3 semesters wordt bij Automotive vooral theoretische kennis opgedaan, in semester 4 wordt een praktijkproject aangepakt, in semester 5 volgt een bedrijfsstage en in semester 6 gaan studenten, in een samenwerking met automotive ondernemingen, onderwijs en praktijkgericht onderzoek met een echt praktijkprobleem aan de slag. In semester 7 volgt de minor, waarin verbreding of verdieping van kennis mogelijk is, terwijl je het afsluitende semester 8 zelfstandig doet als een onderzoeksopdracht bij een onderneming.

Hoe was de afsluiter in het Gelredome?

De afsluiter van semester 6 was een zeer feestelijk symposium onder de noemer ‘Powerhouse of Innovation’. De aanwezige studenten zaten op 1,5 meter op de tribune. Vanwege de corona-maatregelen was alles ook nog online te volgen. De opdrachtgevers konden helaas niet fysiek aanwezig zijn.

Officiële opening

Het symposium werd geopend voor de voorzitter van het College van Bestuur van de HAN, Rob Verhofstad. Dit ging via een online verbinding met Sportcentrum Papendal, waar Rob een andere meeting voorzat. Verhofstad gaf duidelijk aan dat opleidingen zoals Automotive wel varen bij de samenwerking ‘in de driehoek’, zoals de werkwijze van semester 6 (Ondernemingen-Onderwijs-Onderzoek) genoemd wordt. Hij sloot zijn opening af met de Olympische woorden: “Dan verklaar ik hierbij dit symposium voor geopend”

Lightyear One 

De – eveneens online – keynotes waren afkomstig van verschillende oud-HAN Automotive studenten. De aftrap kwam van Jimmy Peet en Kjell van der Goes, oud-studenten die bij Lightyear werkzaam zijn. Jasper van Schaijk is ook oud-student. Hij vertelde in een tweede sessie over hoe hij via Mercedes-AMG meewerkt aan de ontwikkeling van de Formule 1 motor van Lewis Hamilton en Valterri Bottas. Vanuit de zaal en door de online kijkers werden diverse vragen aan de sprekers gesteld. Super interessant en een prima opwarmer voor de rest van de dag!

Projecten bespreken in sessies

Na de openingssessie werden de studenten verdeeld in 5 aparte sessies, waar elk 3 projecten werden besproken. Op basis van deze presentaties werden in de zalen vragen gesteld en werd de studenten het vuur na aan de schenen gelegd. De presentaties van de projecten tellen mee in de eindbeoordeling. Het ging om de volgende projecten:

Professional conversation

Na de presentaties was er een lunchpauze. Hierna volgde een gesloten gedeelte waarin alle studenten groepsgewijs in een ‘professional conversation’ hun bijdrage aan hun project vertelden en hun tafelgenoten ze bestookten met vragen. Ook dit gesprek en de wijze waarin je als student je staande houdt, telt mee voor je beoordeling.

Onthulling van bijzondere voertuigen

Als afsluiter van het symposium werden liefst 3 voertuigen getoond die in het afgelopen halfjaar door studenten gebouwd zijn:

  1. Racecar 5 van HAN Formula Student team
  2. Geavanceerde auto van MORE
  3. H2 & Mobility Demonstrator

En daarna was het tijd om de nieuwe voertuigen te bewonderen en na te praten onder het genot van een hapje en een drankje. Het was een super dag en goed georganiseerd symposium.

Bron en beelden: Nieuwsbrief HAN Automotive Research
Fotografie: Erik Rijpstra