MORE Vehicle: modular research voertuig door studenten Automotive Engineering

Hoe ontwerp en bouw je een voertuig dat de brug slaat tussen het theoretische simuleren en het toepassen in de praktijk? En goede oplossingen om makkelijk en snel ontwikkelingen en ideeën te testen? Dit is dan ook precies wat een groep Automotive Engineering studenten in het semester 6 project MORE (Modular Research) vehicle gaat doen.

For reading in Englisch click here

Over MORE Vehicle

MORE vehicle is een nieuw internationaal project waarin vanaf de start van het project wordt gewerkt aan het bouwen van een voertuig, geïnspireerd door het idee van het Thyssenkrupp Modular Research Platform.

In de auto-industrie zijn er constante innovatieve ontwikkelingen en technologische verbeteringen die worden onderzocht om in allerlei soorten voertuigen te implementeren. Met de voortdurende trends op het gebied van geautomatiseerde mobiliteit waar de industrie naar toe neigt, vereisen steeds meer nieuwe functies en technologieën, zoals autonoom rijden (voertuigen die zelfstandig aan het verkeer deelnemen), alternatieve stroombronnen en gedetailleerde tests om hun veiligheid en betaalbaarheid te bepalen.

In dit project wordt een modulair onderzoeksvoertuig gebouwd dat de kloof overbrugt tussen het simuleren en het bouwen van een voertuig dat later in de Automotive sector kan worden ingezet. In dit project gaan veel verschillende partijen samen leren door te doen.

De eerste stap is het ontwerpen en bouwen van de basis van dit voertuig, dat uit drie componenten bestaat: een voor-, midden- en achtergedeelte. Het voertuig wordt modulair doordat je deze componenten snel en makkelijk van elkaar kunt wisselen en zo verschillende componenten kan onderzoeken.

Visie MORE Vehicle

Zoals benoemd is het belangrijk om een brug te slaan tussen het simuleren en het toepassen in de praktijk, leren door te doen. De visie van dit project is dan ook door het voertuig beschikbaar te stellen voor onderzoek, onderwijs en bedrijven.

Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het aanvullen van een theorieles over wielophanging door in de praktijk met het voertuig te kijken wat de verschillen hiertussen zijn. Daarnaast kan het ook dienen als een brug tussen bedrijven maar ook stages, minoren en masters die samen nieuwe innovaties kunnen onderzoeken en testen zodat deze later in de automotive branche kunnen worden gebruikt.

 

Het MORE team

 

Business Management

Joost de Boer

“Mijn naam is Joost, ik ben geboren op 18 maart 1998 in Badhoevedorp. Ik ben een jong gedreven Automotive Engineering student met een passie voor auto’s en voetbal. Mijn eind specialisatie is business management en ik heb een minor in Veranderkunde gedaan. Twee dagen in de week werk ik als automonteur in een garage, dit doe ik al 6 jaar lang. Door middel van mijn technische kennis door mijn werk en diploma als automonteur en mijn business management specialisatie kan ik een brug bouwen tussen de engineering en het algemene doel van het MORE project.”

Melissa Timmers

“Mijn naam is Melissa, ik ben 19 jaar oud en ik kom uit Etten-Leur. In mijn vrije tijd ben ik graag buiten om te sporten en dan vooral om te tennissen. Daarnaast houd ik van gezellig afspreken met vrienden, attractieparken en nieuwe uitdagingen zoals het leren van een nieuwe taal. In het MORE team ben ik onderdeel in het business management team. Dit houdt in dat alle zaken van pr, marketing, financiën tot het overzien van een team door mij en mijn teamgenoot geregeld worden. Samen met mijn MORE teamgenoten ben ik gemotiveerd om er een geslaagd project van te maken!”

 

Middle section

Folke den Besten

“Ik ben Folke. Ik ben 22 jaar en in doe ik mee aan het HAN MORE project. Ik ben dit semester de afdelingsleider van de frame/midden bsectie afdeling. Momenteel zit ik in mijn 3e studiejaar van de opleiding Automotive, met eindspecialisatie Structural Design. In mijn vrije tijd ben ik vaak aan het sleutelen aan mijn voertuigen of bezig met lassen voor mijn eigen bedrijf.”

Tim Engel

“Mijn naam is Tim en ik ben 21 jaar oud. Ik ben een echte bèta en ik heb al enige ervaring met SolidWorks. Daarom zal ik mij bij MORE samen met mijn departement bezig houden met het ontwerpen en doorrekenen van het chassis van het middelste gedeelte. Na een dag hard werken ben ik altijd in voor gezelligheid; samen met mensen eten, een spelletje doen of sporten.”

Luc Witbreuk

“Mijn naam is Luc, ik ben 22 jaar en 3e-jaars student van HAN Automotive. Mijn hobby’s zijn sporten en afspreken met vrienden. Ik woon in Haaksbergen met mijn ouders, zus en hond. Ik werk in een garage waar we radio’s, alarmsystemen, audiosystemen, camera’s installeren en elektrische problemen oplossen. Ik ben lid geworden van het project MORE, omdat het een hele uitdaging lijkt om vanaf het begin een auto te ontwerpen. Ik teken graag in SolidWorks en wil graag een frame ontwerpen en uitrekenen of het frame sterk genoeg is, daarom ben ik lid geworden van het midden frame sub team. Ik kijk er naar uit om samen te werken om aan het einde van het project een goed frame gemaakt te hebben.”

Kelvin Reijersen

“Ik ben Kelvin en ik specialiseer mij binnen dit project op het stukje manufacturing. Hierbinnen hou ik mij bezig met het produceren van het midden frame en de technieken die hier bij komen kijken. Naast mij opleiding rij ik graag quad en ben ik bezig met mijn eigen bedrijf KR Overkappingen.”

Tom Hubers

“Ik ben Tom en ik ben medeverantwoordelijke van het ontwerpen van het middel frame. Mijn hoofdtaak binnen de het frame ontwerp is om een verbinding te maken tussen de voor/achter kant en het frame zelf. Voor het ontwerpen van deze verbinding heb ik zelf gekozen want dit is een zeer praktisch ontwerp, tijdens het ontwerpen moet er rekening gehouden worden met het snel aan- en afkoppelen van de verschillende delen. Ik ben een 3e-jaars HAN-student die net zijn eerste stage heeft afgerond. Tijdens deze stage heb ik veel praktische kennis opgedaan die ik wil gebruiken binnen het MORE-project. Zo ben ik erachter gekomen dat de structural design specialisatie de specialisatie voor mij is, hierdoor heb ik veel passie en motivatie om mij in te zetten voor het MORE-project.”

 

Suspension and steering

Justin Odijk

“Mijn naam is Justin en ik ben verantwoordelijk voor de wielophanging van het MORE-voertuig. Als een monteur van origine kijk ik er naar uit om het systeem te ontwerpen in plaats van de onderdelen te vervangen! Ik ben 23 jaar oud en houd ervan om aan auto’s te werken en te ontwerpen. Ik zit in het 3e jaar van mijn Automotive Engineering opleiding en hoop alle kennis van de afgelopen jaren in de praktijk te brengen in dit project.”

Ivan Akhaya Wiranata Kusuma

“Mijn naam is Ivan, ik ben 20 jaar oud en ik kom uit Jakarta, Indonesië. Ik ben lid geworden van het MORE-projectteam in semester 6. Ik maak deel uit van de ophanging- en stuurafdeling en het is mijn taak om het remsysteem te ontwerpen voor het voertuig dat we gaan bouwen. In mijn eigen tijd hou ik van reizen en sportactiviteiten.”

Jaimy Eenkhoorn

“Mijn naam is Jaimy en ik ben 25 jaar. Ik ben begonnen met het studeren van Automotive Engineering nadat ik mijn mbo-4 Autotechniek diploma heb gehaald. In mijn vrije tijd werk en knutsel ik dan ook graag aan auto’s. Mijn taak voor dit project is om mee te werken aan het ontwerp voor de ophanging en besturing.”

Mantas Gaidamavicius

“Mijn naam is Mantas. Ik kom uit Panevezys, Litouwen. Ik ben 21 jaar oud. Ik ben rechtstreeks van school naar de HAN gekomen. Als hobby verspil ik mijn tijd graag aan het sleutelen van willekeurige mechanismen en andere leuke dingen zoals dat. Tot op heden heb ik 2 scooters (een tweetakt, een viertakt) volledig afgebroken en weer in elkaar gezet in termen van lopende projecten. Ik heb een vintage Russische motorfiets (1969 izh planeta-2) die voor mijn vertrek naar Nederland, volledig werd afgebroken en naar 2 verschillende uithoeken van het land werd gestuurd om hem professioneel opnieuw te laten schilderen en de motor te laten herbouwen. Hopelijk is de motorfiets bij mijn terugkeer in de zomer klaar om weer in elkaar te worden gezet. Tot die tijd maak ik deel uit van de ophangings- en stuurafdeling van het MORE-project en kijk er naar uit om aan het einde van het project een mooi voertuig te bouwen.”

 

Driveline

 

Bastiaan Starrenburg

“Ik ben Bastiaan, 19 jaar en student aan de HAN Automotive. Voor het MORE-project maak ik deel uit van het Driveline sub team. Wat ik graag doe in mijn vrije tijd is voetballen, gamen met mijn vrienden en natuurlijk me met auto’s bezighouden. Ik verwacht een top project met de rest van de enthousiaste studentengroep en ik ben zeer gedreven om goed werk te leveren.”

 

Octavian Olariu

Mijn naam is Octavian, ik ben een 3e-jaars student van de opleiding Automotive. Ik maak deel uit van het MORE-project waar ik ga werken voor de aandrijflijn van het voertuig. Ik heb eerdere ervaring met een dergelijke taak, omdat ik vorig jaar aan de aandrijflijn van de HFS-05-auto (HAN Formula Student raceteam) heb gewerkt. Mijn passies zijn: auto’s, leiderschap, ondernemerschap en sport.”

 

Electronics

 

Samantha Caballero

“Ik ben Samantha en ik kom uit Mexico. Sinds ik mijn carrière in de auto-industrie begon, ben ik gefascineerd door alle verschillende manieren om de mobiliteit te verbeteren met automatisering en slimme systemen, daarom ben ik gespecialiseerd in voertuigelektronica en systeembesturing. Mijn belangrijkste doel is om meer over dit vakgebied te leren en deze kennis te implementeren in projecten zoals MORE, waar ik een elektrisch aandrijflijn- en stuursysteem voor een modulair voertuig kan ontwerpen en ontwikkelen, zodat toekomstige teams het kunnen verbeteren en leren door toekomstige trends toe te passen in de automotive sector.”