peerScholar

Via Twitter vond ik de blog van Henk Heurter over peerScholar. PeerScholar is een online peer assessment tool ontwikkeld door Steve Joordens, hoogleraar Psychologie aan de universiteit van Toronto Scarborough, en zijn team. De titel van de tool triggerde me om twee redenen: het gaat hier om een vorm van peer feedback, het aandachtsgebied van mijn onderzoek, en de naam Scholar gebruiken we binnen de HAN voor onze leeromgeving. Is deze tool interessant en waarom? In deze blog geef ik hier vanuit mijn perspectief antwoord op.

Hoe werkt de tool peerScholar?

In het kort werkt de tool als volgt: de docent plaatst een artikel en geeft de studenten de opdracht om hier kritisch op te reageren en deze reactie op de leeromgeving te plaatsen. Vervolgens maakt het systeem at random selecties van een aantal reacties en geeft deze (anoniem) terug aan de student op het moment dat hij een paar dagen later inlogt. De student moet vervolgens een cijfer geven aan de reacties van mede-studenten, een positief ‘comment’ plaatsen en een “constructive” comment plaatsen ter verbetering. Studenten kunnen vervolgens na afloop van deze fase (het assessment) de cijfers en comments raadplegen. Zijn cijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de cijfers die hij ontvangen heeft.

Wat maakt de tool peerScholar interessant?

De tool is webbased en de ontwikkelaars geven aan dat ze met de kracht van peer assessment, zowel logistieke als pedagogische voordelen weten te realiseren. Het logistieke voordeel is dat de docent online de opdracht plaatst, de studenten online (anytime, anyplace) reageren, het systeem de reacties verdeeld, de studenten online beoordelen en hun cijfer en comments online kunnen raadplegen. Als pedagogisch voordeel wordt genoemd dat het ‘provides an extremely rich learning context, one completely missing when some expert performs the grading’.

Wat vind ik van peerScholar?

Naast de voordelen die de tool biedt, valt mij het volgende op: allereerst vind ik het jammer dat de werkwijze weinig transparant is. De tool kiest at random de producten waarop de studenten moeten reageren en geeft deze anoniem weer. De idee hierachter is waarschijnlijk dat studenten moeite hebben om elkaar te beoordelen en dat liever anoniem doen. Ook zou dit een objectiever oordeel opleveren. Nadeel hiervan is echter dat hiermee de betekenisvolle dialoog die daarna zou moeten volgen (in de klassesituatie) moeilijker opgestart kan worden. Er is hiermee ook geen sprake van sociaal leren, omdat de studenten niet weten aan wie ze feedback geven (en ik denk dat ze ook niet weten van wie ze de feedback ontvangen). Naast het gebrek aan transparantie vind ik het jammer dat gekozen is voor een peer assessment systeem in plaats van een peer feedback systeem. Hierdoor komt de nadruk te veel te liggen op het elkaar beoordelen in plaats van het helpen. Uit onderzoek blijkt dat studenten met name veel leren van het feedback geven. Het lijkt alsof het feedback geven in deze tool ondergeschikt wordt gemaakt aan het ‘graden’. Ik ben van mening dat men hier een heleboel pedagogische voordelen laat liggen.

Reacties

  1. 21 juni 2013 door Sandra Verbruggen

    Dag Esther,

    Er zijn wat misverstanden over het gebruik, denk ik. De studenten/leerlingen plaatsen zelf hun eigen werk. Dit kan ook mbv filmpjes etcetera. De feedback (!) kan zowel anoniem als met naam gegeven worden. Dit kan de docent bepalen, eventueel in samenspraak met de studenten/leerlingen. Het gaat dus echt ook om feedback. De docent behoudt wel steeds het overzicht.

    Hartelijke groet, Sandra Verbruggen, lid PeerScholar team

  2. 21 juni 2013 door Esther van Popta

    Dag Sandra,

    Dank voor je aanvulling, maar uit de blog van Henk Heurter (http://netwijs.blogspot.nl/2012/08/peer-scholar.html?spref=tw) begreep ik dat de studenten niet weten op wie ze feedback geven. Ik ben zelf voor een volledig transparant systeem, omdat ik denk dat dit de leerling nog meer activeert, omdat het meer aanzet tot een dialoog.
    Het merendeel van het wetenschappelijk onderzoek naar peer feedback richt zich op peer feedback als onderdeel van peer assessment. En dat is volgens mij ook waar PeerScholar op gericht is, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
    Ik ben van mening dat het kader van peer assessment (elkaar beoordelen) minder ruimte geeft voor leren van elkaar. Op deze blog vind je meerdere bijdragen vanuit dit perspectief, zie o.a. https://blog.han.nl/e-peerfeedback/2012/08/13/studenten-als-constructors-van-feedback/
    In mijn huidige onderzoek vertrek ik vanuit dit perspectief en analyseer ik nu de kwaliteit van de feedback, om hier meer inzicht in te krijgen.

    Met groet,
    Esther van Popta

  3. 22 juni 2013 door Sandra Verbruggen

    Ik vind het lastig, esther om de discussie te voeren vanuit verkeerd begrepen en aantoonbaar onjuiste informatie. Op peerscholar.eu staat in het kort wat de essentie is van peerscholar. Op 19 september is er een uitvoerige bijeenkomst waar alle vragen gesteld kunnen worden en discussies kunnen plaatsvinden.

  4. 22 juni 2013 door Esther van Popta

    Hallo Sandra,

    Zou graag verder met je van gedachten wisselen over peerscholar en mijn misconcepties. Ben er nog niet zeker van of 19 sept mij gaat lukken, maar dan komt er vast nog een andere keer een gelegenheid.

    Met groet,
    Esther van Popta

  5. 23 juni 2013 door Sandra Verbruggen

    Ik ga snel contact met je opnemen en een afspraak met je maken.

    Met groet,
    Sandra

  6. 28 juni 2013 door Sandra Verbruggen

    Fijn dat de afspraak er is. peerScholar kan heel veel hebben aan jouw kennis over e-peerfeedback en peerassessment!

  7. 11 september 2013 door Esther van Popta

    Bovenstaande discussie heeft een vervolg gekregen in een waardevolle afspraak IRL en dit wordt vervolgd….

  8. […] week werd een masterclass georganiseerd rondom de tool peerScholar. Vorig jaar heb ik al eens over deze tool geschreven. peerScholar is een online peer assessment tool bedacht […]